artiklar

onsdag 8 juni 2011

Ett nytt Liv i ett nytt land

Två nyanlända svenskar, två livsöden med helt olika förutsättningar men som ändå förenas i sin positiv syn på Sverige.

Vet ni vad 42 åriga Betty S Hartigan från USA och 25 åriga Abdi Abdigasim från Somalia har gemensamt, jo båda går på SFI (svenske för invandrare) på Allbo Lärcenter i Alvesta och båda hoppas på att de klara det sista testet innan sommarlovet.

Detta är deras berättelse om hur de upplevde att komma till Sverige, ett land som de inte visste någonting om. Som hade en annan kultur och politik, samt ett språk som dem varken förstod eller kunna prata.
Men som nu skulle komma bli början till ett helt nytt liv i ett nytt land.

Jag känner till Abdi Abdigasims riktiga namn som valde att vara anonym.

Något som båda tycker är jättebra, är att man kan färdas ute på kvällarna och nättarna utan vara rädd för någonting ska hända en.

Hotas med döden
– I Somalia var jag rädd hela tiden, så det känns bra att komma till Sverige, jag har blivit mycket gladare, trevliga, lugnare och känner mig inte längre trasig inombords.
– Idag mår jag jättebra, säger Abdi Abdigasim.

Abdi Abdigasim kommer från Somalias huvudstad, Mogadishu som är belägen vid Benadir kusten vid det Indiska Oceanen.

Så vad var det som fick honom till att fly från sitt hemland, jo
i Somalia föra olika klaner ju krig mot varandra, eftersom hans klan inte var så stark och dessutom väldig liten krävde klanen att hela ens lön skulle gå till klanen nekade man, hotas man med döden.

Han blev förälskat och gifte sig med en flicka från en annan klan, men hennes familj kunde inte acceptera honom och gav honom valet att försvinna eller stå öga till öga med döden. Han valde det första.
– Mina föräldrar är borta, jag har inget liv kvar i Somalia, säger han.

Inbördeskrig i Somalia
Sedan1991 har ett inbördeskrig pågått i Somalia och trots flera försök med fredsförhandlingar har man inte lyckas stoppa kriget.
Så under våren 2007 uppstår nya kraftiga strider i Mogadishu, mellan de olika klaner, de etiopiska och somaliska regeringsstyrkor, vilket ledde till att många dog eller skadas samt tusenvis av stadens befolkning flydde från kriget.

I november 2007 stiftade Abdi Abdigasim så bekantskap med Sverige. I Malmö stannade han en kort tid, sen fick han ensam åka med tåg till Alvesta, här väntade en person på honom som bjöd honom välkommen till Sverige.

Hittade kärleken på Internet
Helt annorlunda var det för Betty Hartigan som bodde med sina två barn och hade ett eget bokföringsföretag i Montana, som är en delstat i det nordvästra USA.
På Internet träffade hon en svensk man och efter två års vänskap, kom han så på besök i USA och det var nu som vänskapen övergick till kärlek, så när han frågade henne om hon kunde tänka sig att flytta till Sverige, sa hon ja det kunde hon,
– I did it för love, säger hon och skrattar.

April 2007 satta hon så sina fötter på svensk mark och bor nu tillsamman med Tony Svensson i Visland, cirka en mil syd från Alvesta.

Skillnad på att vara invandrare och flykting
Nu är det ju stor skillnad på att komma som invandrare eller flyktinge.

Som flyktinge får man söka asyl via migrationsverket och det är dem som bestämmer om personen får stanna eller inte och intill det är bestämt bor personen på migrationsverkets förläggning.
Från det ögonblick personen får uppehållstillstånd, får den så hjälp med att få en egen bolig, personen får börja gå på SFI, och lära sig svenska och får olika ersättning och bidrag för att kunna klara livets uppehåll.

Ingen information i Malmö
Abdi Abdigasim berätta när han kom till Malmö fick han ingen information alls från migrationsverket, om vad som gällde och hur allting gick till. Det var först när han kom till Alvesta som han nu fick en massa information från både migrationsverket, socialen och kommunen.
Alla sa till honom nu hade han samma rättigheter som svenskarna och med sitt pass kunde han resa vart han ville.
– Jag är nu fri till att göra vad jag vill, säger han, med ett leende.

Söka uppehållstillstånd via den svenska ambassaden
Som invandrare har man sökt och fått uppehållstillstånd via den svenska ambassaden eller det svenska konsulatet i sitt hemland.
Detta betydde också att när Betty Hartigan kom till Sverige fick hon ingen information alls från någon myndighet. Det var Tonys mamma som berättade för henne om SFI.
Informationen om körkort och hur man söker jobb, ja den informationen fick hon vid att prata med sina vänner och lärarna på skolan.

En stödperson för invandrarna
Här tycker Betty Hartigan att alla som flyttar till Sverige skulle få en person som kan hjälpa till med de sociala kontakter och berätta om den svenska kulturen och allt vad som hör sig till för att bli integrerad i det svenska samhället.

Hon tror om man försökte blanda ihop invandrare och flyktingar med svenskar, så kunde dem snabbare lära mer om samhället och den svenska kulturen, men det ska göras i små grupper, säger hon.

Fått bra hjälp från arbetsförmedlingen
Båda vill ju gärna ha ett arbete, och båda tycker dem har fått en bra hjälp från arbetsförmedlingen.

Betty hade under en tid en jobbcoach som hjälpte henne med att lära skriva CV och personliga brev.
I USA har hon läst 12 år på handelsskolan samt fem år på universitet och tagit en företagsutbildning samt haft sitt eget bokföringsföretag i 5 år.
När hon slutar på SFI, kommer hon att fortsätta på Växjö universitet där hon ska gå programmet Korta Vägen.
– Jag hoppas på att med tiden få jobb som revisor, eller få jobba med bokföring, säger hon.

Abdi Abdigasim har gått fem år i skolan och aldrig haft möjligheten att ta en utbildning, på grund av kriget. Men han jobbade flera år som snickare i Mogadishu.
När han slutar på SFI, ska han ta en utbildning antingen som snickare eller svetsare och har redan varit på studiebesök på Lernia i Växjö, han hoppas på att han kan starta där efter sommarlovet.
För varje gång han har sökt arbete har arbetsgivaren frågat efter utbildning och körkort och han har ju inte någon av delarna.
Det han saknar är information om hur man ska presentera sig när man söka jobb, för i Somalia går man bara till en arbetsgivare, som säger var så god, när man erbjuder sin arbetskraft.
Så det med att söka jobb via Internet, skriva CV och personliga brev, tycker han är svårt.

Blev tagit emot med öppnar arma
Båda tycker att de har fått ett bra bemötande av innevånarna och lärarna, alla har varit snälla och hjälpsamma, alla hälsar och pratar med en när man träffar dem på gatan, säger båda två.
– Jag blev tagit emot av Tonys familj med öppnar armar och eftersom min sambo har bott i Sverige hela sitt liv, har jag fått massor av vänner, plus jag har en del vänner här på SFI.
Jag har inga släktingar här i Sverige, mina barn stannade kvar i USA och bor hos sin pappa idag, men jag prata med dem ibland, säger Betty Hartigan.
Det ätt inte veta någonting om hur man skulle förhålla sig till vissa ting samt saknaden av barnen gjorde att hon i början var mycket ledsen, vilket ju är förståligt.

Spelar dataspel och titta på tv
När Betty Hartigan är ledig tycker hon om att spela på datorn, hon är med i rulspelgruppen The Dungeons and dragons, som är ett fantasispel, här förvandlas man till en annan person, som tillexempel kung eller drottning, förklara hon för mig.

– Jag tittar också mycket på de svenska tv-programmen för hon tycker det är ett bra sätt att lära sig svenska på och vissa personer har sagt att hon prata bättre svenska än drottningen säger hon och skrattar glatt.

Inget Hollywood
Jag kan inte låta bli undrar om det fanns stor skillnad på hennes liv i USA och så här i Sverige.
Det finns ingen skillnad, vi jobbar, vi bor antigen i en lägenhet eller hus vi går ut ibland, vi prata med våra maker, vi handla i samma affär som man har här.
Många har frågad mig varför jag flyttade till Sverige, dem tror att USA är en speciell plats, men man får jobba väldigt hårt för att klara sig i USA. De människorna som tror allt är guld och glitter tar fel, det är inget Hollywood, säger hon.

USA en polisstad
Jag prövar förklara för henne att många har svårt att förstå den politik som man föra i USA.
– Ja precis, jag tycker ibland att USA har blivit en polisstad, att det är dem som bestämma vad som är rätt och fel, dem titta sig själv i spegeln och ser bara vad dem vill se och inte vad som händer i resten av världen, säger hon alvarligt.

Hennes föräldrar har sagt till henne att det inte är likadant i resten av världen och att det ville vara väldigt tråkigt om det var så.
Hon tyckte inte så mycket om Bushregeringen, men Obama är bra, eftersom han har bra idéer, men har en svår uppgift fram för sig, för de gamla politikerna tänker inte på framtiden, de lever i en gammal tidsålder, efter hennes menig.

Spelar fotboll och träffa vänner
Abdi Abdigasim berätta för mig att han har en liten syster som också bor här i Alvesta.
I Mogadishu finns några syskon kvar, våra föräldrar finns inte längre, de dog i kriget, säger Abdi Abdigasim sorgsen.

Men han fått har några vänner här i Alvesta som han ibland träffar på café Rönnedalen på Rönnedalsområdet. När han är ledig, tycker han om att spela fotboll och simma i simhallen, på kvällen titta han gärna på TV eller en film, lyssna på musik eller studera.
Det händer också han ibland åker till Köpenhamn,
– danskarna är alltid glada och man blir själv på gott humör när man är där, säger han med ett litet skratt.

