artiklar

fredag 23 juli 2010

Övergivna sommarkatter

Ett återkommande problem som man kan läsa om i tidningarna varje år när semestern börjar ta slut är övergivna katter.

Visst är en kattunga gullig och söt och svår att stå emot, vissa människor skaffa en katt under semestern för här finns det gott om tid till att ta hand om den.
Men när semestern tar slut, hitta dessa människor ut av att dem inte orka att ta hand om katten längre och låta den ensam tillbaka.

Jag har själv katt och genom åren har jag haft många katten, som har fått kattungar och som jag har lämnat bort.

Ett äktapar hade bestämt sig för att skaffa katt och eftersom de inte kunde bli eniga om vilken katt de skulle ta, tog de var sin, så långt så gott.
Men efter tre veckor kom kvinnan tillbaka och frågade om vi ville ta dem tillbaka för nu  när semestern var slut, hade dem kommit fram till att dem inte hade tid och plats i lägenheten till att ta hand två katten, så dem bestämde sig för att försöka lämna dem tillbaka till oss, vilket jag var tacksam för.

Men nu är alla människor inte så ansvarsfulla, istället lämnas katten för vind och våg och kanske hoppas människorna på att andra vill hitta den och tycka synd om den och ta den till sig.
Annars går den en säker död till mötes, när vintern kommer, för katten har liksom oss människor behov för mat och vatten.

En katt är inte en leksak som man bara kan slänga när man blir trött på den, skaffa man sig ett husdjur, tar man på sig ett ansvar för resten av dens levetid och inte bara för några få veckor under semestern.

Expressen

måndag 19 juli 2010

Nelson Mandela en man med ett hjärta av guld

En person som jag beundra och har stort respekt för och som den 18 juli fyllde 92 år är Nelson Mandela.
Han tillbringade sin födelsedag i sitt hem i Johannesburg där han hyllades av sin familj och 92 barn som kom från hans födelsestad Myeso i Transkei.

Hans födelsedag firades för första gången som en internationell Nelson Mandela dag.
Hans önska är att alla människor i hela världen skall ägna 67 minuter av dagen till att utföra en god gärning för andra människor just talet 67 är nämligen de år som han ägnade sig av politiken.
Och över hela världen föregick massor av aktiviteter och kulturella evenemangen för att öka tolerans, gemenskap samt medmänsklighet.

I det fattiga kvarteret Atteridgeville utanför Pretoria spelade sydafrikaner, Moçambiques, Zimbabwier och somalier i blandat lag fotboll under rubriken ”De Godvill Games”.
Innan kampen spelade rikspolischefen Nathi Mlthelthwa fotboll med ett gäng unga män.

Nelsons Mandelas fru Graca Machel hjälpte ett barnhem i Soweto med att anlägga en köksträdgård och säger:
”Idag är en möjlighet för miljontals människor att granska sig själva och hitta den fantastiska kvalitet som alla människor har, och säga jag kan göra skillnad för min granne, jag kan göra något bra för andra” hon berätta också att även om Nelson Mandela inte är så fysiskt stark längre är hans anda starkare än någonsin.

Andra stora statsmän hyllade Nelson Mandela med dessa ord:
Sydafrikas president Jacob Zuma sa: ”Att Mandela har lärt oss att vi sydafrikanerna  måste lära att arbeta tillsammans för att stärka den afrikansk enighet och solidaritet i vårt land.

Barack Obama sa: ”Vi är tacksamma för att ännu vara välsignade med hans exceptionella vision, ledarskap och anda. Och vi strävar efter att följa hans exempel och starka tolerans, medkänsla och försoning.

FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon kallade Nelson Mandela för en stor personlighet som representerar mänsklighetens största och viktigaste värderingar. Han sa också:
”Hans liv, hans styrka och hans anständighet er ett exempel för oss alla. Han bekämpade sin undertryckare i årvis och förlät dem”.

Nelson Mandela startade tidigt i sitt liv med att kämpa för jämlikhet bland de svarta och vita i Sydafrika, det kostade honom 27 år i fängelse, men aldrig tog han ut någon hämnd på dem som skickade honom i fängelse, istället förlät han dem.

När han släpptes fri i 1990 arbetade han tillsammans med F.W. de Klerk med att under fredligt förhållande avskaffa apartheid och upprätta demokrati i Sydafrika och lyckades, för det tilldelades dem Nobels fredspris i 1993.

