Svårt sjuka personer får dela vårdlägenheter med ett draperi emellan sig i flera månader i sträck, orsaken är att det saknas både korttidsplatser samt permanenta lägenheter i särskilt boende i Alvesta.
Nu har många anhöriga börjat reagera på situation över att deras familjmedlem ska vänta så länge på en plats i ett särskilt boende.
På äldreboende Högåsen i Alvesta har man tio korttidsplatser som just nu är överfyllt med människor som vänta på ett permanent boende.
Enligt Biståndshandläggare Emma Dahlqvist är det personer som är för sjuka till att klara sig själva i hemmet eller känner sig otrygga i sitt eget hem samt personer med funktionshinder.
Hon tycker att det bästa var om de hade sitt eget boende, men tycker att de trots allt har det ganska bra på en korttidsplats, för personalen sörja ju för att alla får ju den hjälp de behöver.
Radio kronoberg
söndag 27 februari 2011
onsdag 23 februari 2011
Arbetsförmedlingens och försäkringskassans kamp för att hjälpa de utförsäkrade
Personligt tycker jag att de som inte kan jobba för att de är för sjuka, hör hemma i sjukförsäkringen, säger Thomas Karlsson, enhetschef för försäkringskassan i Växjö
Sektionschef för arbetsförmedlingen Karin Svanborg, arbetsförmedlare Viveka Ericson samt enhetschef för försäkringskassan Thomas Karsson i Växjö har en sak gemensamt, dem har alla med de utförsäkrade att göra.
Planlägga överföringen till arbetsförmedlingen
Det som hände var att nu kom Alliansen med nya regler som gjorde att nu skulle alla de långtidssjuka samt förtidspensionärerna bli utförsäkrade från försäkringskassa och skickas ut på arbetsmarknaden, med start från den 1 januari 2010.
Många hade ju varit borta från arbetsmarknaden i flera år, så att bara skicka ut dem och säga jobba på gick ju inte.
Så för att förbereda dem till att återgå till arbetslivet igen, fick personerna genomgå ett tre månaders arbetslivsintroduktionsprogram på arbetsförmedlingen.
För både enhetschef Thomas Karsson och sektionschef Karin Svanborg, handlar det om att planlägga och fördela arbetet jämt bland personalen.
Och under hösten 2009 blev det till många möten mellan försäkringskassan och arbetsförmedlingen för att utarbeta en riktlinje på hur denna överföring skulle kunna genomföras.
– Det gällde ju om att lägga upp lite rutiner, hur man skulle jobba för att ta emot så många människor som skulle komma då, säger Karin Svanborg.
Vad tänkte du när du hörde om regeringens nya regler för de funktionshindrade, långtidssjuka och förtidspensionärerna?
Både Karin Svanborg och Viveka Ericson tyckte att det skulle bli spännande, båda har tidigare jobbat arbetslivsrehabilitering, men Karin Svanborg tänkte också,
_ öj nu får vi mycket att göra.
Viveka Ericson tycker också att denna uppgift hade hamnade helt rätt, för de personer som är i behov av hjälp kan få den hela vägen ut och kanske få en anställning till slut, vilket ju ville vara positivt, säger hon.
Annorlunda var det på försäkringskassan.
– Ja, vi märkte ju tidigt att människor skulle komma att hamna utanför och att det inte var rätt människor som fick lämna sjukförsäkringen och det som händer nu är att många sjuka har svårt att hitta tillbaka till sjukförsäkringen, vilket vi också påtalar för politikerna hela tiden.
Men om de inte lyssnar eller förstår det vi säger, så finns det ju en del kantigheter som man måste försöka att jobba på att få bort, säger Tomas Karlsson från försäkringskassan.
Utgår från personens nivå och bakgrund
På arbetsförmedlingen fick man nu anställa mer personal. Den grupp som skulle komma och ta hand om just dessa människor skickades på seminarier och utbildning.
– Idag är vi fem, sex stycken som bara jobba med arbetslivsintroduktionsprogrammet, berätta Viveka Ericson.
Jag undrar hur arbetslivsintroduktionsprogrammet är utformad och Viveka Ericson berättar att här finns inget färdigt program, men den är utformad efter individen och det helt och hållet beror på var personen befinner sig, när den kommer hit och vilken bakgrund personen har med sig.
Här finns specialister som arbetspsykolog, arbetsterapeut, sjukgymnast och arbetskonsulent, som kan hjälpa till med att se vilken nivå personen befinner sig på och sen gör vi en planläggning utifrån det.
Erbjuder rehabilitering och sysselsättningsplatser
Vi har också aktörer som kan erbjuda förberedande rehabilitering, här är personerna i en grupp, var dem prata med varandra om rutiner samt vad dem behöver för att komma vidare. Sen har vi aktörer som jobba med sysselsättningsplatser, som är det första steget innan arbetsträning, här får personen en plats att vara och jobba på och helt enkelt träna upp sig om man har varit borta ett tag.
Så i början handlar det mycket om att kartlägga och se vad vi kan erbjuda såsom arbetsmarknadsutbildning eller annan utbildning som man kan jobba mot, samt att stötta, coacha och motivera personen, säger Viveka Ericson.
Jobba fem till tjugo timmar i veckan
Många är faktisk rätt så redo och har egna idéer, när dem kommer till arbetsförmedlingen, så här gäller det ju om att hitta ett ställe som de kan börja arbetsträna på. För de som är anställda kan det handla om att testa något nytt hos sin arbetsgivare,
Vad som är viktigt är att veta är att det ställs inget krav på personen ska börja jobba 25 till 50 procent, i början kan det handlar om fem till tjugo timmar i veckan och hela tiden följer arbetsförmedlingen upp dessa personer.
Sen finns det dem som är för sjuka och där dagarna tar slut, här får arbetsförmedlingen hjälpa till med att se vad det finns för stöd runt omkring, personen får kanske träffa sin läkare igen, eller så får man förbereda sig för ett avstämningsmöte med försäkringskassan för att konstatera det var fel läge just nu, så personen kan återvända till sjukpenning eller sjukersättning.
Inte kan jobba resten av sitt liv
Nu har man ju läst om hur sjuka personer skulle komma att bli utförsäkrade, så hur sjuk skall man egentligen vara för att vara berättigat till sjukersättning? Ja, den frågan ställer jag till Thomas Karlsson på försäkringskassan.
– Ja, om vi pratar om den gamla förtidspension, sjukersättning som den kallas idag, är kravet att ens arbetsförmåga ska vara helt nersatt och i en sådan omfattning att man inte kan ta ett lönebidragsjobb eller jobba på Samhall under resten av sin livstid, säger Thomas Karsson.
Vissa diagnoser är svårt att hävda att en person inte kommer att bli bättre under resten av sin livstid, som till exempel inom psykiatrin och det är här många får avslag. Samma regler gäller vid sjukpenning, för när dagarna tar slut måste man ju komma tillbaka efter att ha varit på arbetsförmedlingen.
Vissa som till exempel invandrargrupper, de har ingen sjukpenning eller inkomst när dem kommer tillbaka och kan inte få mera om det inte kan konstateras att de kommer och förblir så sjuka för resten av livet, berätta Thomas Karlsson.
Bytta till ett annat jobb
När det gäller nersatt arbetsförmåga tittar försäkringskassan på vilken diagnos som läkaren har ställt i läkareintyget, samt vad den innebära för personen. Därefter titta man inte bara på personens gamla jobb men också hur det ser ut på hela arbetsmarknaden, för om personen har haft ett stående jobb och har fått problem med knäarna, kanske man får bytta till ett sittande jobb istället.
Kontakter alltid läkaren
Man har ju läst om hur försäkringskassorna inte kontakter läkarna om det saknas något i ett läkarintyg, samt att man inte lyssna på expertutlåtande innan dem tar ett beslut. Så hur ser det ut i Växjö?
Här skickar man antigen intyget tillbaka till läkaren eller också så ringa man upp läkaren för att få svar på sina frågor.
Nu kan det ju vara självklart för läkaren som ser patienten varför denne måste sjukskrivas, men om det inte skrivas ner i läkarintyget, kan det vara svårt för försäkringskassan att se vad som är fel.
Dessutom har försäkringskassan sina egna läkare som man rådfråga sig med så man gör allt för att få så mycket information om patientens diagnos innan man träffa ett beslut.
Och enligt Thomas Karlsson är det bara en liten grupp som inte får sin sjukpennig, för ser man på statistiken är det trots allt 98 procent som får vad dem begär, säger han.
Handläggningstiderna kan variera
När det gäller handläggningstiderna kan det variera om man till exempel söker sjukersättning och aktivitetsersättning kan det ta mellan tre till fyra månader, gäller det sjukpenning tar bara det en månad, men i dem fall då det dra ut på tiden, är orsaken oftast att försäkringskassan inte har fått in alla de uppgifter som behövs för att ta ett beslut.
Medierna piska upp stämningen
Just sådana saker tycker Thomas Karlsson blir beskrivet på fel sätt i tidningarna, att man bara tar upp det västa av det västa och glömmer bort vissa saker som har betydelse.
– Jag tror generellt att våra handläggare är oerhört empatiska och vill patienterna väl, så det är inget självändamål att man vill stoppa ersättningen, säger han.
Viveka Ericson på arbetsförmedlingen tycker att medierna har varit bra på att piska upp stämningen och det är stort skillnad på de som kommer idag än dem som kom sista år, då var många oroliga, rädda och upprörda, för dem hade ju läst samt hört från en tredje person vad det skulle innebära för just dem.
Men när vi så hade berättat för dem vad det innebar och hur vi kunde hjälpa dem, lugnar de ner sig.
– För några var det helt rätt medan det för andra var annorlunda, det blir ju en stor omställning som är logisk att förstå, men inte när det gäller känslomässigt, säger Viveka Ericson.
Tar vissa kritik på största allvar
Och visst har försäkringskassan få ta emot mycket kritik från många håll, så jag undrar hur det har påverkat Thomas Karlsson och sina medarbetar på försäkringskassan?
– Vi försöker skilja på kritik och kritik. Handlar kritiken om regelsystemet, antigen är för hårt eller felaktig utformad, så tar vi inte till oss den kritiken, för det är inte försäkringskassan uppgift att försvara regelsystemet, det är politikernas uppgift, säger han.
Om kritiken däremot handlar om att personer som upplever att dem blir bemöt illa eller om handläggaren inte uppfyller sina plikter, ja sådan kritik tar vi på största allvar säger Thomas Karlsson.
Men nu ser det jo ut som om att socialförsäkringsministern Ulf Kristersson tycker likadan, at det är regelsystemet som det är fel på och kan vi få igång den debatten så är vi på rätt väg, tycker Thomas Karlsson.
Sjuka hör hemma i sjukförsäkringen
Att sjuka på grund av dessa regler blev tvungen till att söka försörjningsstöd, för att överleva tror Thomas Karlsson inte var avsikten med dessa regler, men att det blev effekten av att politikerna gick för snabbt fram och den kritiken ska vi på försäkringskassan inte ta på oss, den får politikerna stå för.
– Personligt tycker jag att dem som inte kan jobba för att de är för sjuka hör hemma i sjukförsäkringen och de som klara av ett jobb går till arbetsförmedlingen.
Men att man nu har ett system som gör att man ser människor som är väldig sjuka ändå måste gå till arbetsförmedlingen känns inte tillförställande, säger han.
Jobbigt för personalen
Trots att försäkringskassan har fått utstå mycket kritik, har det inte lett till så många har funderad på att lämna sitt jobb. Men det som personalen tycker är väldig jobbigt är när människor hotar med at deras liv, sådana hot tas på största allvar.
Och det som personalen har svårast att hantera är när dem ser människor hamna utanför systemet, att framföra detta besked är rätt tufft när dem sitter överför den enskilda personen och speciellt när de kan se det inte kommer att fungera framöver för denna person.