Alla har vi ju drömmar så min sista fråga blir.
Hur ser dina drömmar ut för framtiden?
– Jag hoppas på att få jobba som revisor eller med bokföring, så jag kan börja tjäna pengar.
Jag ska gå SFI färdig, jag hoppas på det blir i maj, sen ska jag fortsätta på Universitet i Växjö och läsa Korta Vägen, här får man en jobbcoach som hjälpa en med praktikplats och sådant, så det kommer att bli jättebra, säger Betty Hartigan.

Hjälpa andra invandrare
– När jag blir pensionär, ska jag studera psykologi så jag kan hjälpa andra invandrare, för jag vill inte sluta jobba när jag blir pensionär.
– För min egen skull måste jag fortsätta jobba och fortsätta med att träffa nya människor, säger Betty Hartigan .

Skicka pengar till min familj
– Min dröm är att få ett jobb, jag skulle bli jätteglad om jag fick ett jobb, så jag kan börja skicka pengar till min familj och ta ett körkort, säger Abdi Abdigasim.
– Jag hoppas också på jag en dag kan vända tillbaka till Somalia och besöka mina syskon.

– Jag är väldig glad för att bo i Sverige för mitt liv har blivit så mycket bättre och idag känner jag – ett lugn har spridit sig i hela kroppen, avsluta Abdi Abdigasim.
 

tisdag 24 maj 2011

Sprutbyte i Stockholm kan rädda liv

Moderaterna i Stockholm fick sitt första nederlag, när de inte ville gå med på att Stockholm skulle bli försökskommun för sprutbyte.
Man kan ju undra varför, för dem borde kunna se att det är ett bra sätt att minska risken för att missbrukare blir smittat med hiv eller hepatit, eller i värsta fall dör.

Är man missbrukare gör man allt till att få tag på droger och sprutor och bryr sig inte om att andra kanske har använt spruten.
Men om de kan få tag på nya och att det sker under kontrollerade former, kan det kanske leda till man kan hjälpa några till att sluta eller i vissa fall få dem till att sluta använda sig av sprutor och gå över till att röka istället.

Jag tror inte på att man kan komma narkotikan till livs, men jag har känt några stycken som båda har använt sig av sprutor och rökte. Idag har dessa personer slutat, för de fick hjälp i tid.
Det kostar tid, pengar och kräver en del resurser, men det är värd det, för det kan rädda liv.

SvD, DN, Aftonbladet

söndag 15 maj 2011

Danmark vill införa permanenta gränskontroller vid de svenska och tyska gränserna

Det främlingsfientliga Dansk folkeparti vill ha flera gränskontroller vid de svenska och tyska gränser, ja det blir man väl inte så förvånat över, men det som man blir förvånat över är att den danska regeringen går med på det.
Men det var det enda sättet att vara säker på att deras förslag om pensionsreform gick igenom.

Man påstår att det är för att stoppa den stigande kriminalitet, smugglande av människor, narkotika och vapen.
Man kommer bara att stoppa bilar om man tycker de ser konstiga ut eller om man är för många människor i en bil, samt om människor som beter sig konstigt.

Danmark har  använt sig av det argument att Sverige har infört liknade skärpning, men den köpte EU-kommissionen inte.
”Såvitt vi vet genomför Sverige inte någon systematisk kontroll av denna typ vid gränsen, sade en EU-talesperson till Ritzaus”.

Den svenska migrationsministern Tobias Billström menar att det bara handlar om tullfrågor ingenting annat och finansministern Anders Borg tycker att förslaget är bra.

Men förslaget möter på kraftig kritik från båda Region Skåne och Tyskland, som menar att det går emot Schengenavtalet om öppna gränser och att Danmark bryta mot EU:s regler och EU-kommissionären Cecilia Malmström, hotar Danmark med sanktioner om det nu ska visa sig att gränskontrollerna mot Tyskland och Sverige strida mot EU:s regler för den fria rörlighet, även ordförande José Manuel Barroso, säger att Danmark nu kan rikta sig in på långvarig process med frågor och svar samt sanktioner om Danmark går för snabbt fram.

Efter min menig strider det verkligen mot den fria rörlighet och nu var det ju heller inte så länge sedan man kunna läsa i tidningarna hur dansk polis stod på tåget i Malmö för att stoppa illegala invandrare från Sverige också det var ett förslag från dansk folkeparti.

Den danska regeringen kan väl bara säga rent ut, vi inte vill ha invandrar i vårt land, bara danskare är välkommen, för med de regler som de har genomfört igenom det sista året, visar ju tydligt att invandrare inte längre är välkommen i Danmark.

SVT.se

onsdag 4 maj 2011

Världskända Usama bin Laden är död

Tio års råtta och kattlek är över, världens mest efterlysta man är död, nämligen Usama bin Landen, al Qaidas ledare, man fann honom inte i någon grotta i Afghanistan, där man trodde han skulle gömma sig, men i ett trevåningshus omgärda av höga taggtrådsbeklädda murar och inte långt ifrån flera militäranläggningar i staden Abbbottabad, norr om Pakistans huvudstad Islamabad.

Natten mellan söndag och måndag stormade amerikanska elitsoldater från förbandet Navy Seals byggnaden och sköt Usama bin Landen, en av hans söner, plus två män dödades och en av hans fruar skadades i eldstriden.

Det tog inte många timmar, innan han begravdes tills havs, för  USA ville unvika en situation där det skulle bli en helgedom.
Men han kommer med säkerthet att bli utnämnd som  martyr av
hans tillhängare.

USA:s har uttalat att han inte gav sig frivilligt, hade de räknat med att han skulle jubla över att de äntligen hade hittade honom, eller.

Nyheten om hans död blev mottaget med glädje i många länder, men vissa länder som Pakistan och Afrika jublade inte över nyheten, där är man arga över det som har hänt.

Redan några timmar efter nyheten mottog Köpenhamns polis ett mejl, där man hotade med bombningar mot ambassader och polisstationer, som hämnd för Usama bin Ladens död, detta har självklart lett till att man har höjd säkerheten i Danmark.

Usama bin Laden och al Qaida blev världskänd när de tog på sig skulden, efter terrorattacken på World Trade Center den 11 september 2001, där nästan 3000 människor dog.

Men USA misstänker också att han ligga bakom terrorattackerna mod de två amerikanska ambassader i Kenya och Tanzania i 1998, bombattacken mot World Trade Center i 1995, bombattentatet mot nationalgardens träningscenter i Riyadh i Saudiarabien samt angreppet mot de amerikanska styrkorna i Dhahran i 1995, samt bombangreppet mot flottskeppet USS Cole i 2000, där 17 dog 0ch 39 sårades.

Den stora frågan är, kommer al Qaida att fortsätta. Tyvärr så tror jag inte att hans död kommer att stoppa terrorismen, tvärtom, kommer man att försöka med alla medlar att hämna hans död.

För Usama bin Lades mål var att lägga press på USA för att få dem till att dra deras styrkor ut från Saudiarabien samt få FN till att upphäva deras sanktioner mot Irak.

SvD, DN, Politiken, Jyllandsposten, dk

söndag 1 maj 2011

Christianiterna köper Christiania fri från den danska staten

När man läste i tidningarna att christianiterna hade sagt ja till att köpa Christiania fri av staten, kunde man inte låta bli tänka äntligen.
För nu kan man väl säga att den mångåriga kamp är över och vinnaren är som så många gånga förr Christiania, för dem gav aldrig upp kampen om fristaden.

Men det finns två punkter som staten och christianiterna måste kommer överens om. Den första är att staten vill att de cirka 300 husen som finns på Volden ska bort, vilket christianiterna är emot för de vill att man bevara den kultur som finns på Christiania idag.
Den andra punkten är att staten vill att alla ska ha rätt till att flytta in och bo på Christiania, här vill Christianiterna att de själv får bestämma vem som får flytta in och bo på Christiania, för dem vill vara säkre på att det inte är en person som är emot Christiania som flytta in på området.

Även om jag aldrig har varit på Christiania, för det var liksom inte en plats mina föräldrar besökte när vi var i Köpenhamn, så har jag läst och sett bilder därifrån och följ kampen igenom dessa år, så jag tycker att staten ska låta invånarna själv bestämma över fristaden.

Staten bör komma ihåg att Christiania fortfarande är Köpenhamns största turistattraktion och man bör därför bevara Christiania som den är och inte förstöra dens charm.

 BT, Ekstra Bladet, Politiken DK

måndag 25 april 2011

Polisen på jakt efter Bigfoot

I Skälskör på Sydsjälland i Danmark pågår en jakt efter den farliga apan Bigfoot, som flydde från sitt privata hem i söndags, hur den har lyckas välta det specialbyggde gjutjärn staket är okänt.


Under hela söndagen har man försökt hitta apan utan att lyckas.
Polisen har varnat allmänheten för att försöka fånga apan eftersom den kan bli aggressiv om den anser sig hotat.

Ägaren Jörn Hansen som har haft apan sedan den föddes för åtta år sedan, säger att den vanligtvis är en glad och lycklig apa, men för en månad sedan dog dens mamma och sedan dess han den känt sig ensam, olycklig och lite frustrerad.
Jörn Hansen varnar också allmänheten för att fånga apan, eftersom den säkert är mycket rädd och frustrerad kan den gå hän och bli aggressiv om den känner sig trängd.

Polisen har bestämt sig för att skjuta apan när de hitta den.

Man får ju hoppas att man hitta apan,  trots att det kommer det att bli ett tragiskt slut för den unga apan.

Politiken

torsdag 14 april 2011

Julian Assange. Manen som slås mot världens makthavare

Han ville att sanningen skulle komma fram för all världens folk och på grund av detta blev han år 2010s mest hatade och jagade person bland världens makthavare.


För tillsamman med Wikileaks publicerade Julian Assange över en kvart miljon hämligstämplade dokumenten och inte nog med det idag står han också åtalat för våldtäkt mot två kvinnor i Sverige.