1994 blev ett historiskt år i Sydafrika för då blev Nelson Mandela valt till Sydafrikas första svarta president.

När han i 1999 avgick han som president, använda han det mesta av sin tid i många år, till att resa runt och upplysa världen om sjukdomen Hiv och Aids, samt försöka bekämpa människohandel, som båda var ett av de största problem i Sydafrika på den tiden och fortfarande är ett stort problem i Sydafrika idag.

För mig är Nelson Mandela en person som i första hand tänker på andra människor utan tanka på sig själv.
Han är en person med ett stort värmt hjärta av guld.

Politiken DK, eget arbete om Nelson mandela

söndag 18 juli 2010

Aftonbladets Lena Melin polisanmält, men inte av Sven Otto Littorin

Tillförordnade ansvariga utgivare för Aftonbladet Lena Melin har polisanmälts för förtal mot förra arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin, men inte av honom själv som man hade hoppas på.
Nu kommer man att kontakta honom för att ta reda på om han vill gå vidare med anmälan, om han välja att inte gå vidare med anmälan, kommer inget åtal att väcks mot Aftonbladet.

Eftersom han nekar till sexköp, har han efter min mening inget att frukta och eftersom han ligger i en svår vårdnadstvist om barnen, borde han göra allt för att rensa sig själva från dessa anklagelser, för just nu ser det inte bra ut att ha sådana anklagelser på så sig under sådana förhandlingar, även om sagen är preskriberats.

Så nu tycker jag att för hans egen och barnens skull, bör han om sanningen ska fram, polisanmäla Lena Melin för förtal, så det kan komma ett slut på denna historia.

Aftonbladet, TV4,

lördag 17 juli 2010

Kvinna avled, efter att läkare missade cancer

Man kan ju undra var sjukvården är på väg, när man läser att en kvinna sökt vård för sina magsmärtor flera gånger och bara fick utskriven smärtstillande.
Det som jag tycker är det värsta att det inte ringde en varningsklocka hos läkarna, efter hon hade gått ner 20 kilo samt att hon kräks dagligen.
Först efter 13 gången och efter att ha gått ner 30 kilo blev hon remitterade till centrallasarettet i Västerås, där det konstaterades att hon hade cancer i bukspottkörteln.
Tyvärr var det för sent, för tre veckor senare avled hon.

För några år sedan kunde man välja sin egen husläkare här i Sverige, men det fungera väldigt dårligt.
För när man ringa för att beställa tid får man oftast höra sin läkare är upptagen, men man kan få tid hos en annan läkare eller så får man veta att man kan försöka ring igen imorgon och så kan man göra i flera dagar innan man till slut får en tid.

I Danmark har man en fast läkare som man går till varje gång man är sjuk, denna känna till ens sjukhistoria, så man slippa behöva berätta sin livshistoria, samt riskera bli skickat till en ny läkare och varje gång man är sjuk och det bästa är att när man ringer för att beställa tid får man en på direkten.

Detta är ju något som jag tycker Sverige kunna lära sig av, detta kunde kanske rädda fler människoliv, innan det är för sent.

Expressen, SvD, Aftonbladet

onsdag 14 juli 2010

Sven Otto Littorin trött på medierna

Efter en vecka trädde Sven Otto Littorin fram och ställde upp på en intervju via mejl med DN, efter allt som medierna har skrivit om honom hade han ingen inspiration till att träffa dem personligt.
Han hade ju hoppas på att när han avgick som minister, hade inget av detta  kommit fram och nu önska  han bara, att han och hans familj kan bli lämnat i fred.

Han nekar till anklagelserna om sexköp och om sagen inte hade varit preskriberas ville han gärna ha haft den provat i en domstol.
Men varför stämma Littorin så inte Aftonbladet för förtal, på det sättet vill det ju komma fram om det var sanning eller lögn.

Än har han inte gjort anspråk på sitt avgångsvederlag och vet heller inte om han kommer att göra det.
Om han gör det kommer han att få 1,3 miljoner kronor om året, men det betyder också, att kommer han att tjäna mer än 112 000 kronor i månaden förlora han allt.