Personerna har varit positiva
Hur tycker arbetsförmedlingen att personerna har reagerad undrar jag.
Här har det varit olika reaktioner, men det har dock funnits en hel del som har varit positiva. För trots att dem har blivit utred av både läkaren och försäkringskassan, så kan man behöva vår specialisthjälp, vilket de flesta är positiva till eftersom här tittar man på det utifrån ett arbetsmarknadsperspektiv och kan ge dem ett svar på vad som gör att de inte har någon arbetsförmåga just nu, säger Viveka Ericson.
Berätta om verkligheten
Slutligen kunde jag gott tänka man höra vad de ville säga till statsmister Fredrik Reinfeldt och socialförsäkringsministern om de fick chansen?
Båda Karin Svanborg och Viveka Ericson ville berätta för dem hur det ser ut i verkligheten, för det vet de att politikerna är intresserad av att höra, men också att vi jobba på bra samt att vi gör vårt bästa när det gäller detta uppdrag.
– Men jag vill också tala om för dem att vi hoppas på vi ska få flera möjligheter, så vi får fler arbetsplatser som kan ta emot dessa personer så att de till slut kan få ett fast arbete, säger Karin Svanborg
Lättare att få sjukförsäkring
Thomas Karlsson drar lite på smilbandet.
– Ja, jag skulle säga vad jag har sagt tidigare, man måste försöka hitta ett system som täcker in att de som inte har arbetsförmåga på grund av sjukdom ska ha sjukförsäkring. Även om det innebär att man måste ändra en viss del av lagstiftningen, och det hoppas jag är det som politikerna jobba på .
– Jag tycker också att det skulle vara lättare för människor att få en sjukförsäkring, avslutar Thomas Karlsson.
Fakta
Från Årsskiftet och fram till 31 oktober 2010 var det 642 personer i Kronobergs län som fick lämna sjukförsäkringen, av dem var det 561 personer som inskrev sig på arbetsförmedlingen.
Under samme period var det 298 som inte återvände till försäkringskassan varav 47 personer har återgått i arbete.
9 stycken är arbetssökande.
73 stycken deltar i program med aktivitetsstöd.
7 stycken är inskrivna på arbetsförmedlingen utan aktivitetsstöd.
Under samma period var det 81 personer som inte inskrev sig på arbetsförmedlingen.
Källor: försäkringskassan och arbetsförmedlingen
Sektionschef för arbetsförmedlingen Karin Svanborg, arbetsförmedlare Viveka Ericson samt enhetschef för försäkringskassan Thomas Karsson i Växjö har en sak gemensamt, dem har alla med de utförsäkrade att göra.
Planlägga överföringen till arbetsförmedlingen
Det som hände var att nu kom Alliansen med nya regler som gjorde att nu skulle alla de långtidssjuka samt förtidspensionärerna bli utförsäkrade från försäkringskassa och skickas ut på arbetsmarknaden, med start från den 1 januari 2010.
Många hade ju varit borta från arbetsmarknaden i flera år, så att bara skicka ut dem och säga jobba på gick ju inte.
Så för att förbereda dem till att återgå till arbetslivet igen, fick personerna genomgå ett tre månaders arbetslivsintroduktionsprogram på arbetsförmedlingen.
För både enhetschef Thomas Karsson och sektionschef Karin Svanborg, handlar det om att planlägga och fördela arbetet jämt bland personalen.
Och under hösten 2009 blev det till många möten mellan försäkringskassan och arbetsförmedlingen för att utarbeta en riktlinje på hur denna överföring skulle kunna genomföras.
– Det gällde ju om att lägga upp lite rutiner, hur man skulle jobba för att ta emot så många människor som skulle komma då, säger Karin Svanborg.
Vad tänkte du när du hörde om regeringens nya regler för de funktionshindrade, långtidssjuka och förtidspensionärerna?
Både Karin Svanborg och Viveka Ericson tyckte att det skulle bli spännande, båda har tidigare jobbat arbetslivsrehabilitering, men Karin Svanborg tänkte också,
_ öj nu får vi mycket att göra.
Viveka Ericson tycker också att denna uppgift hade hamnade helt rätt, för de personer som är i behov av hjälp kan få den hela vägen ut och kanske få en anställning till slut, vilket ju ville vara positivt, säger hon.
Annorlunda var det på försäkringskassan.
– Ja, vi märkte ju tidigt att människor skulle komma att hamna utanför och att det inte var rätt människor som fick lämna sjukförsäkringen och det som händer nu är att många sjuka har svårt att hitta tillbaka till sjukförsäkringen, vilket vi också påtalar för politikerna hela tiden.
Men om de inte lyssnar eller förstår det vi säger, så finns det ju en del kantigheter som man måste försöka att jobba på att få bort, säger Tomas Karlsson från försäkringskassan.
Utgår från personens nivå och bakgrund
På arbetsförmedlingen fick man nu anställa mer personal. Den grupp som skulle komma och ta hand om just dessa människor skickades på seminarier och utbildning.
– Idag är vi fem, sex stycken som bara jobba med arbetslivsintroduktionsprogrammet, berätta Viveka Ericson.
Jag undrar hur arbetslivsintroduktionsprogrammet är utformad och Viveka Ericson berättar att här finns inget färdigt program, men den är utformad efter individen och det helt och hållet beror på var personen befinner sig, när den kommer hit och vilken bakgrund personen har med sig.
Här finns specialister som arbetspsykolog, arbetsterapeut, sjukgymnast och arbetskonsulent, som kan hjälpa till med att se vilken nivå personen befinner sig på och sen gör vi en planläggning utifrån det.
Erbjuder rehabilitering och sysselsättningsplatser
Vi har också aktörer som kan erbjuda förberedande rehabilitering, här är personerna i en grupp, var dem prata med varandra om rutiner samt vad dem behöver för att komma vidare. Sen har vi aktörer som jobba med sysselsättningsplatser, som är det första steget innan arbetsträning, här får personen en plats att vara och jobba på och helt enkelt träna upp sig om man har varit borta ett tag.
Så i början handlar det mycket om att kartlägga och se vad vi kan erbjuda såsom arbetsmarknadsutbildning eller annan utbildning som man kan jobba mot, samt att stötta, coacha och motivera personen, säger Viveka Ericson.
Jobba fem till tjugo timmar i veckan
Många är faktisk rätt så redo och har egna idéer, när dem kommer till arbetsförmedlingen, så här gäller det ju om att hitta ett ställe som de kan börja arbetsträna på. För de som är anställda kan det handla om att testa något nytt hos sin arbetsgivare,
Vad som är viktigt är att veta är att det ställs inget krav på personen ska börja jobba 25 till 50 procent, i början kan det handlar om fem till tjugo timmar i veckan och hela tiden följer arbetsförmedlingen upp dessa personer.
Sen finns det dem som är för sjuka och där dagarna tar slut, här får arbetsförmedlingen hjälpa till med att se vad det finns för stöd runt omkring, personen får kanske träffa sin läkare igen, eller så får man förbereda sig för ett avstämningsmöte med försäkringskassan för att konstatera det var fel läge just nu, så personen kan återvända till sjukpenning eller sjukersättning.
Inte kan jobba resten av sitt liv
Nu har man ju läst om hur sjuka personer skulle komma att bli utförsäkrade, så hur sjuk skall man egentligen vara för att vara berättigat till sjukersättning? Ja, den frågan ställer jag till Thomas Karlsson på försäkringskassan.
– Ja, om vi pratar om den gamla förtidspension, sjukersättning som den kallas idag, är kravet att ens arbetsförmåga ska vara helt nersatt och i en sådan omfattning att man inte kan ta ett lönebidragsjobb eller jobba på Samhall under resten av sin livstid, säger Thomas Karsson.
Vissa diagnoser är svårt att hävda att en person inte kommer att bli bättre under resten av sin livstid, som till exempel inom psykiatrin och det är här många får avslag. Samma regler gäller vid sjukpenning, för när dagarna tar slut måste man ju komma tillbaka efter att ha varit på arbetsförmedlingen.
Vissa som till exempel invandrargrupper, de har ingen sjukpenning eller inkomst när dem kommer tillbaka och kan inte få mera om det inte kan konstateras att de kommer och förblir så sjuka för resten av livet, berätta Thomas Karlsson.
Bytta till ett annat jobb
När det gäller nersatt arbetsförmåga tittar försäkringskassan på vilken diagnos som läkaren har ställt i läkareintyget, samt vad den innebära för personen. Därefter titta man inte bara på personens gamla jobb men också hur det ser ut på hela arbetsmarknaden, för om personen har haft ett stående jobb och har fått problem med knäarna, kanske man får bytta till ett sittande jobb istället.
Kontakter alltid läkaren
Man har ju läst om hur försäkringskassorna inte kontakter läkarna om det saknas något i ett läkarintyg, samt att man inte lyssna på expertutlåtande innan dem tar ett beslut. Så hur ser det ut i Växjö?
Här skickar man antigen intyget tillbaka till läkaren eller också så ringa man upp läkaren för att få svar på sina frågor.
Nu kan det ju vara självklart för läkaren som ser patienten varför denne måste sjukskrivas, men om det inte skrivas ner i läkarintyget, kan det vara svårt för försäkringskassan att se vad som är fel.
Dessutom har försäkringskassan sina egna läkare som man rådfråga sig med så man gör allt för att få så mycket information om patientens diagnos innan man träffa ett beslut.
Och enligt Thomas Karlsson är det bara en liten grupp som inte får sin sjukpennig, för ser man på statistiken är det trots allt 98 procent som får vad dem begär, säger han.
Handläggningstiderna kan variera
När det gäller handläggningstiderna kan det variera om man till exempel söker sjukersättning och aktivitetsersättning kan det ta mellan tre till fyra månader, gäller det sjukpenning tar bara det en månad, men i dem fall då det dra ut på tiden, är orsaken oftast att försäkringskassan inte har fått in alla de uppgifter som behövs för att ta ett beslut.
Medierna piska upp stämningen
Just sådana saker tycker Thomas Karlsson blir beskrivet på fel sätt i tidningarna, att man bara tar upp det västa av det västa och glömmer bort vissa saker som har betydelse.
– Jag tror generellt att våra handläggare är oerhört empatiska och vill patienterna väl, så det är inget självändamål att man vill stoppa ersättningen, säger han.
Viveka Ericson på arbetsförmedlingen tycker att medierna har varit bra på att piska upp stämningen och det är stort skillnad på de som kommer idag än dem som kom sista år, då var många oroliga, rädda och upprörda, för dem hade ju läst samt hört från en tredje person vad det skulle innebära för just dem.
Men när vi så hade berättat för dem vad det innebar och hur vi kunde hjälpa dem, lugnar de ner sig.
– För några var det helt rätt medan det för andra var annorlunda, det blir ju en stor omställning som är logisk att förstå, men inte när det gäller känslomässigt, säger Viveka Ericson.
Tar vissa kritik på största allvar
Och visst har försäkringskassan få ta emot mycket kritik från många håll, så jag undrar hur det har påverkat Thomas Karlsson och sina medarbetar på försäkringskassan?
– Vi försöker skilja på kritik och kritik. Handlar kritiken om regelsystemet, antigen är för hårt eller felaktig utformad, så tar vi inte till oss den kritiken, för det är inte försäkringskassan uppgift att försvara regelsystemet, det är politikernas uppgift, säger han.
Om kritiken däremot handlar om att personer som upplever att dem blir bemöt illa eller om handläggaren inte uppfyller sina plikter, ja sådan kritik tar vi på största allvar säger Thomas Karlsson.
Men nu ser det jo ut som om att socialförsäkringsministern Ulf Kristersson tycker likadan, at det är regelsystemet som det är fel på och kan vi få igång den debatten så är vi på rätt väg, tycker Thomas Karlsson.