En person med omtanke för andra
Han har beskrivits som en arrogant och högmodig person med en gammalmodig kvinnosyn och som en mycket självisk person.
Vänner och skolkompisar i Australien har i tidningen The Australian beskrivit honom som en varm och trevlig person med omtanke för andra människor, kvick intelligent, han är passionerad när det gäller rättvisan och vill göra sitt för att skapa en bättre värld.
Hans pappa Brett Assange beskriver honom som en person som har en stark känsla för vad som var rätt eller fel. Han blir alltid arg när människor gadda sig ihop mot andra människor.

Bilden man får av Julian Assange är en man som ständigt är på resande fot med hans trogna följeslagare rycksäcken, mobilen och hans bästa vän, laptoppen.

Föräldrarna turnerade runt med en dockteater
Så vem är denna 39-åriga och vithåriga man? Jo han är en australisk journalist, programutvecklare, en Internet aktivist samt chefredaktör på wikileaks.
Han föddes den 3 juli 1971 i Townsville i Queensland i Australien.
Hans biologiska pappa heter John Shipton. Namnet Assange fick han när hans mamma Christine gifte sig med Brett Assange.
Eftersom hans föräldrar hade ett turnerande dockteater var de ofta på resande fot, men återvände alltid tillbaka till Magnetic Island som ligger utanför kusten i norra Queensland.
När Julian Assange var liten gick Brett och Christine Assange skilda vägar.

Tillhörde sekten The Family
Hans mamma hittade en ny man och i 1979 gifte hon sig på nytt med en musiker, tillsammans de fick en son, men när kärleken tog slut fick Christine Assange kämpa en kamp för att få vårdnaden om sonen, vilket till slut fick henne att fly tillsammans med sina två söner och dem nästa fem åren var de på rymmen i hela Australien.
Julian Assange tror han tillhörde sekten Santiniketan Park Association, mer känd som The family och den stora vita brödraskapet, som är en kontroversiell New Age grupp som bildades i Australien och som ledas av yoga läraren Anne Hamilton Byrne.

Barndom lik Tom Sawyer
Christine Assange ville ju inte att hennes barns personligheter skulle förstörs genom skolsystemet så Julians Assanges skolgång bestod till stor del att av hemundervisning och via korrespondens, samtidigt började intressen för det tekniska naturvetenskapliga långsamt att växa fram.
Enligt Julian Assange själv, blev det till en masse byten mellan olika skolor, hans egen beskrivning av sin barndom är den var väldig lik Tom Sawyer:
”Jag hade min egen häst. Jag byggde min egen flotte. Jag fiskade och gick ner i gruvschakter och tunnlar”.

Australiens mest kända etiska hacker
När han fick sin första dator lärde han sig snabbt att hacka sig in i de olika programmen och när han som 16-årig fick sitt första modem skulle en hel ny värld öppnade sig för honom, för nu kom han ju i kontakt med hela den datoriserade värld, Julian Assange gick under namnet Mendax som betyder ”ädelt lögnaktiga”.
Och enligt det personliga demokratiforum blev Julian Assange nu, ” Australiens mest kända etiska hacker”.

Detta ledde till att tillsammans med två andra startade han hackergruppen International Subversives, (International samhällsomstörtare)
reglerna var enkla att följa:
”förstör inget datorsystem, du tar dig in i, förändra inte dess information, dela information”.

Operationen väder
Så gick Julian Assanges 16-åriga flickvän hän och blev gravid, så när sonen Daniel föddes i 1989, gifte de sig och flyttade från det ockuperade hus i Melbourne för att bo närmare hans mamma i Noosa i Queensland. Senare flyttade de dock tillbaka till Melbourne, i hopp om att kunna rädda deras äktenskap.

På samma tidpunkt hade polisen också börjad få ögonen upp för Julian Assange och gruppen så man startade ”Operation Väder” för att undersöka deras datorintrång och i 1991 grepps Julian Assange på bar gärning när han hackade sig in i det kanadensiska telekommunikationsföretaget Nortel, som menade att dataintrånget hade kostade dem över $ 100 000 dollars.

Polisen företog razzior i hans hem och beslagtog hans dator, över ett dussin skivor som var fyllda med koder till olika webbplatser, samt stulna lösenord till olika nätverk världen över, en av lösenorden var för US Air Force 7 samt Command group i Pentagon.
Det visade sig också att Julian Assange hade tillgång till datorer vid ett universitet i Australien och andra organisationer via modemet.

Las in på sjukhuset
Gripandet kom när hans liv var i botten och det blev inte bättre av att hans flickvänlämnade honom och tog deras son med sig på grund av detta. Julian Assange fick nu kämpa för vårdnaden om sonen som skulle komma att ta tio åren innan de till slut kom de överens om att Daniels mamma skulle ta hand om Daniels uppfostrande.

Detta tog så hårt på Assange att han fick en depression och las in på sjukhuset. Hans mamma som driver en dockteater i Noosa sa till tidningen, The Australian, det hade inte med ett sammanbrott att göra, men på grund av att han var väldig stressad och behövde ta en paus från allt ihop.

Nu skulle det gå tre år innan Julian Assange ställdes inför en domstol.
Av de 31 åtalspunkter som läste upp för honom erkände han sig skyldig till 25 av anklagelserna.
Domen blev böter på A$ 2100.

Domaren sa till Julian Assange hade det inte varit för den instabila bakgrund som han personligt hade få uthärda samt den nomadiserande tillvaro som han och hans mamma var tvungna till att leva och de personliga problemen som hade inträffat inom hans personliga hushåll, skulle han ha blivit dömt till tio års fängsel.
Nu hoppades domaren på att denna rättegång skulle få honom in på en bättre väg.

Slutar som hackar
Julian bestämde sig för att sluta som hackare.
Man kan väl säga att han kanske redan hade börjat lämna det liv innan rättegången, för i domböcker från 2011 har det kommit fram att Julian Assange redan i 1993 hjälpte Victoria polisens enhet för utnyttjande av barn, med att ge tekniska råd och stöd för hur man kunde komma åt och åtala dessa personer.
Samma år var han också med till att starta upp de första offentliga Internettjänster i Australien ”Suburbia Public Access Network”.
Så istället för ett liv som hackare sadlade han om och blev programutvecklare inom informationsteknik för datorer.

Utvecklade fri programvara
Från 1993 och till 1997, hade han nog att göra med att båda skriva samt utveckla fler olika programmen och filsystem för datorer.
Bland annat utvecklade han det fri programvara som är tillgängligt för allmänheten utan kostnad.
Till PostgreSOLs projektet var han med och bidrog med flera patchar, (programmen som kunde lösa eller uppdatera datorprogram.)
I 1995 skrev han Strobe, de första fria och öppen källkod port scanner.

Han blev också en del av det internationala nätverk Cypherpunks. Här jobbade 1400 människor med att kryptera mejl för att undvika den övervakning som de var övertycket om föregick i vissa länder. Dessa länder hade nämligen byggt upp ett enormt övervakningssystem som kallades för Echelon.
Just hans förmåga att kryptera mejl, skulle komma att spela en viktig roll i uppbyggnaden av Wikileaks.

Julian Assange blev också den främsta uppgiftslämnare och den som hjälpte författaren och journalisten Suelette Dreyfus till att skriva boken:
Underground: Tales of hacking, Madness and Obsession on the Electronic Frontier.
I boken beskrivs en grupp amerikanska, brittiska och australiska hackare och deras bedrifter under slutet av 1980 och i början av 1990-talet, Julian Assange var en av personerna.

Starta företag
Julian Assange hade en idé om att utveckla ett inbrottslarm för nätverkstekniker. så i 1998 startade han sitt första och enda australienska företag Earthmen Technology. Det gick kanske inte så bra för företaget avregistreras i 2002.
Han startade också sin egen domän, Leaks.com i 1999, men säger själv ”Jag gjorde inte något med det”.

Ville se världen
Kanske började han nu känna sig rotlös för nu blev det dags att bege sig ut och se sig om i världen.
Denna resa skulle nu ta honom till bland annat Kina, USA, Storbritannien, Iran och Kenya. Under resan gång jobbade han som programmerar, journalist, höll förläsning om censur, pressfrihet samt undersökande journalistik.

Hoppa av sina studier
När han återvände till Australien i 2003 började han studera kemi och fysik på Universitet i Melbourne, det han ville uppnå var att få var en fil kand-examen, han började även läsa filosofi och neurovetenskap, men avslutade aldrig sina studier.
I 2006 höll några av hans studiekamrater på med forskning för DARPA, som är Pentagons beskyddande regeringsorgan inom flygvapnet och det var kanske därför Julian Assange hoppade av sina studier och startade upp Wikileaks.

Viktig information ut till allmänheten
Så vad är Wikileaks? Jo det är en icke vinstdrivande media organisation, som officiellt startade 2007, deras mål är att få viktig information, samt sanningen ut till allmänheten. De erbjuda ett säkert och anonymt sätt för deras källor att läcka information till Wikileaks journalister, via deras elektroniska drop box.
Människorna bakom Wikileaks är en grupp människor som brinner för idén om en fri press samt en ökad insyn i samhället. I organisationen jobbar mellan fem och tio personer. Chefredaktören för Wikileaks heter Julian Assange.
Att driva en sådan organisation kostar pengar och på deras hemsida uppfordrar man sympatisörer att donera pengar antingen via post eller via banköverföring.

Nomineringar och utmärkelser
Men redan innan 2010 hade Julian Assange och Wikileaks fått några nomineringar och utmärkelser bland annat,
vann Wikileaks i 2008 Economist Index på censur. Yttrandefrihet tilldelning.
I 2009 vann Julian Assange, Amnesty International media reward för avslöjande av de utomrättsliga morden i Kenya med sin undersökning ”The Cry of blood- utomrättsliga avrättningar och försvinnande i Kenya”.
I Times Magazines. 2010 röstade läsarna fram Julian Assange som, Person of the year.