Nu är det ju vanligt att om man säga upp sig själv eller blir uppsagt, skall man möta upp på arbetsförmedlingen dagen därpå, för att inte förlora sin ersättning och det har ju ingen betydelse om man är sjuk, har förlorat sitt barn, eller är deprimerad.
Och det finns ju gott om arbete enligt regeringen, så det skulle ju inte vara något problem för Littorin att få ett arbete.
För nu när han inte är en offentlig person längre, bör samma regler gälla för honom, som för alla andra vanliga människor.

DN, Expressen 

tisdag 13 juli 2010

Folket har mistat sitt förtroende för Fredrik Reinfeldt

I flera tidningar kan man läsa om att efter opinionsmätningar som Aftonbladet och Expressen har gjort, har folket mistat förtroende för Fredrik Reinfeldt, efter hans sätt att hantera Littorin-affären.
Man kan ju undra hur det hade sett ut om han hade berättat om de beskyllningar om sexköp, som var rättat mot Littorin, när han gav besked om hans avgång, nu bestämde Reinfeldt sig för att köra på Littorins linje och angav familjärt skäll till hans avgång.

Man kan ju också undra varför att partiet har vänt Littorin ryggen även hans bästa vän Anders Borg har inte haft kontakt med honom efter hans avgång, det var väl nu som han behövde partiets stöd och inte behandlas som en person som de inte vill kännas vid.

Finns det trots allt en liten gnist av sanning i att han har köpt sex, även om Sven Otto Littorin förneka detta via sin advokat, men medger han har haft sexchattat på nätet, om det inte var värre än så, varför sa han så inte det på presskonferensen, jag tror att alla hade haft mer förståelse för honom då.
Han är ju inte den första som har sexchattat på nätet och blir säkert heller inte den sista.

Trots att flera har krävt att Littorin skall träde fram och berätta sanningen har han bestämt sig för att gå under jorden, vilket inte gör spekulationerna och rykte spridningarna bättre, man kan väl säga tvärtom.

Nu är det trots allt två månader till valet och mycket kan hända innan dess.
Men en sak står klart Fredrik Reinfeldt startade sin
statsministerperiod med skandaler och han avslutar med en skandal.

Aftonbladet, Expressen, DN, SvD

lördag 10 juli 2010

Sexköpet fick Sven Otto Littorin på fall

Så kom det fram vad som med stor sanssynlighet fik Sven Otto Littorin till att avgå som arbetsminister.
I 2006 köpte han sex av en prostituerad, vilket har varit förbjuden sedan 1999 och kan ge upp till sex månaders fängsel.

Man kan ju undra hur många inom Moderaterna som kände till det och om Fredrik Reinfeldt kände till det när han utnämnde honom till arbetsminister, eller om han först fick veta det nu, när Sven Otto Littorin ringde upp honom och sa han avgick som minister.

Det som jag tycker är det värsta är att han angav barnen och speciellt medierna som orsak till att han avgick.
Jag har inte ett dug ont av Sven Otto Littorin, han får ta det som kommer, nu när detta kommer fram, för det annat har han haft gott om tid till att kommentera och dementera detta .
Det ser väl heller inte så bra ut nu när han ligger i förhandling om rätten till barnen efter skilsmässan.

Just nu tänker jag mest på barnen som med stor säkerhet kommer att få en chock, när detta kommer fram i medierna, om inte Sven Otto Littorin har varit så förnuftig att förklara för barnen att han har köpt sex av en prostituerade för några år sedan.

Men han kanske hoppades på att det inte skulle komma fram, nu när han hade hoppat av som arbetsminister.

Aftonbladet

onsdag 7 juli 2010

100 000 kronor borta på några få minuter

Man kan ju undra om Gudrun Schyman saknade uppmärksamhet, om inte annat fick hon det när hon eldade upp 100 000 kronor på Almedalen.
Syftet var att visa skillnaden mellan kvinnors och mäns lön på arbetsmarknaden.

Gudrun Schyman försvar sig med att pengar spelar en stor roll för kvinnor som får tusenlappar mindre i månaden, än vad de skulle ha när de utföra ett viktigt arbete.
Var det så inte bättre att ge dessa kvinnor dessa pengar, eller ännu bättre ge dem till de hemlösa, ensamstående föräldrar eller till dem som har det besvärligt i förvägen, istället för att elda dem upp.

Nu fick hon pengarna skänkt från två reklamare från Malmö, man kan ju undra om hon hade eldat upp 100 000 kronor om hon skulle ha tagit dem från sin egen plånbok.