Sjuka hör hemma i sjukförsäkringen
Att sjuka på grund av dessa regler blev tvungen till att söka försörjningsstöd, för att överleva tror Thomas Karlsson inte var avsikten med dessa regler, men att det blev effekten av att politikerna gick för snabbt fram och den kritiken ska vi på försäkringskassan inte ta på oss, den får politikerna stå för.
– Personligt tycker jag att dem som inte kan jobba för att de är för sjuka hör hemma i sjukförsäkringen och de som klara av ett jobb går till arbetsförmedlingen.
Men att man nu har ett system som gör att man ser människor som är väldig sjuka ändå måste gå till arbetsförmedlingen känns inte tillförställande, säger han.
Jobbigt för personalen
Trots att försäkringskassan har fått utstå mycket kritik, har det inte lett till så många har funderad på att lämna sitt jobb. Men det som personalen tycker är väldig jobbigt är när människor hotar med at deras liv, sådana hot tas på största allvar.
Och det som personalen har svårast att hantera är när dem ser människor hamna utanför systemet, att framföra detta besked är rätt tufft när dem sitter överför den enskilda personen och speciellt när de kan se det inte kommer att fungera framöver för denna person.
Personerna har varit positiva
Hur tycker arbetsförmedlingen att personerna har reagerad undrar jag.
Här har det varit olika reaktioner, men det har dock funnits en hel del som har varit positiva. För trots att dem har blivit utred av både läkaren och försäkringskassan, så kan man behöva vår specialisthjälp, vilket de flesta är positiva till eftersom här tittar man på det utifrån ett arbetsmarknadsperspektiv och kan ge dem ett svar på vad som gör att de inte har någon arbetsförmåga just nu, säger Viveka Ericson.
Berätta om verkligheten
Slutligen kunde jag gott tänka man höra vad de ville säga till statsmister Fredrik Reinfeldt och socialförsäkringsministern om de fick chansen?
Båda Karin Svanborg och Viveka Ericson ville berätta för dem hur det ser ut i verkligheten, för det vet de att politikerna är intresserad av att höra, men också att vi jobba på bra samt att vi gör vårt bästa när det gäller detta uppdrag.
– Men jag vill också tala om för dem att vi hoppas på vi ska få flera möjligheter, så vi får fler arbetsplatser som kan ta emot dessa personer så att de till slut kan få ett fast arbete, säger Karin Svanborg
Lättare att få sjukförsäkring
Thomas Karlsson drar lite på smilbandet.
– Ja, jag skulle säga vad jag har sagt tidigare, man måste försöka hitta ett system som täcker in att de som inte har arbetsförmåga på grund av sjukdom ska ha sjukförsäkring. Även om det innebär att man måste ändra en viss del av lagstiftningen, och det hoppas jag är det som politikerna jobba på .
– Jag tycker också att det skulle vara lättare för människor att få en sjukförsäkring, avslutar Thomas Karlsson.
Fakta
Från Årsskiftet och fram till 31 oktober 2010 var det 642 personer i Kronobergs län som fick lämna sjukförsäkringen, av dem var det 561 personer som inskrev sig på arbetsförmedlingen.
Under samme period var det 298 som inte återvände till försäkringskassan varav 47 personer har återgått i arbete.
9 stycken är arbetssökande.
73 stycken deltar i program med aktivitetsstöd.
7 stycken är inskrivna på arbetsförmedlingen utan aktivitetsstöd.
Under samma period var det 81 personer som inte inskrev sig på arbetsförmedlingen.
Källor: försäkringskassan och arbetsförmedlingen
söndag 20 februari 2011
Föräldrarna utsatte sina barn för tortyr
Just nu skakas Danmark av ett fall där nio barn i åldern från 1-20 år levde under så hemska förhållande, att det är svårt tro att det är sant att föräldrar kan utsätta sina barn för det.
Pappan och sambon styrde hemmet med järnhand
I Serritslev ett litet samhälle i Brönderslev kommun i norra Jylland bodde den 40-åriga pappan tillsammans med sin 36-åriga sambo och de nio barnen i ett fallfärdigt hus,
Under många år har pappan och sambon styrde hemmet med järnhand.
Dottern lyckas fly
I mars 2010 avslöjades fallet, efter att den 20-åriga dottern som är lätt handikappade lyckas fly till sin biologiska mamma där de tillsammans gick till polisen.
När polisen anlände mötes de av en syn som de sent ska glömma, överallt flöde det med gammalt matrester samt avföring från båda djur och människor.
Fick gräva sin egen grav
Men det är först nu som omfattningen av den tortyr som dessa barn har varit utsatt för blir känd för den danska befolkningen.
Den som har fått utstå det värsta var den 20-åriga dottern, som tvangs till att äta avföring från djur, hon blev slagit med järnrör, basebollträ, blev sparkad på med skor, hon urinerades på av pappan, som tvang de andra barnen till att göra det samma, hon stängdes in i ett rum utan ljus, värme och mat i flera dagar, hon tvangs till att ha sex med en häst. sin broder och pappan, på vintern fick hon sköta snö barfota slutligen fick hon gräva sin egen grav.
De andra barnen, blev också sparkad, slagna och den idag 14-åriga dottern skall också ha varit utsatt sexövergrepp av sin pappa.
Kommunen bröt sig inte
Nu kan man ju undra varför det inte upptäcktes tidigare, en av de väsenliga orsakerna är att när en kommun började hålla ett öga på familjen flydde de.
Men i Brönderslevs kommun reagerade man inte, trots att många människor i byn kontaktade kommunen och påtalade överför kommunen att det inte stod rätt till hos den familjen.
Personerna berättade för kommunen hur barnen kom och hämtade vatten hos dem, hur barnen gick i kläder som man inte skulle komma på att skicka till barn i de fattiga länderna, dem stank av lort eftersom de sällan hade vatten att tvätta sig i.
Ett äldre par skrev till kommunen och berättade hur barnen tiggde om att få bo hos dem, hur barnen sökte närkontakt och ville kramas hela tiden för någon kram fick barnen aldrig av sina föräldrar.
Så det var först när dottern tillsammans med sin biologiska mamma gick till polisen, som det nu blev tagit på allvar.
Bör spärras inne på livstid
Båda sambon och pappan har genomgått en psykiatrisk undersökning. Sambon anses normal och kan nu se fram emot en fängselstraff på åtta år.
När det gäller pappan har han en psykisk störning och enligt åklagaren bör han spärras inne på livstid.
Rättegången kommer att hållas antigen i slutet av april eller i början av maj.
Idag är barnen omhandtagna och bor på fem olika ställen, trots att de har bett om att få stanna tillsammans.
politiken, BT, Ektrabladet, Jyllandsposten, Berlingske tidende dk
Pappan och sambon styrde hemmet med järnhand
I Serritslev ett litet samhälle i Brönderslev kommun i norra Jylland bodde den 40-åriga pappan tillsammans med sin 36-åriga sambo och de nio barnen i ett fallfärdigt hus,
Under många år har pappan och sambon styrde hemmet med järnhand.
Dottern lyckas fly
I mars 2010 avslöjades fallet, efter att den 20-åriga dottern som är lätt handikappade lyckas fly till sin biologiska mamma där de tillsammans gick till polisen.
När polisen anlände mötes de av en syn som de sent ska glömma, överallt flöde det med gammalt matrester samt avföring från båda djur och människor.
Fick gräva sin egen grav
Men det är först nu som omfattningen av den tortyr som dessa barn har varit utsatt för blir känd för den danska befolkningen.
Den som har fått utstå det värsta var den 20-åriga dottern, som tvangs till att äta avföring från djur, hon blev slagit med järnrör, basebollträ, blev sparkad på med skor, hon urinerades på av pappan, som tvang de andra barnen till att göra det samma, hon stängdes in i ett rum utan ljus, värme och mat i flera dagar, hon tvangs till att ha sex med en häst. sin broder och pappan, på vintern fick hon sköta snö barfota slutligen fick hon gräva sin egen grav.
De andra barnen, blev också sparkad, slagna och den idag 14-åriga dottern skall också ha varit utsatt sexövergrepp av sin pappa.
Kommunen bröt sig inte
Nu kan man ju undra varför det inte upptäcktes tidigare, en av de väsenliga orsakerna är att när en kommun började hålla ett öga på familjen flydde de.
Men i Brönderslevs kommun reagerade man inte, trots att många människor i byn kontaktade kommunen och påtalade överför kommunen att det inte stod rätt till hos den familjen.
Personerna berättade för kommunen hur barnen kom och hämtade vatten hos dem, hur barnen gick i kläder som man inte skulle komma på att skicka till barn i de fattiga länderna, dem stank av lort eftersom de sällan hade vatten att tvätta sig i.
Ett äldre par skrev till kommunen och berättade hur barnen tiggde om att få bo hos dem, hur barnen sökte närkontakt och ville kramas hela tiden för någon kram fick barnen aldrig av sina föräldrar.
Så det var först när dottern tillsammans med sin biologiska mamma gick till polisen, som det nu blev tagit på allvar.
Bör spärras inne på livstid
Båda sambon och pappan har genomgått en psykiatrisk undersökning. Sambon anses normal och kan nu se fram emot en fängselstraff på åtta år.
När det gäller pappan har han en psykisk störning och enligt åklagaren bör han spärras inne på livstid.
Rättegången kommer att hållas antigen i slutet av april eller i början av maj.
Idag är barnen omhandtagna och bor på fem olika ställen, trots att de har bett om att få stanna tillsammans.
politiken, BT, Ektrabladet, Jyllandsposten, Berlingske tidende dk
onsdag 16 februari 2011
Skolor och kommuner sviker barnen med särskilda behov
Alla har rätt till skolgång, det är ju här barnen förbereds till arbetslivet. Trots det finns där 150 barn som inte alls går i skolan, en av dem är Anton Widing, 16 år, som har ADHA, vilket innebär att han har svårt att koncentrera sig och har en annorlunda tidsuppfattning.
Slutade gå till skolan
Hans skola, Eriksdalsskolan i Stockholm har inte förmått att ge den undervisning som skulle fungera för honom, så i mars sista år slutade Anton Widing att gå till skolan.
Hans familj har ansökt om att Anton Widing kunde få gå i en särskola som har de kunskap som behövs i Anton Widings fall, men stadsdelsförvaltningen i Hägersten-Liljeholm i Stockholm har avslagit deras ansökan med att:
”De skolformer som skulle kunna passa Anton inte hade några lediga platser”.
Och i kommunens beslut står det:
”Skola med behandling behöver inte Anton”.
Hans mamma, Julia Widing tycker det är orimligt, för alla var ju eniga om att det inte funkade med den traditionella skolan.
Nu efter avslaget har all diskussioner försvunnet om eventuella skolplikter, därför kommunen inte har råd med att ge Anton en skola med behandling, säger hon.
Stor ökning bland anmälningar till skolinspektionen
Tyvärr är Anton Widing inte ensam, för enligt skolinspektionen har anmälningar om att barn som inte får eller kan gå i skola ökat från 97 till 239 förra året, vilket är en ökning med 68 procent.
När det gäller anmälningar om för dårligt eller inget stöd har det nästan fördubblats till 610 och kritikbeslut om dårligt stöd är över 300 stycken.
En av orsakerna till att anmälningarna har ökat tror skolinspektionen beror på att föräldrarna har blivit mer medvetna om att det är lättare att anmäla på Internet.
Skolor och kommuner ger upp för lätt
Skolinspektionen tycker att skolor och kommuner ger upp allt för lätt, vilket de får, de ska hela tiden försöka att prova nya sätt och ta reda på varför barnet inte vill vara i skolan.
Detta är ett alvarligt problem som både skolor och kommuner måste ta detta på största allvar och jobba seriöst med, säger Marie-Hélène Ahnborg, inspektionsdirektör på skolinspektionen.