Publicerade hemligstämplade dokumenten
Men det var ju först i mitten av 2010, som allting tog fart via deras samarbeta med tidnigarna The Guardian, Der Spiegel och The Times.
Först publicerades en videofilm som visade hur en amerikansk attackhelikopter beskjuter och döda två Reutersjournalister samt åtta civila den 12 juli 2007.
Detta följdes upp med publiceringen av 91 000 hemligstämplade dokumenten om kriget i Afghanistan den 25 juli 2010.
Nu fick man veta hur en hemlig svart enhet av specialstyrkor jagade en talibanledare antingen för att döda eller tillfångatag honom utan rättegång.
Hur amerikanerna hemlighöll att talibanerna hade fått tag på dödliga surface-to-air missiler.
Hur koalitionen använde sig alltmer av dödliga radiostyrda flygplan med fjärrkontroll från en bas i Nevada för att förstör talibaners mål, samt mycket annat.

Just dessa dokument om kriget i Afghanistan fick Wikileaks mycket kritik för av makthavarna, eftersom man hade namngivet afghaner som samarbetade med de internationala styrkorna. Makthavarna menade om några av dessa människor dog var Wikileaks skyldig till detta.
De tog kritiken till sig och efter det har man tagit bort alla namn på sådana personer innan man publicerade dokumenten.

Julian Assange söker uppehållstillstånd i Sverige
Men låt oss nu gå tillbaka till Julian Assange och ser hur det gick för honom.
Nu var det ju så att Julian Assange hade tackade ja till att komma till Sverige och vara föreläsare bland annat på LO borgen den 14 augusti 2010, som var arrangerad av Broderskapsrörelsen, tillsammans med kristna socialdemokraterna. Temat var ”Krigets första offer är sanningen”.
Julian Assange hade under en tid tänkt på att bosätta sig i Sverige och därför sökte han om uppehåll och arbetstillstånd i Sverige, men migrationsverket avslog hans ansökan.

En av de väsenliga orsaker till han sökte uppehållstillstånd i Sverige, var att i Sveriges yttrandefrihetslagstiftning, finns det starkaste skydd i hela världen när det gäller skydd av källor.
Samtidigt skulle det nu komma att hända ting och saker, så här gäller att försöka hänga med.

Julian Assange anklagas för våldtäkt
Den stora nyheten i medierna fredagen den 20 augusti 2010 i Sverige var polisen sökte efter Julian Assange som var misstänkt för våldtäkt på två kvinnor mellan 20 och 30 år, dessa skulle han ha träffat genom sina uppdrag. Kvinnorna kände varandra, men ville inte göra någon polisanmälan eftersom de var rädda för mannens maktposition. Eftersom polisen inte visste var han befann sig hade åklagaren Maria Häljebo Kjellstrand anhållit honom i sin frånvaro.
Båda får utsett en advokat, kvinnorna får Claes Borgström.
Julian Assange får Leif Silbersky. Julian Assange bytta senare till försvarsadvokaten Björn Hurtig.

En världsnyhet
Detta skulle snabbt bli en världsnyhet på några få timmar hade Julian Assange blivit världskänt. Nu kom det också fram att på sondags kvällen veckan innan hade Piratpartiets partiledare Rikard Falkvige träffad Julian Assange för att underteckna ett avtal om partiet skulle ta hand om Wikileaks servrar och enligt honom var Julian Assange på gott humör som också hade avslöjade han ville komma att lämna Sverige på onsdagen.

Anklagelserna läggs ner
Dagern därpå kom så nästa nyhet.
En ny åklagare Eva Finna hade tittat på saken och ansåg det inte fanns skäl för att han skulle misstänkas för våldtäkt, allt som kvarstod var misstankerna om sexuellt ofredande.
Julian Assange var inte längre anhållen.

I tidningarna kunde man läsa att Anna Ardin hade inviterat honom till att bo hos henne och han hade träffat Sofia Wilén när han talade på seminariet och de hade träffat ett par dagar efter och hade haft sex tillsammans samt hon hade vaknat vid att han hade trängt sig in i henne igen och mixat med kondomen, så den gick sönder.

Julian Assange jagades av medierna
Nu var alla medier på jakt efter Julian Assange, alla ville ju ha en intervju med honom och höra hans version.
Han nekade till at det var tala om våldtäkt enligt honom var samlagen frivillig och han kunde aldrig hitta på att tvinga en kvinna till sex, och att han skulle ha pillat vid kondomerna var helt absurt.

På Wikileaks twitterkonto kunde man läsa
”Julian har vårt fulla stöd.
Vi blev varnade för fula tricks. Nu kommer det första. Naturligtvis kommer det här att vara ett stort störningsmoment för oss”.

Efterlysas av Interpol
Så den 1 september kunde man så läsa och höra i medierna att han än en gång var misstänkt för våldtäkt. Men att brottet hade graderas upp till våldtäkt och sexuell tvång, det var överåklagaren Marianne Ny vid åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Göteborg som beslutade det efter hon har fått tillgång till nytt material.

Det som nu hände var så att den1 december 2010 skickade Sverige så ut en efterlysning på Julian Assange via Interpol, för sexbrott.
Samtidigt försökte USA se om de kunde anklaga Assange för spioneri. Vissa amerikanska politiker sätta en pris på hans huvud andra menade han var en terrorist och borde henrättas.

Wikileaks medarbetare slutar
Man kan ju lugnt säga all fokusering hade försvunnit från Wikileaks vilket också ledde till att flera av Assanges nära medarbetar hade hoppat av. En av dem var sajtens tyska talesman Daniel Domscheit-berg som berättade för Der Spiegel att orsakerna till avhoppandet var de interna stridigheterna kring vilka dokumenten och när de skulle publiceras, han berättade också att stämningen just nu var väldig låg hos många av medarbetarna och flera skulle komma att lämna Wikileaks.
Idag har Daniel Domscheit-berg tillsammans med några av avhopparna startat upp Openleaks.

400 000 dokumenten släpps
Men det stoppade inte Wikileaks, nu släpptes cirka 400 000 dokumenten om kriget i Irak, allmänheten kunde nu ta del av videoklipp som visade hur amerikanska och brittiska soldater förnedrade fångarna, hur soldaterna skjuter och dödar civila.

Misstänkt läcka anhållen
Efter publiceringen om kriget i Irak arresterades nu den 22 åriga Bradley Manning, som hade jobbat för det amerikanska försvaret som efterrättningsanalytiker i Bagdad intill våren 2010. Han misstänkes för att ha skickat alla dokumenten om Irakkriget till Wikileaks nätverk, han står nu till en dom på livstids fängelse.

Cablegate publiceras i 5 större tidningar
Men det tog inte slut här, Wikileaks fortsatta publicera hemligstämplade dokumenten. Den 28 november 2010 släpptes 250 000 diplomatiska underrättelser från amerikanska ambassader, den så kallade Cablegate, som fem större tidningar fick tillgång till.
Man kan väl säga att det som världens makthavare hade hemlighållit för sitt folk kom nu fram.
USA så rött och la press på internetoperatörerna om att stänga ner Wikileaks, i fler länder frös bankarna Wikileaks och Assanges tillgångar.

Debatt om Yttrande och tryckfriheten
Med alla dessa publiceringar väcktes också stor debatt om tryckfriheten och yttrandefriheten världen över.
En av de tidningar som hade fått tillgång till Cablegate var Politiken i Danmark. Och den 9 december 2010 publiceras de dokumenten på nättidningen. Den avdöda chefredaktören Töger Seidenfaden begrunda det med dessa ord:
”För att så starkt så möjligt markera våra avståndstagare från detta hot, öppnar Politiken idag fri tillgång till de flest möjliga av dem intill nu offentligjorda Wikileaks-dokumenten. Detta sker på politiken.dk och det sker i solidaritet med Wikileaks och i försvar för den globala informationsfriheten”.
http://46.4.48.8/cablegate/

Christine Assange älskar sin son
För första gången uttalade Julian Assanges mamma Christine Assange sig till medier.
”Han är min son och jag älskar honom och tycker inte om att han jagas på detta sätt, jag vill inte se han hamnar i fängelse”.
Christine Assange åkte också senare till London för att ge sitt stöd till Julian Assange.

Sonen hoppas på en rättfärdig rättegång
Även hans 20 åriga son Daniel Assange som också är programutvecklar på ett företag i Melbourne skriver på sitt Twitterkonto att han hoppas på att hans pappa ska få en rättfärdig rättegång och att det inte bara är ett steg mot hans utlämning till USA.
Han skriver också att dessa löjliga och dålig hanterade anklagelser om sexuella övergrepp bara tjänar till att distrahera omgivningen från alla dessa respektingivande saker han faktisk har gjort.

Höll till i en journalistklubb
Nu hade man ju ingen aning om var han är, men misstänkte att han befann sig någonstans i England. Vilket var helt rätt för han höll nämligen till på journalistklubben Frontline Club i London.
Julian Assange bestämde sig för att frivilligt gå till polisen, han arresteras och nekas borgen och fick nu stanna i häktet fram till den 14 december 2010.

Beslutet överklagas
När det blev dags för nya domstolsförhandlingar var det försvarsadvokaten Geoffrey Robertson som skulle föra Assanges försvarstala. I Westminister Magistates Court, beslutade domaren för en borgenssumma på 240 000.
Sverige och England överklagade beslutet på direkten och domstolen hade nu 48 timmar på sig att ompröva ärendet.

Julian Assange i husarrest
Denna gång underkände domstolen beslutet och mot en borgenssumma på 200 000 pund, dömdes Julian Assange så till husarrest och lämna ifrån sitt pass, samt bära fotböja.
Domaren i Royal high Court motiverade sitt beslut med att Assange hade en viss önskan om att rentvå sitt namn, för om han inte gjorde det skulle anklagelserna alltid komma att hänga över honom. Beslutet om överlämning till Sverige blev skjuten upp till januari 2011.
När Julian Assange lämnade fängelset, väntade en jublande folkmassa, han tackade alla som hade hjälpt honom och sa han skulle komma och visa alla att han var oskyldig.