Expressen

torsdag 24 juni 2010

14 årig gravid somalisk flicka på rymmen

Den 14 åriga gravida somaliska flicka rymde igår vid ett läkarebesök, när hon för en stund lämnades ensam. Orsaken är att om ett par veckor skulle hon utvisas till Italien, där hon med stor säkerhet kom att hamna på gatan, säger hennes stödperson Ingrid Schiöler.


Ja att hon hamnar på gatan som prostituerat i Italien är nästan hundrad procent säkert, för det har man läst mycket om när det gäller offer för människohandel som har skickas tillbaka till just Italien, även om detta inte är samma sak eller.
Hon hade ju gått på gatan i två år innan hon tog sig till Sverige för att leta efter pappan till hennes barn och vem vet om hon kan ha varit utsatt för människohandel i Italien.

Nu är hon på flykt vilket kan skada inte bara henne själv men också fostret. Eftersom hon inte har så många bekanta i Sverige, är hon säkert rädd vilket är förståligt och vem vet vad hon kan bli utsatt för nu när hon är ensam.
 Man kan bara hoppas på att hon träffa en hjälpsam själ, så det inte händer något hemsk med henne.

Hur som helst, har Sverige bestämt sig för att hon skall utvisas, även om Sverige vet att Italien är dårliga på att ta hand om flyktningar, vilket Tobias Billström själv har uttalat sig om.

Så varför kan hon så inte få stanna, av humana skäl, för dem finns i och med hon är gravid och utvisas hon till Italien kan hon hamna på gatan.
Även Bodil Ceballos som är flyktningspolitisk talesperson för MP, tycker att hon ska få stanna och skickas hon tillbaka strider det mot barnkonventionen.
Så det bör Sverige kanske tänka på innan dem bestämma sig för att skicka flickan tillbaka till Italien

Nu handlar trots allt om en 14 åriga gravid flicka som fortfarande är ett barn, som inte kan ta hand om sig själv och som kan bli ett lätt offer för människohandlarna i Italien, dessa människor bryr sig inte om åldern, desto yngre desto bättre är deras motto.

Så man kan ju bara hoppas att Sverige tar sig en tankeställer och låter henne stanna.

DN

torsdag 17 juni 2010

Adaptivdottern Sara skickades tillbaka till sin pappa

När man höra om 13 åriga Sara från Gambia som blir adopterat av ett par i Växjö och efter tre år lämnas tillbaka till sin pappa, för att adoptivföräldrarna inte klarade av henne, blir man förbannad.
Växjö kommun säger de har gjort allt de kunde och att dem inte kommer att göra mera och att det var rätt att skicka Sara tillbaka.
Men man undrar, för om föräldrarna inte klarade av Sara varför socialen inte tog henne  och placerade henne i ett fosterhem medan man försökte att lösa problemet.
Till andra tider är man ju väldig snabb till detta.

När man adoptera ett barn är det för livstid och inte något man har till låns för en tid och är det ett äldre barn som Sara som var tio år, när hon adopterades, borde man ha förstått att det kunde uppstå flera problem än om hon hade varit två år.

Det kan ju inte ha varit lätt för Sara som kommer från ett av världens fattigaste länder och så komma till ett land som för henne är rena lyxen här finns mat på bordet, rena kläder varje dag och så samtidigt ska lära att inrätta sig under detta förhållande.
Hon blir svensk medborgare och går i skola och lär sig svenska och efter hennes halvbroder trivs hon i Sverige.
Men plötsligt tar det slut för det hon tror ska bli en semester i sitt hemland slutar med att hon lämnas kvar vid sin pappa, när hennes adoptivmamma reser hem igen.

Vilken frustration det måste vara för henne och hon förstår säkert ingenting.
Att hon mister tilltroende till vuxna är förståligt.
Jag hoppas att Växjö tar sitt ansvar och hämta henne tillbaka för hon är trots allt svensk medborgare och efter halvbroderns uttalande saknar hon Sverige och vill tillbaka, vilket är förståligt.

Dessa föräldrar som har gjort detta bör aldrig få en chans till att adoptera igen, för har dem gjort det en gång vad talar för, att dem inte kan göra det igen, när det blir för jobbigt.

Det är ingen leksak som man kan slänga när man blir trött på den, det handlar om ett barn, en människa av kött och blod.