Hoppet finns kvar
Den biträdande rektor för Eriksdalsskolan tycker de ha gjort allt vad de kunnat för Anton Widing.
För Anton har problemet fortfarande inte blivit löst, han tror inte på att det kommer och bli löst men hoppet om att det ska lösa sig finns fortfarande kvar.
Sverigesradio.se
Slutade gå till skolan
Hans skola, Eriksdalsskolan i Stockholm har inte förmått att ge den undervisning som skulle fungera för honom, så i mars sista år slutade Anton Widing att gå till skolan.
Hans familj har ansökt om att Anton Widing kunde få gå i en särskola som har de kunskap som behövs i Anton Widings fall, men stadsdelsförvaltningen i Hägersten-Liljeholm i Stockholm har avslagit deras ansökan med att:
”De skolformer som skulle kunna passa Anton inte hade några lediga platser”.
Och i kommunens beslut står det:
”Skola med behandling behöver inte Anton”.
Hans mamma, Julia Widing tycker det är orimligt, för alla var ju eniga om att det inte funkade med den traditionella skolan.
Nu efter avslaget har all diskussioner försvunnet om eventuella skolplikter, därför kommunen inte har råd med att ge Anton en skola med behandling, säger hon.
Stor ökning bland anmälningar till skolinspektionen
Tyvärr är Anton Widing inte ensam, för enligt skolinspektionen har anmälningar om att barn som inte får eller kan gå i skola ökat från 97 till 239 förra året, vilket är en ökning med 68 procent.
När det gäller anmälningar om för dårligt eller inget stöd har det nästan fördubblats till 610 och kritikbeslut om dårligt stöd är över 300 stycken.
En av orsakerna till att anmälningarna har ökat tror skolinspektionen beror på att föräldrarna har blivit mer medvetna om att det är lättare att anmäla på Internet.
Skolor och kommuner ger upp för lätt
Skolinspektionen tycker att skolor och kommuner ger upp allt för lätt, vilket de får, de ska hela tiden försöka att prova nya sätt och ta reda på varför barnet inte vill vara i skolan.
Detta är ett alvarligt problem som både skolor och kommuner måste ta detta på största allvar och jobba seriöst med, säger Marie-Hélène Ahnborg, inspektionsdirektör på skolinspektionen.
Hoppet finns kvar
Den biträdande rektor för Eriksdalsskolan tycker de ha gjort allt vad de kunnat för Anton Widing.
För Anton har problemet fortfarande inte blivit löst, han tror inte på att det kommer och bli löst men hoppet om att det ska lösa sig finns fortfarande kvar.
Sverigesradio.se
lördag 5 februari 2011
Transportstyrelsen gav berusade kvinna tillbaka sitt körkort
Vad gör man om polisen omhändertar ditt körkort på grund av en alkoholpromille på 3, 49? Jo man skriver till Transportstyrelsen och ber om att få det tillbaka för annars kan man inte söka jobb.
Nej, jag skojar inte. Det var just vad en 40-årig kvinna från Alvesta gjorde.
Polisen i Alvesta blev i somras larmat om att en berusat kvinna som körde på både bilar och stolpar på storgatan i Alvesta, när polisen anlände hade hon rymt från platsen.
Men hon hade tyvärr blivit igenkänd av ett vittne. När polisen påträffade kvinnan i sitt hem hade hon en promille på 3,49 och polisen tog omedelbart hand om hennes körkort.
Hennes ursäkt om att hon hade tagit en ordentlig sup när hon kom hem, avvisades av rättsmedicinalverket.
Vid förhöret en månad efter identifierade kvinnan till polisens stora förvåning sig med sitt körkort.
När förhörsledaren fråga henne vad hon hade skrivit till Transportstyrelsen svarade hon:
”Jag söker arbete och därför måste ha körkort och jag har aldrig gjort någonting sådant här förut”.
Orsaken till hon hade kört berusad den dagen var att hon hade haft en väldig jobbig dag. Hon erkänner att hon inte kommer ihåg något från bilfärden, men förstod, att hon måste ha kört på någon parkerat bil, efter att ha läst tidningen dagen därpå.
Nu undrar man ju över hur Transportstyrelsen tänker? Jo de svarar med:
”att det mot bakgrund av omständigheterna i ärendet är tveksamt om körkortet slutligen skall återkallas”.
Detta beslut kommer nu att avgöras i domstolen.
Kvinnan har fortfarande kvar sitt körkort, men är åtalat för grovrättfylleri och efter säkerhetsavdrag blir det enligt åtalet med en promille på 3,23.
Gränsen för grovt rättfylleri är en promille.
Nej, jag skojar inte. Det var just vad en 40-årig kvinna från Alvesta gjorde.
Polisen i Alvesta blev i somras larmat om att en berusat kvinna som körde på både bilar och stolpar på storgatan i Alvesta, när polisen anlände hade hon rymt från platsen.
Men hon hade tyvärr blivit igenkänd av ett vittne. När polisen påträffade kvinnan i sitt hem hade hon en promille på 3,49 och polisen tog omedelbart hand om hennes körkort.
Hennes ursäkt om att hon hade tagit en ordentlig sup när hon kom hem, avvisades av rättsmedicinalverket.
Vid förhöret en månad efter identifierade kvinnan till polisens stora förvåning sig med sitt körkort.
När förhörsledaren fråga henne vad hon hade skrivit till Transportstyrelsen svarade hon:
”Jag söker arbete och därför måste ha körkort och jag har aldrig gjort någonting sådant här förut”.
Orsaken till hon hade kört berusad den dagen var att hon hade haft en väldig jobbig dag. Hon erkänner att hon inte kommer ihåg något från bilfärden, men förstod, att hon måste ha kört på någon parkerat bil, efter att ha läst tidningen dagen därpå.
Nu undrar man ju över hur Transportstyrelsen tänker? Jo de svarar med:
”att det mot bakgrund av omständigheterna i ärendet är tveksamt om körkortet slutligen skall återkallas”.
Detta beslut kommer nu att avgöras i domstolen.
Kvinnan har fortfarande kvar sitt körkort, men är åtalat för grovrättfylleri och efter säkerhetsavdrag blir det enligt åtalet med en promille på 3,23.
Gränsen för grovt rättfylleri är en promille.
fredag 28 januari 2011
Regeringen har tvungit de Funktionshindrade, sjuka och förtidspensionärer till ett liv i fattigdom
När moderaterna, centern, kristdemokraterna och folkpartiet bildade alliansen och vann valet 2006, hade de en vision, arbetslösheten skulle ner på noll procent och alla och här menade de bokstavligtalt alla skulle nu ha ett arbete att gå till för på det sättet ville alla ju få en bättre levestandard med flera pengar i plånboken. Med andra ord, Sverige skulle bli ett fantastiskt land att bo och leva i.
Blev avstäng från a-kassan
Så hur hade alliansen tänkt sig det skulle gå till? Jo, först höjde de avgiften till facket, vilket ledde till att många människor gick ut av facket och därmed försvann människornas säkerhet om de nu skulle bli arbetslösa.
Nästa steg blev att alla arbetslösa redan från första dagen skulle söka arbete i hela Sverige och inte bara i närområden.
Fanns jobbet i ett annat land som tillexempel Norge, Danmark, Finland eller Tyskland blev man tvungen att söka det, tackade man nej, ja så förlorade man sin a-kassa.
En som fick vara med om det var den 24 åriga tvåbarnsmamman Malin Blomgren från Virserum i Småland. I 2006 fick hon sitt första barn och efter mammaledigheten anmälde hon sig på arbetsförmedlingen i Hultsfred här blev hon tillsagt att söka jobb inte bara i hela Sverige men också i Norge och Danmark, för annars kunde hon förlora sin a-kassa.
Efter att ha sökt flera jobb, fick hon napp som köksbiträder på ett vildmarkshotell i Kiruna, 158 mil hemifrån.
När hon påpekade överför arbetsförmedlingen att om de skulle flytta dit skulle det nu bli hennes sambo som skulle komma att bli arbetslös, svaret hon fick var att hon fick veckopendla medan hennes sambo kunde stannar hemma i Virserum och ta hand om barnet.
Nu valde Malin Blomgren att tacka nej till jobbet och blev därmed avstängd från Alfa-kassan.
Tuffa tider för de utförsäkrade
Alliansen fortsatte sin tuffa linje mot de arbetslösa och de nästa som stod för skott var de långtidssjuka, förtidspensionärerna och de funktionshindrade och det blev också den grupp som skulle komma att drabbas hårdast.
De nya regler som nu skulle komma att gälla var att under det första året skulle den sjukskrivna få testa sin arbetsförmåga med en sjukpenningsgrundande inkomst på 80 procent, sen kunde man söka förlängd ersättning på 75 procent dock högst i 550 dagar. Den tidsbegränsade sjukpenning togs bort och från 2012 skulle förtidspensionen försvinna för alltid.
Vad detta skulle komma att innebära var att under 2010 skulle nu över 50 000 långtidssjuka och tidsbegränsade förtidspensionär utförsäkrades från försäkringskassan och testas mot hela arbetsmarknaden.
Trots massiv protest från alla håll och flera varnade för att det kunde leda till att dessa människor nu kunde tvingas till att leva på ekonomiskt bistånd och i värsta fall försörjningsstöd, avvisade den före detta arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin s dessa farhågor och lovade att de utförsäkrade skulle få högre ersättning vid utträdandet från försäkringskassan, men som ni alla vet, blev det tvärtom, tre av fyra fick mindre pengar i plånboken.
Utförsäkrade klara inte pressen
Så hur gick det nu för dem långtidssjukskriva och förtidspensionärerna?
Jo, en undersökning som fackförbundet ST gjorde i mars 2010, visade det sig att de flesta arbetsförmedlingarna och försäkringshandläggarna ansåg att de insatserna som erbjöds de långtidssjukskrivna inte var anpassat till efter deras behov, samtidigt upptäckte man att många av de utförsäkrade som hade påbörjat introduktionsprogrammet, inte klarade av pressen och därför tvangs till att söka försörjningsstöd i väntan på svar om förlängd sjukpenning.
Det försvarade den tidigare socialförsäkringsministern Christina Husmark Pehrsson med:
”Det är därför försörjningsstödet är till. För att komplettera upp en inkomst så man har en skälig levnadsnivå och för att man ska kunna bo. Det är därför vi har ett försörjningsstöd. Och för många av de här personerna kan det i så fall vara aktuellt”.
Får sälja allt man äger för att kunna få socialbidrag
En som reagerade starkt på detta utspel var TCO:s ordförande Sture Nordh, som bland annat sa:
”För att få socialbidrag ska du ha tömt alla dina resurser och sålt bilen och lantstället. Har du en krona kvar på banken ska du använda den först. Du måste vara fattig tvärtigenom för att få socialbidrag. Den situationen ska aldrig behöva upp stå med en sjukförsäkring.
Den här sjukförsäkringen är slavigt genomförd och slår ut sjuka människor”.
Det har han ju rätt i och en av dem som drabbades var den 45-åriga Maria Carlsson från Mölnlycke i Härryda kommun.
I 2003 drabbades hon av en utmattningsdepression och samtidigt som hon gick heltidssjukskriven blev hon uppsagd från sitt jobb som administratör på ett mindre företag, på grund av arbetsbrist. Dessutom lider hon av värk i knäna, diskbråk i halskotpelaren och i ländryggen. I december 2009 ett par månader efter en operation i halskotpelaren, menade försäkringskassan att hon var frisk nog till att börja arbete på heltid i ett lättare och anpassat arbete.
Nu lever hon och hennes 13-åriga son på försörjningsstöd, i april 2010 tvang socialtjänsten i Härryda kommun henne till att sälja bilen för att få loss kontanter och det hjälpte inte att hon kunde visa upp intyg på att hon behövde bilen för att lättare kunna ha en chans för att komma tillbaka till arbetslivet.