Fira jul på en herrgård
Julian Assange slapp nu att tillbringa julen i en isolationscell, det blev istället på herrgården Ellington Hall i Suffolk som ligga i östra England
Julian Assange var självklart lycklig över att ha sluppit fängelset, men rättade också skarp kritik mot det svenska rättväsendet, för intill nu hade han inte sett en enda sida från utredningen på engelska. Men enligt hans svenska advokat skulle han ha deltagit i en hemlig domstolshandling och fått ut 100 sidor av utredningen, som nu skulle översättas till engelska. Han var övertyckt om att man hade försökt sätta munkavel på hans svenska advokat.

Dömas till döden
Något han också är övertycket om är att han inte kommer få en rättvis rättegång i Sverige, liksom han tror att de inte kommer klara presset från USA, som gör allt för att få honom utlämnad. Han är också rädd för, om han utlämnas till USA, kommer han att dömas till döden.

Störtflod av hemligstämplade dokumenten
Till programmet 60 Minutes i USA sa Julian Assange om man stänger Wikileaks hemsida eller om någon fängslas eller lönnmördas, så kommer det att bli en störtflod av hemligstämplade dokumenten. Krypterade säkerhetskopior finns hos 100 000 människor allt Wikileaks behövde göra är att ge dem en krypterad nyckel, berättade han.

Skriva en självbiografi
Eftersom alla hans tillgångar nu var frysta, var han ju tvungen att hitta ett sätt att betala sina skulder.
Så han ingick ett avtal med det skotska förlag Canongate Books, om att skriva en bok om hans liv. I en intervju med The Guardian säger han, att han kommer förklara om deras globala kamp för att skapa ett nytt förhåll mellan folket och regeringen och denna bok vill bli ett samlande dokument för hela generationen.
Jag har inte lust till att skriva denna bok, men är tvungen, säger han.
Avtalen med förlaget betyder att han kommer få 10 miljoner kronor, pengarna ska användas till hans försvar i anklagelserna mot honom i Sverige.

Nya förhandlingar den 7 februari
Efter en kort domstolsförhandling den 11 januari 2011, i Belmarsh tredje kammare, som är mest känd för den rigorösa säkerhetsarrangemang, kom en glad Julian Assange ut tillsammans med sin advokat. För pressen berättade han den egenliga proceduren skulle komma börja den 7 februari och att den skulle komma vara i två dagar.

Nu handlade det om hitta vittnen som kunna vittna till Julian Assanges fördel, så förutom Julian Assanges svenske advokat Björn Hurtig skulle även den förre åklagaren Sven Alhem samt den före detta lagmannen och tidigare ordförande för medborgarrättsrörelsen Brita Weitman vittne för Julian Assange.

Julian Assange utlämnas till Sverige
Dessa vittnen hjälpte inte
Domaren Howard Riddle ogillade Assanges argument om att han inte ville få en rättvis rättegång i Sverige, eftersom han hade bevis för att den ville komma och hållas bakom stängda dörrar. Domaren avfärdade också den möjligheten att Assange kunde bli utlämnat till USA och dömas till dödsstraff. Howard Riddle sa också att de brott som Assange påstås ha gjort uppfylla kriterierna för en utlämning.

Julian Assange överklagade beslutet och när en ny
domstolsförhandling komma hållas är oklart.
Men intill då kommer han släppas mot borgen på samma villkor som tidigare.

Kan anmälas för jäv
Efter detta domslut, skulle det komma en nyhet som gick världen över:
”Polis vän med kvinna som anmälde Assange”
Nu visade det sig att polisens förhörsledare var vän med en av de tvåkvinnor som anmälde Julian Assange för sexuellt ofredande.

På sina bloggar samt via Facebook har de varit öppna med sin vänskap, samt båda också är engagerade i det socialdemokratiska partiet.
Så när dessa kvinnor anmälde brottet hos polisen, blev poliskvinnan förhörsledare för den andra kvinnan utan att anmäla jäv.
Just nu undersökas saken av polisen.

Hur det kommer att påverka nästa förhandling återstår att se.
För trots Julian Assange inte vill återvända till Sverige, vill han dock en sak och det är att sanningen och historien ska fram.

lördag 9 april 2011

Daniel Hornstrup, vistas olovligt i Danmark trots danskt pass

Daniel Dalakun Hornstrup är född, döpt, konfirmerad, uppvuxen samt läser en utbildning på handelsskolan i Holstebro i Jylland i Danmark och har fått utfärdat fyra pass genom sitt 19-åriga liv där det står han är dansk medborgare.

Men när han sista år fyllde 18 år fick han veta från integrationsverket att han befann sig olovligt i Danmark och därför skulle söka om ett danskt medborgarskap och lämna tillbaka sitt pass till polisen.

Så vad är det som har hänt? Jo hans pappa är dansk och hans mamma är thailändare och de gifte sig aldrig, och idag lever de inte längre tillsammans.
Och med de regler som fanns i 1992 blev man inte automatisk medborgare bara för att man var född i Danmark och ens pappa var dansk, som man gör idag.

Så när polisen utfärdade hans pass och skrev dansk statsborgare gjorde de fel när de inte undersökte hur han var registrerad i civilpliktsrådet för där är han registrerad som thailändsk medborgare.

Under alla dessa år har ingen myndighet reagerad eller sagt något, så intill nu har familjen hela tiden trott han var dansk medborgare.

Just denna sak har fått partierna i regeringen att reagera, alla är djupt chockerad över vad som har hänt och tycker att Daniel Dalakun Hornstrup ska få permanent uppehållstillstånd samt dansk medborgarskap utan att ska gå igenom alla dessa tester som man kräver idag, för att en person ska bli dansk medborgare. Vissa politiker kräver också att integrationsministern Sören Pind tar itu med saken på direkten.

Jag hoppas på att Daniel Dalakun Hornstrup får sitt danske medborgarskap och inte straffas med utvisning, för det är ju myndigheterna som har gjort fel, vid att inte upplysa familjen om vad som gjorde sig gällande på den tiden, samt att det är dem som har utfärda passen, var det står: dansk medborgare

Jyllandsposten DK

torsdag 31 mars 2011

Danmark överträda passunionens regler

Om du vill åka till Danmark, ska du inte bli förvånat om dansk polis stiger på tåget i Malmö. Det dem vill är att illegala svenskare inte ska komma in i Danmark.
Så vad dem gör är att be om att se ditt pass, dem som de speciellt är ute efter är dem med ett utländsk utseende.

Men det finns ett problem och det är att det går emot passunionen lager, som säger att man inte behöver visa pass när man reser inom norden.

Venstre och Dansk Folkeparti tycker det är helt okej, vilket man inte blir förvånat över.
 Men både Socialdemokraterna och De Konservative vill att man håller sig till reglerna, medan De Radikala vill ha en förklaring från justisministern.

Den danske integrationsordförande Naser Khader från det konservativa regeringsparti, säger ganska riktigt att det är provocerande om man som enda person i en grupp skulle visa pass.
Inte är det provocerande, det är också efter min mening väldig diskriminerande.

Naser Khader har inget emot att man vill stoppa illegal invandring, men menar att polisen istället kunna be om att se personens körkort.
Presidenten för det nordiska rådet och integrationsordförande för socialdemokraterna Henrik Dam Kritensen, vill att man går efter passunionens regler och menar att ett körkort kan bevisa om man är medborgare antingen i Danmark eller i Sverige.

Den Radikala integrationsordförande Marianne Jelved vill att justisministern Lars Barfoed ger svar på vilken lag polisen stötta sig till när de ber om att ser personers pass, när de reser från Sverige till Danmark.
Intill nu har han inte svaret på den frågan.

Men en sak är klar att om du har ett utländsk utseende och har lust att åka en tur till Danmark, är det bäst du har ditt pass med, för annars anser den danske polis du är en illegal invandrar och kanske du nekas inresa i Danmark.

Politiken, dk

tisdag 29 mars 2011

Rättsak mot 16 HA rockare, ledde till stort uppbåd av rockare och poliser i Danmark

Nu har den mest historiske och dyraste rättsak startat i Danmark. De nästa 61 dagar kommer man att hålla förhör med vittnen och man räknar med at den kommer att kosta en tvåsiffrors miljonbelopp. Domen förväntas komma i september.

I Glostrup väst för Köpenhamn startade igår rättsaken mot 16 rockare från Hells Angels och stödgruppen AK81 (som betyder ”alltid klar Hells Angels”) som står åtalat för mord, överfall, vapeninnehav samt för att ha material som skulle användas till att göra en fjärrstyrd bomb.

Utanför rättsbyggnaden som enligt medierna likande en fästning, fanns ett stort polispådrag som skulle försöka att hålla styr på alla de cirka hundrade HA rockarna som har kommit från olika delar av Europa för att stödja deras kompisar.

Självklart nekar alla rockarna till brott och ingen av dem har överhuvudtaget inte velat uttala sig till polisen och enligt HA rockaren Brian Sandbergs försvarsadvokat kommer tystnaden att fortsätta i rättsalen.

Huvudvittnet en 25 årig tidigare AK81er, har själv blivit dömt till 12 års fängelse för medverkan i några av dråpförsöken.
Trots han vet att han har fått massvis av fiender på grund av han har skvallret till polisen och som nu ligga till grund för att många HA kommer att hamnar bakom gallren, ångra han sig inte.

Man får ju hoppas att polisen kan beskydda honom i fängslet, så de inte en dag hitta honom död i sin cell.
Att skvaller och speciellt till polisen, när man är medlem i HA betyder också man har avsagt sin egen dödsdom.

TV2, Politiken, BT

onsdag 23 mars 2011

Kapitalismen är orsaken till det inte finns liv på Mars

Nu har Venezuelas president Hugo Chavez kommit på varför det inte finns liv på Mars, svaret är enkelt det är kapitalismens fel, enligt honom.