Radio Kronoberg

måndag 14 juni 2010

Yasmine mobbades för sitt utseende och beteende

När man läser om Yasmine som mobbades under hela sin skoltid och att skolan inte gjorde någonting, kan man inte annat än tycka synd om henne.
Tyvärr är hon inte den enda som utsätts för det, men jag tycker det är starkt när dessa offra våga gå ut i media och prata om det, för det är något som ska fram och inte hållas i det tysta.

Det värsta är när skolan inte tar tag idet. Men säger att det är hennes eget fel att det var hennes beteende och utseendet som var skuld i att hon mobbades, vad för personal är det som är anställd där.
Det är de vuxna på skolan som ska se till at barn trivs på en skola, det är ju dem som tar hand om dem medan de vistas där.

Man kan ju undra hur dem hade reagerat om det var deras barn som blev mobbades, så hade det säkert låtet annorlunda och så hade dem med säkerhet tagit itu med på en gång.
Att kommunen har erbjudet henne 30 000 kronor i förlikning, är lik med noll när man tänker på vad hon har må stå ut med i alla dessa år.

Jag hoppas att dem som har mobbat Yasmine mår dårligt och inser vad de har gjort, dem borde ju också ställas till svars på något vis, tycker jag, så dem inser att gör man något dumt kostar det.
Jag hoppas också på att kommunen kommer att få betala de 240 000 kronor som Barn- och elevombudet har stämt kommunen till att betala.

Och att Yasmine med tiden kommer över det och kan se framåt igen och njuta av sin ungdom, utan att skulle mobbas mer det har hon förtjänat.

DN, Aftonbladet

tisdag 1 juni 2010

Chefen behandlade Safet som en slav

När man läsa i DN om hur Safet berövades sitt människovärde, kan man inte annat än må dårligt.

Man fråga sig, hur en chef kan behandla andra på det sättet, det är oförståligt.
Att facket säger till Saftet att han inte kan säga nej till att jobba extra på chefen gård, så kan man ju bara ställa frågan:
För vem jobba facket för, arbetarna eller chefen?
För det är väl arbetarna som betala till facket för att få hjälp just i sådana tillfällen eller?
Eller är det så att när det är personer kommer från ett annat land, så har de inte samma rättigheter som en svensk?
För det är ju det intrycket man får i denna artikel.

Att skyddsombudet inte har skickat in papperna till förbundscentralen, visar ju vilken sida denna person står på, i alla fall inte arbetarnas.
Men jag tror att det är så på många arbetsplatser, skyddsombudet lyssna på en, när man prata med dem, men våga inte gör något av ångest för att själv mista jobbet.
Det samma gäller medarbetarna, som ser vad som händer, men våga inte säga ifrån, för med den arbetslöshet som finns idag, vet dem hur lätt det är för chefen att få en ny medarbetare, så det är ju bäst att hålla tyst.

Sättet som chefen Andersson behandlar Safet och de andra på, finns det bara ett ord för; Slavdrivare, samt rasist, för hans del har dessa människor inget människovärde, dem kan han göra med som han vill.

Tyvärr är det så att när människor flyr deras hemland och kommer till Sverige från ett annat land, våga dem inte säga ifrån, av ångest för att bli skickat tillbaka till deras hemland, eller som här mista jobbet.
Dem har mistat deras självförtroende.

Arbetsgivare som behandlar sina medarbetare på detta sätt, skulle svartlistas, både på arbetsförmedlingen, samt hos facket.
Det alla bästa var att stänga fabriken och aldrig låta honom starta upp på nytt.

Nu hoppas jag för Safet att han på något sätt får upprättelse och en stor ersättning, samt hjälp med att få tron till livet tillbaka igen.

DN

söndag 23 maj 2010

Eleverna kan fastställa lärarnas lön efter behag

Att elever ska utvärdera en lära och sätta betyg på dens kunnighet samt lärarens sätt att lära ut på tycker jag är okej, men att elevens utvärderig ska ligga till grund för lärarens löneutveckling, här går man för långt.
En lärare ger betyg efter läroplanens kriterier.
Vilka kriterier ska en elev gå efter?

Detta kan leda till att en lärare inte våga säga ifrån om det är stökigt i klassen, läraren kan börja ge betyg efter elevens önskemål, även om eleven inte har levt upp till läroplanens kriterier.
 De ansvarskännande lärare sättas i en svår sits eftersom de inte alltid är så populär hos vissa elever.