Självklart har den ekonomiska stressen tagit på henne och har lett till att hon nu får ta medicin mot magsår. Så i början av september 2010, fick hon besked från socialtjänsten att hon nu skulle sälja sin bodstadsrätt innan årsskiftet och använda pengarna innan hon var berättigad till försörjningsstöd.
Maria Carlsson har skrivit ett brev till statsministern för att få råd om hur hon ska gå vidare, men har fortfarande inte fått något svar på sitt brev.
Flera söker försörjningsstöd
Det stod dock snart klart att de som hade förutspådd att de utförsäkrade kunde komma att tvingas leva på socialbidrag fick rätt.
I Varberg handlar det om mellan 10-15 personer som har blivit utförsäkrad och som inte kan återgå till arbetet, som nu tvingas söka socialbidrag för att klara sitt uppehälle och att man räknar med att överskrida budget med 1,8 miljoner kronor, år 2010, säger Roger Ohlsson, chef för ekonomiavdelningen på socialförvaltningen till Hallands Nyheter.
I Gävle hade 276 Gävlebor blivit utförsäkrats från sjukförsäkringen, 68 av dessa personer hade ansökt om försörjningsstöd. Några av dessa hade ju varit sjukskrivna i längre tid och hamnade därför på den lägste ersättning som är 223 kronor om dagen, efter skatt ger det cirka 3000 kronor i månaden vilket kan vara svårt att överleva på. För många är det också första gången som de får ansöka om försörjningsstöd och är förtvivlade, säger chefen för försörjningsstöd på Gävle kommun, Inger Sundblom.
I flera tidningar kunde man läsa hur de olika kommuner berättade samma sak, om hur sjuka och förtidspensionär nu var tvungen att ansöka om försörjningsstöd för att klara av sin dagliga försörjning.
Var det verkligen det som regeringen menade när de lovade att alla skulle uppnå en bättre levestandard om de kom till makten? Svaret fick man i Ekot i Sveriges Radio den 25 november 2010.
”Den som är sjuk ska inte behöva leva på socialbidrag, säger socialförsäkringsministern Ulf Kristersson”.
Han berätta också att den tidsbegränsade förtidspension som tog bort nu står överst på departementets dagsordning, men han har inget svar på hur man ska lösa den frågan.
Men lovar att regeringen kommer att göra allt för att undvika att socialbidrag ska komma att bli lösningen i fortsättningen.
Härbärgen hjälper de utförsäkrade
Att det skulle gå snabbt för regeringen med att hitta en lösning på det problem stod klart, när man i en debattartikel i Aftonbladet kunde läsa:
”Utförsäkrade tvingas till härbärgen”.
Här var det Wanja Lundby-Wedin, ordförande i LO,
Anna Malmquist, platschef för föreningen Ny gemenskap samt Jenny Fjell, läkare och initiativtagare till nätverket Resurs, som slog larm om att trycket hade ökat dramatiskt på föreningen Ny gemenskap, som erbjuder mat och viloplats samt stöd till dem som behöver ta sig igenom vardagen.
Samhället får ta sitt ansvar
Nu är det inte längre bara arbetskraftinvandrare och arbetslösa som söker sig till Ny gemenskap, nu kommer även många av de människor som har blivit utförsäkrats från försäkringskassan, det som de alla har gemensamt är att de inte har råd med mat för dagen.
De skriver också att de människor som kommer till Ny gemenskap inte vill något hellre än ha ett jobb och klara sin egen försörjning. En sak som de alla tre är eniga om är att:
”Samhället måste ta ansvar för att rusta dem så de kan komma tillbaka till arbetslivet.
Detta handlar inte om några utopier, förändringarna är fullt möjliga att genomföra. Men då krävs politisk vilja och att vi tillsammans, myndigheter, arbetsgivare och fackliga organisationer, tar vårt ansvar för att skapa ett samhälle med plats för alla”.
Svårare för funktionshindrade att få jobb
Ja att skapa ett samhälle med plats för alla vill ju också betyda att den grupp som har det svåras med att komma inpå arbetsmarknaden skulle få en chans till ett arbete, för i många år har man tillsidosatt denna grupp, nämligen de funktionshindrade.
Just denna grupp har det väldigt svårt med att få en fot in på arbetsmarknaden, på grund av dem har en eller annan form för nedsatt arbetsförmåga.
Samhall hjälper de funktionshindrade
Det finns dock ett företag, Sveriges största och som har som mål att hjälpa människor med en nedsatt arbetsförmåga till att komma ut på den reguljära arbetsmarknaden, nämligen Samhall, deras motto är att:
”Alla människor har lika rätt till arbete”.
Så låt oss ta ett titt på hur det går till. I många verksamheter kan det finnas jobb som kan vara svåra att bemanna med egen personal, det kan vara inom lager och logistick, städservice, fastighetsservice eller mekaniska verkstäder.
Och det är här som Samhall kommer in i bilden med deras 21 000 medarbetar och deras erfarenheter inom många arbetsområden, kan de gå in och bemöta kundens behov med långsiktiga lösningar. Kunden får själv välja graden av samarbete och avgöra uppdragets utformning. Sen anpassa Samhall deras personalstyrka efter det och på sikt kan kunden få möjligheten att överta ett väl inövat arbetslag utan extra kostnad.
De unga saknar eftergymnasial utbildning
Men trots det visar en undersökning från juni 2010 som Socialstyrelsen har gjort där 57 500 personer med autism, rörelsehinder, utvecklingsstörning, psykisk funktionsnedsättning ingick, att bara 10 procent av gruppen hade någon form av anknytning till arbetsmarknaden i förhållande till 80 procent av totalbefolkningen.
Undersökningen visar också att det är åldersgruppen 20 till 29 år som är hårdast drabbade, eftersom många av dessa endast har gymnasial utbildning och en förutsättning för att ta sig in på arbetsmarknaden idag kräver att man har eftergymnasial utbildning, säger projektledaren, Karin Flyckt.
Detta innebära också för många i gruppen var deras enda sätt att försörja sig på genom sjuk- och aktivitetsersättning samt ekonomisk bistånd.
Diskrimineras på arbetsmarknaden
Organisationer som LO, Stroke och handikappförbundet menar att arbetsmarknadspolitiken är för dålig för de funktionshindrade och att just denna grupp diskrimineras på arbetsmarknaden, både när det gäller att få ett jobb samt att få en anpassad arbetssituation.
En som tyckte hon hade blivit diskriminerad, var en ung kvinna med reumatism, som fick nej till anställning efter avslutat praktik och provanställning. Hon ansåg hon hade blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning och anmälde företaget till diskrimineringsombudsmannen (DO), som var av samma mening. DO bestämde sig för att först erbjuda förtaget att ingå förlikning, innan det hamnade i domstol. DO och företaget kom överens, kvinnan fick 100 000 kronor och tvisten var löst.
Nystartarjobb och lönebidragsanställning
Som ni kanske kommer ihåg införde regeringen i år 2007 nystartjobben, som inte just är utformade för funktionsnedsatta, men de har blivit allt vanliga inom den gruppen, visa en undersökning som LO gjorde i 2010.
Man kan säga att den som är vinnaren i nystartjobben är arbetsgivaren för om denne anställa en som har varit arbetslös i mer än ett år (sex månader för ungdomar) kan den få ett ekonomiskt stöd på ett belopp som motsvarar dubbla arbetsgivaravgiften.
Tyvärr finns det inget krav på att arbetsgivaren måste ha en kollektivavtalsförsäkring och heller inget krav på samråd, vilket kan leda till att personer med särskilda behov kan riskera att bli felplacerad på en arbetsplats.
Något som har fått ta stryk på grund av nystartjobben är lönebidragsanställningarna, som anses som bättre återgärd för personer med nedsatt arbetsförmåga. För i förhåll till nystartarjobben föregås lönebidragsanställningarna av en kontroll av placering, här finns ett paket med återgärder, som hjälper till med att underlätta arbetet för den funktionshindrade.
Det som har gjort det mindre lönsamt för företagen att anställa en med lönebidrag än med nystartarjobb är att det ekonomiska stöd har under åren minskat till cirka 60 procent av lönen, så vad det behövs enligt LO:s viceordförande Ulla Lindquist är att regeringen höja subventionsgraden och göra lönebidragsanställningarna mera attraktivt för företagen.
35 000 funktionshindrade blir utförsäkrade
En myndighet som instämma i det är svårt för de funktionshindrade att få jobb är arbetsförmedlingen, under året 2010 kom cirka 35 000 funktionshindrade från försäkringskassan att överföras till arbetsförmedlingen.
En av orsaker till att dessa personer har svårt att hitta ett jobb är att 40 procent av gruppen har varit arbetslös i mer än tre år, samt att flera av dem får någon form av stöd vilket gör det svåra för dem att konkurrera om de jobb som finnas.
Regeringen prioritera de funktionshindrade
Nu kan det ju vara intressant och se hur regeringen vill lösa arbetssituationen för de funktionshindrade.
I deras budget för 2011 lovade de att man skulle komma att prioritera sina insatser, så att flera med nedsatt arbetsförmåga skulle få ett jobb.
Här handlade det om att man skulle få de statliga myndigheter, företag samt kommuner och landsting att bli bättre på att anställa funktionshindrade.
Man har redan påbörjat arbetet med att kartlägga hur de statliga myndigheterna arbetar med att anställa personer med nedsatt arbetsförmåga, för man hoppas på att genom en kartläggning kan man samla ihop erfarenheter samt ta vara på de positiva erfarenheterna.
Blev avstäng från a-kassan
Så hur hade alliansen tänkt sig det skulle gå till? Jo, först höjde de avgiften till facket, vilket ledde till att många människor gick ut av facket och därmed försvann människornas säkerhet om de nu skulle bli arbetslösa.
Nästa steg blev att alla arbetslösa redan från första dagen skulle söka arbete i hela Sverige och inte bara i närområden.
Fanns jobbet i ett annat land som tillexempel Norge, Danmark, Finland eller Tyskland blev man tvungen att söka det, tackade man nej, ja så förlorade man sin a-kassa.
En som fick vara med om det var den 24 åriga tvåbarnsmamman Malin Blomgren från Virserum i Småland. I 2006 fick hon sitt första barn och efter mammaledigheten anmälde hon sig på arbetsförmedlingen i Hultsfred här blev hon tillsagt att söka jobb inte bara i hela Sverige men också i Norge och Danmark, för annars kunde hon förlora sin a-kassa.
Efter att ha sökt flera jobb, fick hon napp som köksbiträder på ett vildmarkshotell i Kiruna, 158 mil hemifrån.
När hon påpekade överför arbetsförmedlingen att om de skulle flytta dit skulle det nu bli hennes sambo som skulle komma att bli arbetslös, svaret hon fick var att hon fick veckopendla medan hennes sambo kunde stannar hemma i Virserum och ta hand om barnet.
Nu valde Malin Blomgren att tacka nej till jobbet och blev därmed avstängd från Alfa-kassan.
Tuffa tider för de utförsäkrade
Alliansen fortsatte sin tuffa linje mot de arbetslösa och de nästa som stod för skott var de långtidssjuka, förtidspensionärerna och de funktionshindrade och det blev också den grupp som skulle komma att drabbas hårdast.
De nya regler som nu skulle komma att gälla var att under det första året skulle den sjukskrivna få testa sin arbetsförmåga med en sjukpenningsgrundande inkomst på 80 procent, sen kunde man söka förlängd ersättning på 75 procent dock högst i 550 dagar. Den tidsbegränsade sjukpenning togs bort och från 2012 skulle förtidspensionen försvinna för alltid.