Och där var det har funnits skogar och floder förut och som idag har förvandlas till öknar, ja det är också kapitalismens fel, säger han till Reuters.

Ekstra Bladet, dk

tisdag 22 mars 2011

Sverigedemokraterna vill göra Sverige till ett socialt Apartheidland

Om sverigedemokraterna får som dem ville, när det gäller invandrare i Sverige skulle det gå emot allt vad som heter mänskliga rättigheter.
För det de vill införa är:
”•Åldersgräns på 24 år för båda partner vid anhörigainvandring
• Parten som bor i Sverige får inte ha tagit emot socialbidrag senaste året och ska under fem år försörja den som kommer.
•Parten som bor i Sverige ska betala en avgift på 42 800 kronor och ska även hålla med bostad av rimlig storlek”.

Vad dem inte tänker på här är att vad om den ena av dem är svensk, för här kan man ju gifta sig när man fyller 18 år, detta kan ju leda till att unga bestämmer sig för att bo i Kina eller i det land där deras Pojke/flickvän bor.
Och vilken vanlig person har 42 800 kronor och om den hade var det så inte bättre att de blev använt på att de fick en rimlig levestandard. Dessa regler gör ju att familjer kan komma att var splittrade från varandra i flera år och det är efter min mening inte rätt.

Men det slutar inte här, SD vill också att ingen kan få permanent uppehållstillstånd de första tio åren, utan det ska omprövas varje år och om man begår brott ska uppehållstillståndet omedelbart upphöra och personen utvisas. Samtidigt får en invandrare inte besöka sitt hemland för det har fått uppehållstillstånd.
Och för den som inte kan läsa och skriva svensk finns ingen chans för att bli medborgare.

Att föreslå att en person som har flytt sitt hemland inte får besöka sina nära och kära innan det har fått uppehållstillstånd, är efter min menig totalt galen.
Men SD värnar tydligen inte om familjen, for annars hade de väl inte kommit med ett sådant föreslag.

Men det värsta föreslag är att för att bli svensk medborgare ska de skriva på en lojalitetsförklaring med Sverige att följa lagar och övriga samhällsregler.
Det borde varje svensk skriva under på, för det ju inte alla svenskar som följa alla lagar och samhällsregler.

Nu blir man ju inte ett dugg förvånat över dessa regler, för man vet ju vilket land, som är  förebild för SD, nämligen Danmark och när Danmark införde dessa regler skrev jag på min blogg att Danmark hade blivit ett socialt apartheidland,
Vilket jag fortfarande menar.

Nu hoppas jag att de andra partierna i regeringen stoppa alla dessa vansinniga förslag från SD.
För man vill väl inte att Sverige ska bli ett socialt apartheidland som Danmark. Eller?

DN

måndag 14 mars 2011

Amerikaner hånar Japan. Det är Guds hämnd för Pearl Harbor

Många amerikaner glädjas över katastrofen som har drabbat Japan, den är efter deras mening välförtjänt.

På Facebook finns en hel sida med glada kommentar från amerikanerna. Några av dem låter så:
”Det är hämnd för Pearl Harbor.
Kära Japan. Njut av er tsunamin. Hälsningar Pearl Harbor.
Varför gråter alla med Japan, kom ni inte ihåg Pearl Harbor”.


Den 7 december 1941 inledde japanerna deras angrepp mot den amerikanska flotten vid Pearl Harbor.
Amerikaner var helt oförberedda på attacken och 3500 soldater mistade livet.

Nu går vissa amerikaner så långt och blanda även religionen in i deras uttalande:
”Gud har tydligen inte glömt Pearl Harbor.
Ja, Japan detta är guds sätt att hämna Pearl Harbor på".

Den sista kommentaren låter:
Kom ihåg dessa idioter bombade Pearl Harbor, hur mycket pengar kommer vi nu att skicka iväg till dem”.

Vad amerikanerna tydligen har glömt var att i slutet av andra världskrig, den 6 augusti respektive den 9 augusti 1945 detonerade amerikanerna, 2 atombomber över Hiroshima och Nagasaki i Japan.
Cirka 129 000 människor dog i Hiroshima och cirka 80 000 dog i Nagasaki under de första fyra månaderna.

BT, DK

lördag 12 mars 2011

Avskedas efter att ha twittrad på arbetsgivarens twitterkonto

Ingen klarar av att köra fucking bil i motorcityn Detroit, att skicka iväg ett sådant tweet på arbetsgivarens Chrysler twitterkonto kan kosta jobbet, det fick konsulenten som jobbade för sociala medier åt biljätten Chrysler erfara.

Att konsulenten bad om ursäkt och hävde att händelsen var ett misstag hjälpte inte, Chrysler stod fast vid sin avskedelse av konsulenten och byrån New Media Strategies mistade deras kontrakt med Chrysler.

Det som har hänt var ju olycklig för Chrysler som har lagt stora resurser på att rätta upp på Detroits något skamfilad rykte.
För det budskap som man presenterade på årets höjdpunkt som är Superbowl var:
Made In Detroit.

Chrysler har också få gå ut och be om ursäkt till alla Detroitborna som kände sig kränkt over detta budskap och Chrysler lovar att det inte kommer att hända igen, enligt CBS News.

E24.se

torsdag 3 mars 2011

Politikern Bernt Andersson får själv prova på de nya sjukreglerna

Politikern Bernt Andersson (S) har själv blivit offer för de nya sjukreglerna.
I december 2010 knivhöggs politikern Bernt Andersson från Umeå utanför sitt hem, svårt skadat lyckas han fly och söka hjälp hos sin granne.
Han har operarads flera gånge för bukskador och enligt läkarna har han haft tur att överleva.
Polisen har fortfarande inte lyckas fångat gärningsmannen.

Bernt Andersson blev sjukskriven men valde själv att börja jobba halvtid efter en och en halv vecka men vill nu börja jobba heltid från och med nästa vecka.
Men under de tio veckor som han har varit sjukskriven har han värken mottagit några pengar eller fått något besked från försäkringskassan.
Överdirektör på försäkringskassan Stig Orustfjord har nu lovat att undersöka varför beslutet om Bernt Anderssons sjukskrivning dröjer.

Nu har Bernt Andersson ju tur att han har besparingar som han kan leva på, för det är ju inte alla som har det och för dem kan det ju betyda att de får gå till socialen och söka försörjningsstöd.
Samtidigt kan man tycka att det är bra att en politiker själv får testa vad dessa regler innebär när man blir sjuk.

Men man sitta också och undra hur det kommer att bli när omkring tusen personer kommer att sägas upp från försäkringskassan och man samtidigt kommer att stänga dem 113 lokala servicekontoren runt om i landet, för nu kommer det att bli via Internet och telefon som man ska hänvända sig för att få hjälp.
 Kommer man då att få snabbar och bättre service eller kommer personerna att få vänta ännu längre på att få svar från försäkringskassan.

Varför ska man stänga kontoren runt om i landet? Jo orsaken är att man under de nästa två åren ska spara 600 miljoner kronor och varför regeringen inte vill bevilja försäkringskassan extra anslag förklara statssekreteraren Anna Petersson Westberg med att:
”Försäkringskassan har genomgått stora förändringar under de senaste åren. Man har slagit samman 21 lokala försäkringskassor till en sammanhållen myndighet. Det har också skett stora reformer, som sjukförsäkringsreformen. Det har man genomfört på ett väldigt bra sätt. Det som inte har fungerat bra är den interna ekonomiska styrningen. I en mycket normal budgetprocess ställer man krav på att myndigheten ska klara den interna ekonomiska styrningen. Försäkringskassan har fått be regeringen om extra medel för att klara ekonomin. Nu behöver man komma tillbaka till de nivåer där man ska vara, säger statssekreterare Anna Pettersson Westerberg”.

Aftonbladet, Ekot- Sveriges Radio

söndag 27 februari 2011

Äldreboende överfyllda i Alvesta

Svårt sjuka personer får dela vårdlägenheter med ett draperi emellan sig i flera månader i sträck, orsaken är att det saknas både korttidsplatser samt permanenta lägenheter i särskilt boende i Alvesta.
Nu har många anhöriga börjat reagera på situation över att deras familjmedlem ska vänta så länge på en plats i ett särskilt boende.

På äldreboende Högåsen i Alvesta har man tio korttidsplatser som just nu är överfyllt med människor som vänta på ett permanent boende.
Enligt Biståndshandläggare Emma Dahlqvist är det personer som är för sjuka till att klara sig själva i hemmet eller känner sig otrygga i sitt eget hem samt personer med funktionshinder.

Hon tycker att det bästa var om de hade sitt eget boende, men tycker att de trots allt har det ganska bra på en korttidsplats, för personalen sörja ju för att alla får ju den hjälp de behöver.

Radio kronoberg

onsdag 23 februari 2011

Arbetsförmedlingens och försäkringskassans kamp för att hjälpa de utförsäkrade

Personligt tycker jag att de som inte kan jobba för att de är för sjuka, hör hemma i sjukförsäkringen, säger Thomas Karlsson, enhetschef för försäkringskassan i Växjö

Sektionschef för arbetsförmedlingen Karin Svanborg, arbetsförmedlare Viveka Ericson samt enhetschef för försäkringskassan Thomas Karsson i Växjö har en sak gemensamt, dem har alla med de utförsäkrade att göra.

Planlägga överföringen till arbetsförmedlingen
Det som hände var att nu kom Alliansen med nya regler som gjorde att nu skulle alla de långtidssjuka samt förtidspensionärerna bli utförsäkrade från försäkringskassa och skickas ut på arbetsmarknaden, med start från den 1 januari 2010.
Många hade ju varit borta från arbetsmarknaden i flera år, så att bara skicka ut dem och säga jobba på gick ju inte.
Så för att förbereda dem till att återgå till arbetslivet igen, fick personerna genomgå ett tre månaders arbetslivsintroduktionsprogram på arbetsförmedlingen.