Efter min menig har man inte tänkt igenom detta så noga i Göteborg, Malmö och Sollentuna, när man tog detta beslut.
Eleverna pratar med varandra och om en elev inte tycker om en lärare kanske för att läraren har satt sig i förbindelse med föräldrarna av olika orsaker, eller har givit dåligt betyg, kan denna faktiskt börja prata illa om läraren vilket kan påverka klasskompisarna, det är det man kallar för grupptryck.

Det ska ju inte bli så att en lärare ska känna sig tvungen till att bli kompisar med eleverna, för att vara säker på att få en bra lön, eller löneökning.

Så jag kan inte annat än hålla med Utbildningsministern Jan Björklund att ”Eleverna ska inte vara med och bestämma lärarens lön.”

DN

fredag 14 maj 2010

Det handlar om klirr i kassan

När jag idag läste artikeln att McDonalds märker om mat som skulle ha slängts blev jag inte så förvånat, för går det att sälja har man gått med vinst.

För 25 år sedan jobbade jag själv i en korvkiosk och gatukök i Danmark och på kvällen blev allt maten lagt i kylen och tagit fram nästa dag och det hade ingen betydelse om det var korv eller grillat kyckling, det handlade om att inget skulle gå till spillo, de friska varor blev först plockat fram när det gamla hade blivit sålt.
Om något blev för gammalt, använde man det till pytt i panna.
Det enda som blev slängt på kvällen var smörgåsarna, dem var inte användbara nästa dag.

Om man la fram friska varor på morgonen för att man tyckte att maten från dagen innan, för att säga det milt såg tråkigt och bränt ut gnällde chef och man fick en lång förläsning om, vinst och förlust samt hot om avskedelse, om man gjorde det igen.

Så för min del, har inget förändrat sig på de 25 år, det handlar fortfarande om vinst och förlust.

DN Expressen, aftonbladet, SvD

söndag 9 maj 2010

Isländsk aska till salu

Vill du ha ett evigt minne från Vulkanen Eyjafjallajökull på Island, inget problem.
Har du 300 kronor över i din plånbok, kan du köpa en burk med 160 gram aska från vulkanen.
Islänningen Sofus Gustavsson vill på detta sätt hjälpa de boende i området runt vulkanen.

Pengarna som kommer in vid försäljning av askan kommer att donerats till organisationen Icecare, (www.icecare.com)som nu hjälpar till med saneringen bland de boende kring vulkanen.

Hur askburkarna ska fraktas framgår inte på hemsidan, men eftersom Eyjafallajökull inte har tröttnat, men börjat spy ut aska på nytt , får man ju hoppas att det inte ska föregå med fly.

Just nu kan det låta komiskt, men om 10-20 år kan denna askburk säkert vara mera värd än 300 kronor.

DN

lördag 1 maj 2010

Nationalsången ”Du Gamla Du Fria” är dansk

Den första och äldsta inspelningen av den svenska nationalsången ”Du Gamla Du Fria” är hittat i Danmark och inte nog med det, den sjungs också av dansk och finns på Statsbiblioteket i Århus i Danmark.

I början trodde man att August Stitz var svensk, men nu har man upptäckt att han var danskar och jobbade som guldsmed i Köpenhamn, säger projektchef på Statsbiblioteket Mary Stenalt till Danmarks Radio.
Inspelningen är från 1890-talet och är en del av Rubens- fonografrulle samling.

När generalkonsulten Gottfrid Ruben återvände hem från världsutställningen i Paris hade han med sig en av världens första fonografer och bad August Stitz sjunga in den svenska nationalsången.

När Historiska Museet I Stockholm öppnar sin utställning ”Sveriges Historia” den 29 maj 2010, kommer besökare att kunna lyssna på en digital kopia av sången, en present från Statsbiblioteket i Danmark.

Nu är det ju så att svenskarna har något som danskarna gärna vill ha tillbaka, nämligen den äldsta utgåvan av den ”Jylländska Lag”.
Så nu hoppas danskarna på en byteshandel, men på Historiska Museet har man ingen tankar på att få originalen av nationalsången transporterad över sundet även om dem är glada för kopian.
För det första är det en dansk inspelning och så sjungs den av en dansk, säger kommunikationsmedarbetaren på Historiska Museet, Lasse Hedman.