Vad detta skulle komma att innebära var att under 2010 skulle nu över 50 000 långtidssjuka och tidsbegränsade förtidspensionär utförsäkrades från försäkringskassan och testas mot hela arbetsmarknaden.
Trots massiv protest från alla håll och flera varnade för att det kunde leda till att dessa människor nu kunde tvingas till att leva på ekonomiskt bistånd och i värsta fall försörjningsstöd, avvisade den före detta arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin s dessa farhågor och lovade att de utförsäkrade skulle få högre ersättning vid utträdandet från försäkringskassan, men som ni alla vet, blev det tvärtom, tre av fyra fick mindre pengar i plånboken.
Utförsäkrade klara inte pressen
Så hur gick det nu för dem långtidssjukskriva och förtidspensionärerna?
Jo, en undersökning som fackförbundet ST gjorde i mars 2010, visade det sig att de flesta arbetsförmedlingarna och försäkringshandläggarna ansåg att de insatserna som erbjöds de långtidssjukskrivna inte var anpassat till efter deras behov, samtidigt upptäckte man att många av de utförsäkrade som hade påbörjat introduktionsprogrammet, inte klarade av pressen och därför tvangs till att söka försörjningsstöd i väntan på svar om förlängd sjukpenning.
Det försvarade den tidigare socialförsäkringsministern Christina Husmark Pehrsson med:
”Det är därför försörjningsstödet är till. För att komplettera upp en inkomst så man har en skälig levnadsnivå och för att man ska kunna bo. Det är därför vi har ett försörjningsstöd. Och för många av de här personerna kan det i så fall vara aktuellt”.
Får sälja allt man äger för att kunna få socialbidrag
En som reagerade starkt på detta utspel var TCO:s ordförande Sture Nordh, som bland annat sa:
”För att få socialbidrag ska du ha tömt alla dina resurser och sålt bilen och lantstället. Har du en krona kvar på banken ska du använda den först. Du måste vara fattig tvärtigenom för att få socialbidrag. Den situationen ska aldrig behöva upp stå med en sjukförsäkring.
Den här sjukförsäkringen är slavigt genomförd och slår ut sjuka människor”.
Det har han ju rätt i och en av dem som drabbades var den 45-åriga Maria Carlsson från Mölnlycke i Härryda kommun.
I 2003 drabbades hon av en utmattningsdepression och samtidigt som hon gick heltidssjukskriven blev hon uppsagd från sitt jobb som administratör på ett mindre företag, på grund av arbetsbrist. Dessutom lider hon av värk i knäna, diskbråk i halskotpelaren och i ländryggen. I december 2009 ett par månader efter en operation i halskotpelaren, menade försäkringskassan att hon var frisk nog till att börja arbete på heltid i ett lättare och anpassat arbete.
Nu lever hon och hennes 13-åriga son på försörjningsstöd, i april 2010 tvang socialtjänsten i Härryda kommun henne till att sälja bilen för att få loss kontanter och det hjälpte inte att hon kunde visa upp intyg på att hon behövde bilen för att lättare kunna ha en chans för att komma tillbaka till arbetslivet.
Självklart har den ekonomiska stressen tagit på henne och har lett till att hon nu får ta medicin mot magsår. Så i början av september 2010, fick hon besked från socialtjänsten att hon nu skulle sälja sin bodstadsrätt innan årsskiftet och använda pengarna innan hon var berättigad till försörjningsstöd.
Maria Carlsson har skrivit ett brev till statsministern för att få råd om hur hon ska gå vidare, men har fortfarande inte fått något svar på sitt brev.
Flera söker försörjningsstöd
Det stod dock snart klart att de som hade förutspådd att de utförsäkrade kunde komma att tvingas leva på socialbidrag fick rätt.
I Varberg handlar det om mellan 10-15 personer som har blivit utförsäkrad och som inte kan återgå till arbetet, som nu tvingas söka socialbidrag för att klara sitt uppehälle och att man räknar med att överskrida budget med 1,8 miljoner kronor, år 2010, säger Roger Ohlsson, chef för ekonomiavdelningen på socialförvaltningen till Hallands Nyheter.
I Gävle hade 276 Gävlebor blivit utförsäkrats från sjukförsäkringen, 68 av dessa personer hade ansökt om försörjningsstöd. Några av dessa hade ju varit sjukskrivna i längre tid och hamnade därför på den lägste ersättning som är 223 kronor om dagen, efter skatt ger det cirka 3000 kronor i månaden vilket kan vara svårt att överleva på. För många är det också första gången som de får ansöka om försörjningsstöd och är förtvivlade, säger chefen för försörjningsstöd på Gävle kommun, Inger Sundblom.
I flera tidningar kunde man läsa hur de olika kommuner berättade samma sak, om hur sjuka och förtidspensionär nu var tvungen att ansöka om försörjningsstöd för att klara av sin dagliga försörjning.
Var det verkligen det som regeringen menade när de lovade att alla skulle uppnå en bättre levestandard om de kom till makten? Svaret fick man i Ekot i Sveriges Radio den 25 november 2010.
”Den som är sjuk ska inte behöva leva på socialbidrag, säger socialförsäkringsministern Ulf Kristersson”.
Han berätta också att den tidsbegränsade förtidspension som tog bort nu står överst på departementets dagsordning, men han har inget svar på hur man ska lösa den frågan.
Men lovar att regeringen kommer att göra allt för att undvika att socialbidrag ska komma att bli lösningen i fortsättningen.
Härbärgen hjälper de utförsäkrade
Att det skulle gå snabbt för regeringen med att hitta en lösning på det problem stod klart, när man i en debattartikel i Aftonbladet kunde läsa:
”Utförsäkrade tvingas till härbärgen”.
Här var det Wanja Lundby-Wedin, ordförande i LO,
Anna Malmquist, platschef för föreningen Ny gemenskap samt Jenny Fjell, läkare och initiativtagare till nätverket Resurs, som slog larm om att trycket hade ökat dramatiskt på föreningen Ny gemenskap, som erbjuder mat och viloplats samt stöd till dem som behöver ta sig igenom vardagen.
Samhället får ta sitt ansvar
Nu är det inte längre bara arbetskraftinvandrare och arbetslösa som söker sig till Ny gemenskap, nu kommer även många av de människor som har blivit utförsäkrats från försäkringskassan, det som de alla har gemensamt är att de inte har råd med mat för dagen.
De skriver också att de människor som kommer till Ny gemenskap inte vill något hellre än ha ett jobb och klara sin egen försörjning. En sak som de alla tre är eniga om är att:
”Samhället måste ta ansvar för att rusta dem så de kan komma tillbaka till arbetslivet.
Detta handlar inte om några utopier, förändringarna är fullt möjliga att genomföra. Men då krävs politisk vilja och att vi tillsammans, myndigheter, arbetsgivare och fackliga organisationer, tar vårt ansvar för att skapa ett samhälle med plats för alla”.
Svårare för funktionshindrade att få jobb
Ja att skapa ett samhälle med plats för alla vill ju också betyda att den grupp som har det svåras med att komma inpå arbetsmarknaden skulle få en chans till ett arbete, för i många år har man tillsidosatt denna grupp, nämligen de funktionshindrade.
Just denna grupp har det väldigt svårt med att få en fot in på arbetsmarknaden, på grund av dem har en eller annan form för nedsatt arbetsförmåga.
Samhall hjälper de funktionshindrade
Det finns dock ett företag, Sveriges största och som har som mål att hjälpa människor med en nedsatt arbetsförmåga till att komma ut på den reguljära arbetsmarknaden, nämligen Samhall, deras motto är att:
”Alla människor har lika rätt till arbete”.
Så låt oss ta ett titt på hur det går till. I många verksamheter kan det finnas jobb som kan vara svåra att bemanna med egen personal, det kan vara inom lager och logistick, städservice, fastighetsservice eller mekaniska verkstäder.
Och det är här som Samhall kommer in i bilden med deras 21 000 medarbetar och deras erfarenheter inom många arbetsområden, kan de gå in och bemöta kundens behov med långsiktiga lösningar. Kunden får själv välja graden av samarbete och avgöra uppdragets utformning. Sen anpassa Samhall deras personalstyrka efter det och på sikt kan kunden få möjligheten att överta ett väl inövat arbetslag utan extra kostnad.
De unga saknar eftergymnasial utbildning
Men trots det visar en undersökning från juni 2010 som Socialstyrelsen har gjort där 57 500 personer med autism, rörelsehinder, utvecklingsstörning, psykisk funktionsnedsättning ingick, att bara 10 procent av gruppen hade någon form av anknytning till arbetsmarknaden i förhållande till 80 procent av totalbefolkningen.
Undersökningen visar också att det är åldersgruppen 20 till 29 år som är hårdast drabbade, eftersom många av dessa endast har gymnasial utbildning och en förutsättning för att ta sig in på arbetsmarknaden idag kräver att man har eftergymnasial utbildning, säger projektledaren, Karin Flyckt.
Detta innebära också för många i gruppen var deras enda sätt att försörja sig på genom sjuk- och aktivitetsersättning samt ekonomisk bistånd.
Diskrimineras på arbetsmarknaden
Organisationer som LO, Stroke och handikappförbundet menar att arbetsmarknadspolitiken är för dålig för de funktionshindrade och att just denna grupp diskrimineras på arbetsmarknaden, både när det gäller att få ett jobb samt att få en anpassad arbetssituation.
En som tyckte hon hade blivit diskriminerad, var en ung kvinna med reumatism, som fick nej till anställning efter avslutat praktik och provanställning. Hon ansåg hon hade blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning och anmälde företaget till diskrimineringsombudsmannen (DO), som var av samma mening. DO bestämde sig för att först erbjuda förtaget att ingå förlikning, innan det hamnade i domstol. DO och företaget kom överens, kvinnan fick 100 000 kronor och tvisten var löst.
Nystartarjobb och lönebidragsanställning
Som ni kanske kommer ihåg införde regeringen i år 2007 nystartjobben, som inte just är utformade för funktionsnedsatta, men de har blivit allt vanliga inom den gruppen, visa en undersökning som LO gjorde i 2010.
Man kan säga att den som är vinnaren i nystartjobben är arbetsgivaren för om denne anställa en som har varit arbetslös i mer än ett år (sex månader för ungdomar) kan den få ett ekonomiskt stöd på ett belopp som motsvarar dubbla arbetsgivaravgiften.
Tyvärr finns det inget krav på att arbetsgivaren måste ha en kollektivavtalsförsäkring och heller inget krav på samråd, vilket kan leda till att personer med särskilda behov kan riskera att bli felplacerad på en arbetsplats.
Något som har fått ta stryk på grund av nystartjobben är lönebidragsanställningarna, som anses som bättre återgärd för personer med nedsatt arbetsförmåga. För i förhåll till nystartarjobben föregås lönebidragsanställningarna av en kontroll av placering, här finns ett paket med återgärder, som hjälper till med att underlätta arbetet för den funktionshindrade.
Det som har gjort det mindre lönsamt för företagen att anställa en med lönebidrag än med nystartarjobb är att det ekonomiska stöd har under åren minskat till cirka 60 procent av lönen, så vad det behövs enligt LO:s viceordförande Ulla Lindquist är att regeringen höja subventionsgraden och göra lönebidragsanställningarna mera attraktivt för företagen.
35 000 funktionshindrade blir utförsäkrade
En myndighet som instämma i det är svårt för de funktionshindrade att få jobb är arbetsförmedlingen, under året 2010 kom cirka 35 000 funktionshindrade från försäkringskassan att överföras till arbetsförmedlingen.
En av orsaker till att dessa personer har svårt att hitta ett jobb är att 40 procent av gruppen har varit arbetslös i mer än tre år, samt att flera av dem får någon form av stöd vilket gör det svåra för dem att konkurrera om de jobb som finnas.