För både enhetschef Thomas Karsson och sektionschef Karin Svanborg, handlar det om att planlägga och fördela arbetet jämt bland personalen.
Och under hösten 2009 blev det till många möten mellan försäkringskassan och arbetsförmedlingen för att utarbeta en riktlinje på hur denna överföring skulle kunna genomföras.
– Det gällde ju om att lägga upp lite rutiner, hur man skulle jobba för att ta emot så många människor som skulle komma då, säger Karin Svanborg.

Vad tänkte du när du hörde om regeringens nya regler för de funktionshindrade, långtidssjuka och förtidspensionärerna?
Både Karin Svanborg och Viveka Ericson tyckte att det skulle bli spännande, båda har tidigare jobbat arbetslivsrehabilitering, men Karin Svanborg tänkte också,
_ öj nu får vi mycket att göra.

Viveka Ericson tycker också att denna uppgift hade hamnade helt rätt, för de personer som är i behov av hjälp kan få den hela vägen ut och kanske få en anställning till slut, vilket ju ville vara positivt, säger hon.


Annorlunda var det på försäkringskassan.
– Ja, vi märkte ju tidigt att människor skulle komma att hamna utanför och att det inte var rätt människor som fick lämna sjukförsäkringen och det som händer nu är att många sjuka har svårt att hitta tillbaka till sjukförsäkringen, vilket vi också påtalar för politikerna hela tiden.
Men om de inte lyssnar eller förstår det vi säger, så finns det ju en del kantigheter som man måste försöka att jobba på att få bort, säger Tomas Karlsson från försäkringskassan.

Utgår från personens nivå och bakgrund
På arbetsförmedlingen fick man nu anställa mer personal. Den grupp som skulle komma och ta hand om just dessa människor skickades på seminarier och utbildning.
– Idag är vi fem, sex stycken som bara jobba med arbetslivsintroduktionsprogrammet, berätta Viveka Ericson.

Jag undrar hur arbetslivsintroduktionsprogrammet är utformad och Viveka Ericson berättar att här finns inget färdigt program, men den är utformad efter individen och det helt och hållet beror på var personen befinner sig, när den kommer hit och vilken bakgrund personen har med sig.
Här finns specialister som arbetspsykolog, arbetsterapeut, sjukgymnast och arbetskonsulent, som kan hjälpa till med att se vilken nivå personen befinner sig på och sen gör vi en planläggning utifrån det.

Erbjuder rehabilitering och sysselsättningsplatser
Vi har också aktörer som kan erbjuda förberedande rehabilitering, här är personerna i en grupp, var dem prata med varandra om rutiner samt vad dem behöver för att komma vidare. Sen har vi aktörer som jobba med sysselsättningsplatser, som är det första steget innan arbetsträning, här får personen en plats att vara och jobba på och helt enkelt träna upp sig om man har varit borta ett tag.

Så i början handlar det mycket om att kartlägga och se vad vi kan erbjuda såsom arbetsmarknadsutbildning eller annan utbildning som man kan jobba mot, samt att stötta, coacha och motivera personen, säger Viveka Ericson.

Jobba fem till tjugo timmar i veckan
Många är faktisk rätt så redo och har egna idéer, när dem kommer till arbetsförmedlingen, så här gäller det ju om att hitta ett ställe som de kan börja arbetsträna på. För de som är anställda kan det handla om att testa något nytt hos sin arbetsgivare,
Vad som är viktigt är att veta är att det ställs inget krav på personen ska börja jobba 25 till 50 procent, i början kan det handlar om fem till tjugo timmar i veckan och hela tiden följer arbetsförmedlingen upp dessa personer.

Sen finns det dem som är för sjuka och där dagarna tar slut, här får arbetsförmedlingen hjälpa till med att se vad det finns för stöd runt omkring, personen får kanske träffa sin läkare igen, eller så får man förbereda sig för ett avstämningsmöte med försäkringskassan för att konstatera det var fel läge just nu, så personen kan återvända till sjukpenning eller sjukersättning.

Inte kan jobba resten av sitt liv
Nu har man ju läst om hur sjuka personer skulle komma att bli utförsäkrade, så hur sjuk skall man egentligen vara för att vara berättigat till sjukersättning? Ja, den frågan ställer jag till Thomas Karlsson på försäkringskassan.
– Ja, om vi pratar om den gamla förtidspension, sjukersättning som den kallas idag, är kravet att ens arbetsförmåga ska vara helt nersatt och i en sådan omfattning att man inte kan ta ett lönebidragsjobb eller jobba på Samhall under resten av sin livstid, säger Thomas Karsson.

Vissa diagnoser är svårt att hävda att en person inte kommer att bli bättre under resten av sin livstid, som till exempel inom psykiatrin och det är här många får avslag. Samma regler gäller vid sjukpenning, för när dagarna tar slut måste man ju komma tillbaka efter att ha varit på arbetsförmedlingen.
Vissa som till exempel invandrargrupper, de har ingen sjukpenning eller inkomst när dem kommer tillbaka och kan inte få mera om det inte kan konstateras att de kommer och förblir så sjuka för resten av livet, berätta Thomas Karlsson.

Bytta till ett annat jobb
När det gäller nersatt arbetsförmåga tittar försäkringskassan på vilken diagnos som läkaren har ställt i läkareintyget, samt vad den innebära för personen. Därefter titta man inte bara på personens gamla jobb men också hur det ser ut på hela arbetsmarknaden, för om personen har haft ett stående jobb och har fått problem med knäarna, kanske man får bytta till ett sittande jobb istället.

Kontakter alltid läkaren
Man har ju läst om hur försäkringskassorna inte kontakter läkarna om det saknas något i ett läkarintyg, samt att man inte lyssna på expertutlåtande innan dem tar ett beslut. Så hur ser det ut i Växjö?
Här skickar man antigen intyget tillbaka till läkaren eller också så ringa man upp läkaren för att få svar på sina frågor.
Nu kan det ju vara självklart för läkaren som ser patienten varför denne måste sjukskrivas, men om det inte skrivas ner i läkarintyget, kan det vara svårt för försäkringskassan att se vad som är fel.
Dessutom har försäkringskassan sina egna läkare som man rådfråga sig med så man gör allt för att få så mycket information om patientens diagnos innan man träffa ett beslut.
Och enligt Thomas Karlsson är det bara en liten grupp som inte får sin sjukpennig, för ser man på statistiken är det trots allt 98 procent som får vad dem begär, säger han.

Handläggningstiderna kan variera
När det gäller handläggningstiderna kan det variera om man till exempel söker sjukersättning och aktivitetsersättning kan det ta mellan tre till fyra månader, gäller det sjukpenning tar bara det en månad, men i dem fall då det dra ut på tiden, är orsaken oftast att försäkringskassan inte har fått in alla de uppgifter som behövs för att ta ett beslut.

Medierna piska upp stämningen
Just sådana saker tycker Thomas Karlsson blir beskrivet på fel sätt i tidningarna, att man bara tar upp det västa av det västa och glömmer bort vissa saker som har betydelse.
– Jag tror generellt att våra handläggare är oerhört empatiska och vill patienterna väl, så det är inget självändamål att man vill stoppa ersättningen, säger han.

Viveka Ericson på arbetsförmedlingen tycker att medierna har varit bra på att piska upp stämningen och det är stort skillnad på de som kommer idag än dem som kom sista år, då var många oroliga, rädda och upprörda, för dem hade ju läst samt hört från en tredje person vad det skulle innebära för just dem.
Men när vi så hade berättat för dem vad det innebar och hur vi kunde hjälpa dem, lugnar de ner sig.
– För några var det helt rätt medan det för andra var annorlunda, det blir ju en stor omställning som är logisk att förstå, men inte när det gäller känslomässigt, säger Viveka Ericson.

Tar vissa kritik på största allvar
Och visst har försäkringskassan få ta emot mycket kritik från många håll, så jag undrar hur det har påverkat Thomas Karlsson och sina medarbetar på försäkringskassan?
– Vi försöker skilja på kritik och kritik. Handlar kritiken om regelsystemet, antigen är för hårt eller felaktig utformad, så tar vi inte till oss den kritiken, för det är inte försäkringskassan uppgift att försvara regelsystemet, det är politikernas uppgift, säger han.
Om kritiken däremot handlar om att personer som upplever att dem blir bemöt illa eller om handläggaren inte uppfyller sina plikter, ja sådan kritik tar vi på största allvar säger Thomas Karlsson.
Men nu ser det jo ut som om att socialförsäkringsministern Ulf Kristersson tycker likadan, at det är regelsystemet som det är fel på och kan vi få igång den debatten så är vi på rätt väg, tycker Thomas Karlsson.

Sjuka hör hemma i sjukförsäkringen
Att sjuka på grund av dessa regler blev tvungen till att söka försörjningsstöd, för att överleva tror Thomas Karlsson inte var avsikten med dessa regler, men att det blev effekten av att politikerna gick för snabbt fram och den kritiken ska vi på försäkringskassan inte ta på oss, den får politikerna stå för.

– Personligt tycker jag att dem som inte kan jobba för att de är för sjuka hör hemma i sjukförsäkringen och de som klara av ett jobb går till arbetsförmedlingen.
Men att man nu har ett system som gör att man ser människor som är väldig sjuka ändå måste gå till arbetsförmedlingen känns inte tillförställande, säger han.

Jobbigt för personalen
Trots att försäkringskassan har fått utstå mycket kritik, har det inte lett till så många har funderad på att lämna sitt jobb. Men det som personalen tycker är väldig jobbigt är när människor hotar med at deras liv, sådana hot tas på största allvar.
Och det som personalen har svårast att hantera är när dem ser människor hamna utanför systemet, att framföra detta besked är rätt tufft när dem sitter överför den enskilda personen och speciellt när de kan se det inte kommer att fungera framöver för denna person.