Nu meddelar historien inget om svenskarna kommer att lämna över den ”Jylländska Lag” till danskarna.
Jag hoppas det, för det är trots allt en del av den danska historien.

Jyllands Posten dk

onsdag 21 april 2010

Vinnare och förlorare i vulkanens fotspår

När vulkanen Eyjafallajökull på Island fick sitt utbrott fanns det med säkerhet ingen som hade räknat med hur stora problem den skulle ställa till med.

 Med vindarnas hjälp spred askan sig snabbt över luftrummet och Europa, all flygtrafik blev inställd. Flygplatser som aldrig hade varit stängda i hela deras levetid stängdes och för varje dag som flygen står stilla kostar det flygbolagen 100 miljoner kronor om dagen, vilket kan komma att leda till uppsägningar inom flygbolagen och i värsta fall konkurs.

Nu går det att flyga vissa sträckningar antigen på hög eller låg höjd, och dagligen har flygplatserna haft öppen litet längre och vissa flygbolag har kunnat genomföra nästan upp till hälften av deras dagliga flygningar, hoppet är att på torsdag kommer flygtrafiken att fungera normalt igen.
Men som det ser ut just nu finns det ingen utsikt till att Eujafallajokull kommer och lugna ner sig.

Nu tog det inte lång tid för att hotellen att räkna ut att här fanns pengar att tjäna och höjde prisen för ett rum med 50 procent.
Semesterfirande fick deras semester ofrivilligt förlängd eller så fick de hitta andra sätt att ta sig hem på.
På Facebook erbjöd skujtsgruppen och privata människor samåkningar, extra bussar och tåg satts in, hyrbilarna fick ett uppsving och står nu runt om i världen och ska på något viss tillbaka till deras hemdestination.
Taxichaufförerna fick massor av långturer till länder som de aldrig hade åkt till förut.
Reseselskaparna satte in bussar och resenärerna fick nu se sin hemresa bli förlängd med upp till två dygn istället för några timmar.

Nu är det inte bara flygbolag, resebolag och resenärer som drabbas.
Isländska lantbrukare har blivet tvungen till att avveckla sina lantbruk, eftersom deras betesmarker har förvandlats till askfylld lera. Fabriksindustrierna drabbas av förseningar när det gäller att få reservdelar fram. Exotiska frukter och blommor som rosor kan komma och att ta slut i affärerna.
Så här finns både vinnare och förlorare.

Men det finns dock ett bekymrar till och det är den närintilliggande vulkan Katla som inte har haft ett utbrott sedan 1918 nu ska kunna få ett utbrott, för de sista tre gången som Eyjafjalljökull har fått ett utbrott har Katla väckts till liv strax efteråt, men just nu är den lugn.
Eftersom Katla är större än Eyjafjalljökull betyder det att den kan spy ut större mängder aska än Eyjafjalljökull. Chansen för att Katla ska vakna är större nu, så man vet inte hur framtiden ser ut, säger Ari Tryggvason seismolog på Seismologiska institutet vid Uppsala universitet.
Man får ju hoppas för alla att den förblir lugn.

Men hur tar islänningarna all detta, ju dem tar det lugnt och är inte särlig oroliga. För dem är det ju en del av deras kultur och som islänningen Ingo säger, får man bara hoppas på det bästa.

SVD, Expressen, DN, Politiken dk

måndag 12 april 2010

Nyfött babyflicka var ett stoföl

I Umeå fick socialtjänsten åka ut till en gård i byn Ansmark mitt i natten, efter ett larm från akutmottagningen om en nyfödd baby.
En man hade kommit in och bett om en nappflaska till sin nyfödda baby.
När socialtjänsten anlände visade det sig att den nyfödda babyflicka var ett stoföl.

Problemet var att den unga sto nekade att låta fölet dia och ett nyfött föl är mycket beroende av den första råmjölken för att överleva.
Nu gällde det att snabbt få tag på en nappflaska och eftersom alla affär och apotek var stängda, fanns bara akutmottagningen som enda lösningen.

Ja där ser man vad ett nyfött föl kan ställa till med.
Nu får man hoppas att fölet växa sig upp till en skönhet, efter allt den uppståndelsen som den ställde till med mitt i natten.

SvD

söndag 4 april 2010

Danska präster tvivlar på guds ord

Det måste vara svårt för en präst att predikare, att Jesus är den enda frälsaren, samtidigt som man själv tvivlar på, att Jesus är den enda vägen till gud.