Regeringen prioritera de funktionshindrade
Nu kan det ju vara intressant och se hur regeringen vill lösa arbetssituationen för de funktionshindrade.
I deras budget för 2011 lovade de att man skulle komma att prioritera sina insatser, så att flera med nedsatt arbetsförmåga skulle få ett jobb.
Här handlade det om att man skulle få de statliga myndigheter, företag samt kommuner och landsting att bli bättre på att anställa funktionshindrade.
Man har redan påbörjat arbetet med att kartlägga hur de statliga myndigheterna arbetar med att anställa personer med nedsatt arbetsförmåga, för man hoppas på att genom en kartläggning kan man samla ihop erfarenheter samt ta vara på de positiva erfarenheterna.
fredag 21 januari 2011
Läkarna på de danske sjukhusen, leker gud överför patienterna
Om man ligger på sjukhuset och får hjärtstopp, ja så är man i goda händer, för här finns ju personal och allt vad som behövs för att de kan sätta igång återupplivningsförsök.
För det är ju läkarnas främste plikt att göra allt vad som står i deras makt för att rädda liv. Ja det är väl den uppfattelse de flesta av oss har när det gäller läkare.
Kvinna får sin dödsdom
Läkare 1: Det är viktigt för mig att veta, hur hennes livsstil ser ut, hur mycket klara hon sig själva, ligga hon i sängen, hela dagen kommer hon utomhus.
Parkinson, rullator, hemtjänst fyra gånga i vecka, säger du
Läkare 2: Ja
Läkare 1: Hon låter inte som en superpigg ung kvinna, tycker jag.
Läkare 2: Nej
Läkare 1: Jag kommer och skriva ett notat om hon inte ska på intensiven.
Detta kunde vara en text tagit från en roman eller novell men detta är faktiskt ett samtal tagit ut av ett bandat samtal mellan två läkare på den lungmedicinska avdelningen på Herlev sjukhus, en förortskommun till Köpenhamn.
Samtalen handlar om den 75 årige Ruth Martensen, som just nu fick sin dödsdom, för om nu hennes tillstånd hade förvärras och hon behövde intensiv vård, hade personalen bara stängt dörren till hennes rum och låtit henne dö.
Som tur är hände inget allvarligt och idag är hon välbehållen hemma igen.
Danske sjukhusen använder hemliga koder
Koden som Ruth Martensen fick var Minus ITA, vilket betyder att hon skulle inte komma och få intensivvårdsbehandling om ett livshotande tillstånd uppstod.
Hade hon fått koden EMH, skulle det betyda att det skulle inte görs något återupplivningsförsök, om hon fick hjärtstopp.
Du kanske undrar över vad som händer? Jo, det är så att på flera lungmedicinska samt medicinska avdelningarna på de olika sjukhusen runtom i Danmark använder man sig av hemliga koder, som avgör om patienterna får leva eller dö. Undersökningen som TV2 i Danmark har gjort visar att var fjärde patient på dessa avdelningar har fått denna dödsdom och det sker utan patienternas eller de anhörigas vetenskap.
Flera patienter kunde ha överlevt
Och man behöver inte vara allvarlig sjuk, det bekräfta en läkare från den medicinska avdelningen på Herlev sjukhus. Patientens ålder, om denna får hjälp från hemtjänsten, går med rullator, är rökare och inte vistas mycket utomhus, är avgörande för beslutet om patienten ska få intensiv vård eller inte och enligt läkaren kunde flera av dem som har dött ha överlevt om de hade fått någon form av intensiv vård.
Respektera inte patientens önskan
Nu tänker man säkert, har patienten uttryckt önskan om den vill ha intensiv vård samt återupplivning, så respektera läkarna väl patientens önskan, men det är just det som är problemet, för när först läkarna hade fört en eller båda koderna in i journalen, ja så kom den inte och togs bort igen.
När TV2 söndag den 16 januari, släppte nyheten, väckte det självklart upprördhet hos danskarna och politikerna.
Sophie Andersen, ordförande i riksdagens socialutskott säger:
”Jag är skakad. Det handlar om trygghet. Oavsett om man är ung eller gammal ska man lita på att läkarna gör sitt bästa för att man ska överleva.
läkarna förbjuds använda kodernaNyheten har dock leda till man nu kommer och förbjuda läkarna använder dessa koder. Om en läkare vill stoppa en patients intensivvård ska det nu utförligt beskrivas i journalen varför man inte vill fortsätta ge intensiv vård eller göra återupplivningsförsök om det skulle behövas.
Läkaren får heller inte längre ensamt ta detta beslut, samt att
alla patienter och de anhöriga ska informeras om beslutet.
Den som har läckt dessa uppgifter till TV2, vill vara anonym och det är förståligt, för just nu jagades personen av all personal på Herlev sjukhus.
Och är det en läkare vilket man misstänker kan han eller hon nu riskera att mista sin läkarelicens om det skulle visa sig att denna inte har haft behörighet till patientjournalerna.
Chockade och förbannad
Men hur har patienterna och de anhöriga reagerad på nyheten? Jo många är arga, förbannade och chockade, vilket man har full förståelse för.
Robert Martensen sonen till den 75 åriga Ruth Martensen, säger till tidningen BT:
”De kan inte avgöra om min mamma inte lever ett värdigt liv, bara för att hon går med rullator och får hjälp av hemtjänsten”.
Den 82-årige Lily Hünemörder och som lider av KOL har båda koderna inskrivna i sin journal på Herlev sjukhus, säger till TV2:
”Läkare ger ett löfte om att de vill rädda liv, det är tufft sagt, men dessa läkare gör sig till gud överför en annan människa.
Hur kan dem göra så, har mitt liv inget värde”.
BT, TV2 DK
För det är ju läkarnas främste plikt att göra allt vad som står i deras makt för att rädda liv. Ja det är väl den uppfattelse de flesta av oss har när det gäller läkare.
Kvinna får sin dödsdom
Läkare 1: Det är viktigt för mig att veta, hur hennes livsstil ser ut, hur mycket klara hon sig själva, ligga hon i sängen, hela dagen kommer hon utomhus.
Parkinson, rullator, hemtjänst fyra gånga i vecka, säger du
Läkare 2: Ja
Läkare 1: Hon låter inte som en superpigg ung kvinna, tycker jag.
Läkare 2: Nej
Läkare 1: Jag kommer och skriva ett notat om hon inte ska på intensiven.
Detta kunde vara en text tagit från en roman eller novell men detta är faktiskt ett samtal tagit ut av ett bandat samtal mellan två läkare på den lungmedicinska avdelningen på Herlev sjukhus, en förortskommun till Köpenhamn.
Samtalen handlar om den 75 årige Ruth Martensen, som just nu fick sin dödsdom, för om nu hennes tillstånd hade förvärras och hon behövde intensiv vård, hade personalen bara stängt dörren till hennes rum och låtit henne dö.
Som tur är hände inget allvarligt och idag är hon välbehållen hemma igen.
Danske sjukhusen använder hemliga koder
Koden som Ruth Martensen fick var Minus ITA, vilket betyder att hon skulle inte komma och få intensivvårdsbehandling om ett livshotande tillstånd uppstod.
Hade hon fått koden EMH, skulle det betyda att det skulle inte görs något återupplivningsförsök, om hon fick hjärtstopp.
Du kanske undrar över vad som händer? Jo, det är så att på flera lungmedicinska samt medicinska avdelningarna på de olika sjukhusen runtom i Danmark använder man sig av hemliga koder, som avgör om patienterna får leva eller dö. Undersökningen som TV2 i Danmark har gjort visar att var fjärde patient på dessa avdelningar har fått denna dödsdom och det sker utan patienternas eller de anhörigas vetenskap.
Flera patienter kunde ha överlevt
Och man behöver inte vara allvarlig sjuk, det bekräfta en läkare från den medicinska avdelningen på Herlev sjukhus. Patientens ålder, om denna får hjälp från hemtjänsten, går med rullator, är rökare och inte vistas mycket utomhus, är avgörande för beslutet om patienten ska få intensiv vård eller inte och enligt läkaren kunde flera av dem som har dött ha överlevt om de hade fått någon form av intensiv vård.
Respektera inte patientens önskan
Nu tänker man säkert, har patienten uttryckt önskan om den vill ha intensiv vård samt återupplivning, så respektera läkarna väl patientens önskan, men det är just det som är problemet, för när först läkarna hade fört en eller båda koderna in i journalen, ja så kom den inte och togs bort igen.
När TV2 söndag den 16 januari, släppte nyheten, väckte det självklart upprördhet hos danskarna och politikerna.
Sophie Andersen, ordförande i riksdagens socialutskott säger:
”Jag är skakad. Det handlar om trygghet. Oavsett om man är ung eller gammal ska man lita på att läkarna gör sitt bästa för att man ska överleva.
läkarna förbjuds använda kodernaNyheten har dock leda till man nu kommer och förbjuda läkarna använder dessa koder. Om en läkare vill stoppa en patients intensivvård ska det nu utförligt beskrivas i journalen varför man inte vill fortsätta ge intensiv vård eller göra återupplivningsförsök om det skulle behövas.
Läkaren får heller inte längre ensamt ta detta beslut, samt att
alla patienter och de anhöriga ska informeras om beslutet.
Den som har läckt dessa uppgifter till TV2, vill vara anonym och det är förståligt, för just nu jagades personen av all personal på Herlev sjukhus.
Och är det en läkare vilket man misstänker kan han eller hon nu riskera att mista sin läkarelicens om det skulle visa sig att denna inte har haft behörighet till patientjournalerna.
Chockade och förbannad
Men hur har patienterna och de anhöriga reagerad på nyheten? Jo många är arga, förbannade och chockade, vilket man har full förståelse för.
Robert Martensen sonen till den 75 åriga Ruth Martensen, säger till tidningen BT:
”De kan inte avgöra om min mamma inte lever ett värdigt liv, bara för att hon går med rullator och får hjälp av hemtjänsten”.
Den 82-årige Lily Hünemörder och som lider av KOL har båda koderna inskrivna i sin journal på Herlev sjukhus, säger till TV2:
”Läkare ger ett löfte om att de vill rädda liv, det är tufft sagt, men dessa läkare gör sig till gud överför en annan människa.
Hur kan dem göra så, har mitt liv inget värde”.
BT, TV2 DK
onsdag 19 januari 2011
Katten Tabby Sal inkallad som nämndeman till en rättegång
I USA är det en medborgerlig plikt att ställa upp som nämndeman i rättegångarna.
Men lite förvånade blev Guy och Anna Esposito, när de fick ett brev adresserad till Tabby Sal, som uppmanades att ställa upp som jurymedlem i en rättegång den 23 mars 2011, vilket är fullt förståligt för Tabby Sal är en katt.
Så vad gör man? Jo Anna Esposito skrev ett brev till domstolen i Boston och förklarade att Taby Sal var en katt och att den inte var bra på förstå eller prata engelska.
Svaret de fick var att det hade ingen betydelse, Tabby Sal skulle möta upp som nämndeman i rätten den 23 mars 201.
Men hur de kommer att tolka Tabby Sals svar, när den får förfrågan om den anklagade är skyldig eller oskyldig, ja det återstår att se.
Miau.
Politiken, dk
Men lite förvånade blev Guy och Anna Esposito, när de fick ett brev adresserad till Tabby Sal, som uppmanades att ställa upp som jurymedlem i en rättegång den 23 mars 2011, vilket är fullt förståligt för Tabby Sal är en katt.
Så vad gör man? Jo Anna Esposito skrev ett brev till domstolen i Boston och förklarade att Taby Sal var en katt och att den inte var bra på förstå eller prata engelska.
Svaret de fick var att det hade ingen betydelse, Tabby Sal skulle möta upp som nämndeman i rätten den 23 mars 201.
Men hur de kommer att tolka Tabby Sals svar, när den får förfrågan om den anklagade är skyldig eller oskyldig, ja det återstår att se.