Personerna har varit positiva
Hur tycker arbetsförmedlingen att personerna har reagerad undrar jag.
Här har det varit olika reaktioner, men det har dock funnits en hel del som har varit positiva. För trots att dem har blivit utred av både läkaren och försäkringskassan, så kan man behöva vår specialisthjälp, vilket de flesta är positiva till eftersom här tittar man på det utifrån ett arbetsmarknadsperspektiv och kan ge dem ett svar på vad som gör att de inte har någon arbetsförmåga just nu, säger Viveka Ericson.

Berätta om verkligheten
Slutligen kunde jag gott tänka man höra vad de ville säga till statsmister Fredrik Reinfeldt och socialförsäkringsministern om de fick chansen?
Båda Karin Svanborg och Viveka Ericson ville berätta för dem hur det ser ut i verkligheten, för det vet de att politikerna är intresserad av att höra, men också att vi jobba på bra samt att vi gör vårt bästa när det gäller detta uppdrag.
– Men jag vill också tala om för dem att vi hoppas på vi ska få flera möjligheter, så vi får fler arbetsplatser som kan ta emot dessa personer så att de till slut kan få ett fast arbete, säger Karin Svanborg

Lättare att få sjukförsäkring
Thomas Karlsson drar lite på smilbandet.
– Ja, jag skulle säga vad jag har sagt tidigare, man måste försöka hitta ett system som täcker in att de som inte har arbetsförmåga på grund av sjukdom ska ha sjukförsäkring. Även om det innebär att man måste ändra en viss del av lagstiftningen, och det hoppas jag är det som politikerna jobba på .
– Jag tycker också att det skulle vara lättare för människor att få en sjukförsäkring, avslutar Thomas Karlsson.


Fakta
Från Årsskiftet och fram till 31 oktober 2010 var det 642 personer i Kronobergs län som fick lämna sjukförsäkringen, av dem var det 561 personer som inskrev sig på arbetsförmedlingen.
Under samme period var det 298 som inte återvände till försäkringskassan varav 47 personer har återgått i arbete.
9 stycken är arbetssökande.
73 stycken deltar i program med aktivitetsstöd.
7 stycken är inskrivna på arbetsförmedlingen utan aktivitetsstöd.
Under samma period var det 81 personer som inte inskrev sig på arbetsförmedlingen.
Källor: försäkringskassan och arbetsförmedlingen

söndag 20 februari 2011

Föräldrarna utsatte sina barn för tortyr

Just nu skakas Danmark av ett fall där nio barn i åldern från 1-20 år levde under så hemska förhållande, att det är svårt tro att det är sant att föräldrar kan utsätta sina barn för det.

Pappan och sambon styrde hemmet med järnhand
I Serritslev ett litet samhälle i Brönderslev kommun i norra Jylland bodde den 40-åriga pappan tillsammans med sin 36-åriga sambo och de nio barnen i ett fallfärdigt hus,
Under många år har pappan och sambon styrde hemmet med järnhand.

Dottern lyckas fly
I mars 2010 avslöjades fallet, efter att den 20-åriga dottern som är lätt handikappade lyckas fly till sin biologiska mamma där de tillsammans gick till polisen.
När polisen anlände mötes de av en syn som de sent ska glömma, överallt flöde det med gammalt matrester samt avföring från båda djur och människor.

Fick gräva sin egen grav
Men det är först nu som omfattningen av den tortyr som dessa barn har varit utsatt för blir känd för den danska befolkningen.
Den som har fått utstå det värsta var den 20-åriga dottern, som tvangs till att äta avföring från djur, hon blev slagit med järnrör, basebollträ, blev sparkad på med skor, hon urinerades på av pappan, som tvang de andra barnen till att göra det samma, hon stängdes in i ett rum utan ljus, värme och mat i flera dagar, hon tvangs till att ha sex med en häst. sin broder och pappan, på vintern fick hon sköta snö barfota slutligen fick hon gräva sin egen grav.

De andra barnen, blev också sparkad, slagna och den idag 14-åriga dottern skall också ha varit utsatt sexövergrepp av sin pappa.

Kommunen bröt sig inte
Nu kan man ju undra varför det inte upptäcktes tidigare, en av de väsenliga orsakerna är att när en kommun började hålla ett öga på familjen flydde de.
Men i Brönderslevs kommun reagerade man inte, trots att många människor i byn kontaktade kommunen och påtalade överför kommunen att det inte stod rätt till hos den familjen.
Personerna berättade för kommunen hur barnen kom och hämtade vatten hos dem, hur barnen gick i kläder som man inte skulle komma på att skicka till barn i de fattiga länderna, dem stank av lort eftersom de sällan hade vatten att tvätta sig i.
Ett äldre par skrev till kommunen och berättade hur barnen tiggde om att få bo hos dem, hur barnen sökte närkontakt och ville kramas hela tiden för någon kram fick barnen aldrig av sina föräldrar.
Så det var först när dottern tillsammans med sin biologiska mamma gick till polisen, som det nu blev tagit på allvar.

Bör spärras inne på livstid
Båda sambon och pappan har genomgått en psykiatrisk   undersökning. Sambon anses normal och kan nu se fram emot en fängselstraff på åtta år.
När det gäller pappan har han en psykisk störning och enligt åklagaren bör han spärras inne på livstid.
Rättegången kommer att hållas antigen i slutet av april eller i början av maj.

Idag är barnen omhandtagna och bor på fem olika ställen, trots att de har bett om att få stanna tillsammans.

politiken, BT, Ektrabladet, Jyllandsposten, Berlingske tidende dk

onsdag 16 februari 2011

Skolor och kommuner sviker barnen med särskilda behov

Alla har rätt till skolgång, det är ju här barnen förbereds till arbetslivet. Trots det finns där 150 barn som inte  alls går i skolan, en av dem är Anton Widing, 16 år, som har ADHA, vilket innebär att han har svårt att koncentrera sig och har en annorlunda tidsuppfattning.

Slutade gå till skolan
Hans skola, Eriksdalsskolan i Stockholm har inte förmått att ge den undervisning som skulle fungera för honom, så i mars sista år slutade Anton Widing att gå till skolan.
Hans familj har ansökt om att Anton Widing kunde få gå i en särskola som har de kunskap som behövs i Anton Widings fall, men stadsdelsförvaltningen i Hägersten-Liljeholm i Stockholm har avslagit deras ansökan med att:
”De skolformer som skulle kunna passa Anton inte hade några lediga platser”.
Och i kommunens beslut står det:
”Skola med behandling behöver inte Anton”.

Hans mamma, Julia Widing tycker det är orimligt, för alla var ju eniga om att det inte funkade med den traditionella skolan.
Nu efter avslaget har all diskussioner försvunnet om eventuella skolplikter, därför kommunen inte har råd med att ge Anton en skola med behandling, säger hon.

Stor ökning bland anmälningar till skolinspektionen 
Tyvärr är Anton Widing inte ensam, för enligt skolinspektionen har anmälningar om att barn som inte får eller kan gå i skola ökat från 97 till 239 förra året, vilket är en ökning med 68 procent.
När det gäller anmälningar om för dårligt eller inget stöd har det nästan fördubblats till 610 och kritikbeslut om dårligt stöd är över 300 stycken.

En av orsakerna till att anmälningarna har ökat tror skolinspektionen beror på att föräldrarna har blivit mer medvetna om att det är lättare att anmäla på Internet.

Skolor och kommuner ger upp för lätt
Skolinspektionen tycker att skolor och kommuner ger upp allt för lätt, vilket de får, de ska hela tiden försöka att prova nya sätt och ta reda på varför barnet inte vill vara i skolan.
Detta är ett alvarligt problem som både skolor och kommuner måste ta detta på största allvar och jobba seriöst med, säger Marie-Hélène Ahnborg, inspektionsdirektör på skolinspektionen.

Hoppet finns kvar
Den biträdande rektor för Eriksdalsskolan tycker de ha gjort allt vad de kunnat för Anton Widing.
För Anton har problemet fortfarande inte blivit löst, han tror inte på att det kommer och bli löst men hoppet om att det ska lösa sig finns fortfarande kvar.

Sverigesradio.se

lördag 5 februari 2011

Transportstyrelsen gav berusade kvinna tillbaka sitt körkort

Vad gör man om polisen omhändertar ditt körkort på grund av en alkoholpromille på 3, 49? Jo man skriver till Transportstyrelsen och ber om att få det tillbaka för annars kan man inte söka jobb.

Nej, jag skojar inte. Det var just vad en 40-årig kvinna från Alvesta gjorde.
Polisen i Alvesta blev i somras larmat om att en berusat kvinna som körde på både bilar och stolpar på storgatan i Alvesta, när polisen anlände hade hon rymt från platsen.

Men hon hade tyvärr blivit igenkänd av ett vittne. När polisen påträffade kvinnan i sitt hem  hade hon en promille på 3,49 och polisen tog  omedelbart hand om hennes körkort.
 Hennes ursäkt om att hon hade tagit en ordentlig sup när hon kom hem, avvisades av rättsmedicinalverket.

Vid förhöret en månad efter identifierade kvinnan till polisens stora förvåning sig med sitt körkort.
När förhörsledaren fråga henne vad hon hade skrivit till Transportstyrelsen svarade hon:
”Jag söker arbete och därför måste ha körkort och jag har aldrig gjort någonting sådant här förut”.

Orsaken till hon hade kört berusad den dagen var att hon hade haft en väldig jobbig dag. Hon erkänner att hon inte kommer ihåg något från bilfärden, men förstod, att hon måste ha kört på någon parkerat bil, efter att ha läst tidningen dagen därpå.

Nu undrar man ju över hur Transportstyrelsen tänker? Jo de svarar med:
”att det mot bakgrund av omständigheterna i ärendet är tveksamt om körkortet slutligen skall återkallas”.

Detta beslut kommer nu att avgöras i domstolen.

Kvinnan har fortfarande kvar sitt körkort, men är åtalat för grovrättfylleri och efter säkerhetsavdrag blir det enligt åtalet med en promille på 3,23.
Gränsen för grovt rättfylleri är en promille.