En undersökning som Kristligt Folkeblad Dk har gjort visar att en femtedel av landets präster har börjat tvivla på, att den enda vägen till gud är via Jesus.

Danska forskare menar att folkkyrkan har stött på ett stort problem, för det är ju prästers plikt att förkunna, att vägen till gud går via Jesus och inget annat.

Biskop Steen Skovsgaard i Lolland-Falster stift, tycker att  undersökningen visar att det är ett fåtal som tvivlar, eftersom 81 procent av prästerna tror på att Jesus är den enda vägen till gud. Men han tycker också att det bör finns plats i kyrkan för en levande debatt som denna.

Nu är det ju inte bara till högtider som prästen förkunna guds ord, det är ju också till gudstjänster, barndop och begravelser. Så om en präst börja tvivla på sin tro, bör denne kanske ta en timeout.
För det kan inte vara lätt att predikare om Jesus korsfästelse och genuppstannelse, om man inte själv tro på vad som står i bibeln.

Källor:
Politiken dk

måndag 29 mars 2010

Bjästa kom på Sverigeskartan

Bjästa kom på Sverigeskartan efter Uppdrag Gransknings reportage om fjortonåriga Linnea som blev våldtagen på skolans toalett av femtonåriga Oscar.
När hon anmälde det, fick hon inget stöd, för det fanns ingen som trodde på henne alla vände henne ryggen, en elev mordhotade Linnea och hennes mamma, när hon kom till skolan dagen efter anmälelsen.
Redan från början beslutade skolan att vara neutral och gjorde inget för att stoppa utfrysningen av Linnea.
Den som fick allt stöd var Oscar, för inte kan en snygg och social kille som honom begå ett sådant brott.
När Oscar erkände att han hade våldtagit Linnea, skulle man tro att invånarna ändrad sig, men så var inte fallet.

På Facebook startade en sajt till stöd för Oscar som snabbt fick 4000 medlemmar.
På Facebook skrevs det; att Linnea var en slampa, hon ska brinnas på bålet, hon gjorde det som hämnd för han inte ville bli hennes pojkvän.
Det värsta var att det inte bara var ungdomar som kom med dessa uttalande, nej det var även vuxna på 50+.
 Hur kan vuxna människor bete sig på detta sätt är helt obegriplig för mig.
Till slut tvingas Linnea fly fältet och flytta långt hemifrån och starta på en ny skola.
Tänk att som 14 åriga tvingas lämna sin familj, hur hemsk må det inte kännas. Men det tänkte invånarna i Bjästa säkert inte på, när de vände Linnea och hennes familj ryggen.

Nu tog det inte slut här, för trots att Oscar var belagt med besöksförbud, fick han komma till skolans avslutning i kyrkan och dela ut blommar till sina klasskompisar. Prästen kände inte till detta förbud och som tur är kom Linnea inte till skolavslutningen.
Samma kväll våldtager Oscar en kompis, även hon bliver utstött av alla i samhället, ingen tror på henne, trots att DNA bevisar att det är Oscar som är förövaren.

 Efter Uppdrag Gransknings reportage startade en ny sajt på Facebookk och som snabbt fick över 10 000 medlemmar, denna gång till stöd för Linnea. Man kan ju undra hur många av de fyra tusen som i början gav Oscar sitt stöd har vänt honom ryggen och ger sitt stöd till Linnea.

I Uppdrag Granskning, gjordes det klart att Linnea och Oscar inte var deras riktiga namn. Tyvärr fanns det en i förövarens klass, som hette Oskar, nu trodde människor att det var honom  och han hotades så mycket att även han fick fly från Bjästa, liksom Linnea.

Efter båda Uppdrag Granskning och debatt, har politiker, psykologer, prästen och människor uttalat sig om saken.
På Facebook har hatet nu vänt sig mot Bjästa och dess invånare, som bara  har ett önskan, nämligen att blåsten kring dem vill lägga sig.

Nu hoppas jag och önskar för Linnea, att kommunen lyssnar på hennes önskan och betala det som det kostar för att Linnea ska kunna fortsätta att gå i den skola som hon går i nu och slippa tvingas flytta tillbaka till Bjästa till hösten.

Källor:
DN, Expressen, SVD, Aftonbladet