Miau.
Politiken, dk
söndag 16 januari 2011
George Bronk, spridde kvinnors nakenbilder på Facebook
Många unga tjejer trodde han var en vän, men istället skulle han komma att bli deras värsta mardröm.
På Facebook blev den 23-årige George Bronk ett proffs på att bli vän med främmade unga kvinnor, för att sen hacka sig in på deras mejlkonto där han letade efter intime och nakenbilder på dem, som han skickade vidare till kvinnornas kontakter samt vännerna på Facebook.
En av offrarna är Daniella från parkland i nordvästra USA som har över 1500 vänner på Facebook, just en av dessa vänner uppmärksammade henne på, att nakenbilder av henne hade spreds på Facebook, bilder som hon hade skickat till sin exmake.
Men inte nog med det, han använde också bilderna till att utpressa kvinnorna till att skicka flera utmanande bilder på dem själva, annars ville han sprida dem han redan hade fått på Facebook.
Som tur är lyckades man till slut få tag på honom och han står nu åtalad för både dataintrång samt barnpornografi, då minst en av kvinnorna var omyndig.
Han har erkänt sig skyldig till de brott som han står åtalad för och kan nu se fram emot sex år fängelse.
Enda orsaken till han gjorde det var för han tyckte det var roligt.
Man får ju hoppas han kommer och tycka det är lika roligt att få tillbringa de nästa sex år i fängelse som det var att sprida kvinnornas nakenbilder på Facebook.
Aftonbladet, Expressen
På Facebook blev den 23-årige George Bronk ett proffs på att bli vän med främmade unga kvinnor, för att sen hacka sig in på deras mejlkonto där han letade efter intime och nakenbilder på dem, som han skickade vidare till kvinnornas kontakter samt vännerna på Facebook.
En av offrarna är Daniella från parkland i nordvästra USA som har över 1500 vänner på Facebook, just en av dessa vänner uppmärksammade henne på, att nakenbilder av henne hade spreds på Facebook, bilder som hon hade skickat till sin exmake.
Men inte nog med det, han använde också bilderna till att utpressa kvinnorna till att skicka flera utmanande bilder på dem själva, annars ville han sprida dem han redan hade fått på Facebook.
Som tur är lyckades man till slut få tag på honom och han står nu åtalad för både dataintrång samt barnpornografi, då minst en av kvinnorna var omyndig.
Han har erkänt sig skyldig till de brott som han står åtalad för och kan nu se fram emot sex år fängelse.
Enda orsaken till han gjorde det var för han tyckte det var roligt.
Man får ju hoppas han kommer och tycka det är lika roligt att få tillbringa de nästa sex år i fängelse som det var att sprida kvinnornas nakenbilder på Facebook.
Aftonbladet, Expressen
lördag 8 januari 2011
Det danska Kronprinsparet har fått tvillingar
Efter en lång väntan var det så dags och glädjen var stor, inte bara för hela det danska kungahuset, men också för det danska samt det australiska folket.
Redan tidigt i morse anlände kronprinsparet till rikshospitalet i Köpenhamn och det tog inte lång tid innan medierna fanns på plats.
De australienska TV-medierna har funnits i Danmark hela veckan, för inte gå miste om den stora begivenheten, för i Australien är kronprinsessan Mary en lika stor personlighet, som en filmstjärna.
Att det skulle bli tvillingar visste man ju i förvägen, vilket också är historiskt för man ska helt tillbaka till år 1626 då kung Christian den fjärde och Kirsten Munk fick tvillingflickor.
De sista par dagar har det varit helt vild med gissningar om vilket kön det skulle bli, klockan elva i förmiddags var det över.
Kronprinsessan Mary hade född, prins Christian och prinsessan Isabella hade fått sina efterlängtade syskon, en pojke och en flicka.
En stolt och lycklig kronprins Frederik berättade för medierna, att födseln hade gått bra och alla mådde jättebra.
Ett stort grattis till Kronprinsparet och lycka till i framtiden.
BT, Ekstra Bladet, Jyllandsposten, Berlinske Tiende Politiken DK
Redan tidigt i morse anlände kronprinsparet till rikshospitalet i Köpenhamn och det tog inte lång tid innan medierna fanns på plats.
De australienska TV-medierna har funnits i Danmark hela veckan, för inte gå miste om den stora begivenheten, för i Australien är kronprinsessan Mary en lika stor personlighet, som en filmstjärna.
Att det skulle bli tvillingar visste man ju i förvägen, vilket också är historiskt för man ska helt tillbaka till år 1626 då kung Christian den fjärde och Kirsten Munk fick tvillingflickor.
De sista par dagar har det varit helt vild med gissningar om vilket kön det skulle bli, klockan elva i förmiddags var det över.
Kronprinsessan Mary hade född, prins Christian och prinsessan Isabella hade fått sina efterlängtade syskon, en pojke och en flicka.
En stolt och lycklig kronprins Frederik berättade för medierna, att födseln hade gått bra och alla mådde jättebra.
Ett stort grattis till Kronprinsparet och lycka till i framtiden.
BT, Ekstra Bladet, Jyllandsposten, Berlinske Tiende Politiken DK
tisdag 4 januari 2011
PET och Säpo lyckades avvärja ett blodbad på JP/Politikens Hus
Det är förfärande för våra medarbetare, och deras familjer, att se denna arbetsplats hotad och de medarbetare som behöver psykologhjälp kommer att få det, säger Lars Munch, direktör på JP/Politikens hus
Lycklig ovetande vaknar danskarna upp 0nsdag den 29 december 2010, till det de trodde skulle bli en ganska vanlig vardag, men så skulle det inte bli.
Säkerhetspolisen lyckas stoppa ett terrorattentat
Nyheten slog ner som en bomb:
”Fem personer har gripits misstänkt för terrorplaner mot JP/Politikens Hus”.
De anhållna i Danmark var:
• en 44-årig tunisisk medborgare,
• en 29-årig svensk medborgare, född i Libanon,
• en 30-årig svensk medborgare,
alla bosatt i Sverige, samt en26-årig irakisk asylsökare, bosatt i Danmark.
Samtidigt som den danska säkerhetspolisen slog till mot en lägenhet i Herlev och en i Greve som är två förortskommuner till Köpenhamn, slog den svenske säkerhetspolisen SÄPO mot en lägenhet i Stockholm och anhöll en 37-årig svensk medborgare med tunisiskt ursprung.
Det som hade hänt var att under tisdagskvällen åkte de två svenskar samt den tunisk medborgare från Stockholm till en lägenhet i Herlev. I bilen fanns ett automatvapen med ljuddämpare, en pistol samt skarp ammunition.
Deras plan var enligt polisen, att ta sig in i Jyllands-Postens och Politikens lokaler, för att där döda så många som överhuvudtaget möjligt.
Men tack vara det nära och effektiva samarbete mellan den svenske säkerhetspolisen SÄPO och danska PET lyckas man än en gång att avvärja en ny terrorattack mot Jyllands-Posten.
Inte nu igen; var min första tanke och många danskare tänkte säkert likadan, efter att chocken hade lagt sig, för det var trots allt inte första gången som Jyllands-Posten och Muhammadtecknaren Kurt Westergaard hade blivit utsatt för dödshot.
Jyllands-Posten publicerade karikatyrteckningar av Muhammad
Ni kanske inte riktig kommer ihåg hur alltid började, så nu ska jag försöka ta er med på en resa tillbaka i tiden, närmare bestämt till den 30 september 2005.
Just den dagen publicerade Jyllands- Posten, Kurt Westergaards 12 teckningar av Muhammad som senare skulle används i en bok om Muhammads liv.
En av dem förställde Muhammad med en bomb i hans turban och just den teckningen ledde till ett ramaskrik i många av de muslimska länderna.
Alla danske varor togs bort från hyllorna, där sattas eld på de danske ambassaderna och det danske flag Dannebrog.
Detta var deras sätt att visa hur mycket dem nu hatade och föraktade danskarna, ett folk som de alltid hade betraktat som vänligt.
Den tiden var nu över.
Trots att många högtstående muslimske ledare fördömde vad deras landsmän gjorde och uppmanade till fredliga demonstrationer, hjälpte det inte, de extremistiska islamister och muslimer hade satt igång ett krig och dödshot rättades nu mot Jyllands-Posten och tecknaren Kurt Westergaard och försöken på att komma dem till livs har varit många igenom åren.
Får inte avbilda Muhammad
På den tiden påstod vissa muslimer också att man inte fick avbilda Muhammad.
Men på Internet finns det sidor som visa att sedan år 1315 har man avbildat honom, här finns satiriska bilder av honom samt bilder av honom som seriefigur.
Så här kan det ju vara lite svårt att förstå vad de menade med det. http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/
Terroristerna främsta terrormål
Så på femårsdagen den 30 september 2010 utgavs Jyllands-Postens kulturredaktör Flemming Roses bok ”Tavshedens Tyranni”,
Boken skulle ses som ett ”agiterat försvar”, för att alla skulle kunna få tänka, skriva samt fritt få säga vad de menade, i boken får man också få Flemming Roses syn på teckningarna.
Tillsammans med chefredaktör Karsten Juste för Jyllands-Posten hade Flemming Rose ansvaret för publiceringen av teckningarna för fem år sedan.
Men på dåvarande tidpunkt hade de ju ingen aning om att Jyllands-Posten och Kurt Westergaard nu skulle bli terroristernas främsta terrormål.
Publiceringen av teckningarna med jämna mellanrum, samt publiceringen av Flemming Roses bok är kanske en av orsakerna till att det har hållit elden vid live. Vem vet.
Danska PET kände till terrorhotet
Men låt oss nu gå tillbaka till det som hände den 29 december 2010.
En av de väsenliga orsakerna till att det inte blev ett blodbad på JP/Politikens Hus, liksom det i Bombay 2008 där 164 människor dog, var att SÄPO hade övervakad de tre svenske samt tunisiern i flera månader, och hade varnat det danska PET om ett terrorbrott var på gång.
Så när männen begav mot Köpenhamn i en hyrd Silvergrå Toyota Avensis följde polisen efter klar till att ingripa om allmänheten skulle utsättas för fara. Vid Öresundsbron tog danska PET över och slog till när männen gjorde sig klar till att lämna lägenheten i Herlev, som de hade fått tillgång till via den 26-årig irakier med danskt uppehållstillstånd, som de hade lärt att känna när han var i Stockholm för att fria till sin flickvän.
Irakiern bodde tillsammans med sin familj i Greve, under polisens husrannsakan hittades något vitt pulver som liknade mjältbrandspulver, samt ett föremål som man misstänkte skulle användas till en bomb, detta ledde till att hela uppgången blev evakuerade. Som tur är visade pulvret vara bakpulver och föremålet var en irakisk köksapparat som hans mamma använde till matlagning.
Svenskarna kände av SÄPO
När det gäller svenskarna kom det nu fram att deras namn fanns på den listan över dem cirka 200 extremistiska islamister som finns i Sverige.
Att den 29-årige Munir Arvad hade blivit gripen både i Somalia år 2007 samt i Pakistan år 2009.
Att den 37-årige Sahbi Zalouti hade skrivit islamistiska texter på Facebook och tillsammans med den 30-årige Omar Abdalla Aboelamz och den 44-årige tunisiern Monir Dhari hade de alla förbindelse med internationala terrornätverk.
Man misstänkte att en 50-årig affärsman från Stockholm var hjärnan bakom det planerade terrorattentat mot Jyllands-Posten. Han var en välkänd och central person i extremistcirklarna i Stockholm, men ville inte själv medverka i aktionen mot Jyllands-Posten, eftersom han visste att SÄPO hade ett öga på honom, vilket SÄPO bekräftar.
På torsdagen hölls häktningsförhandlingarna mot dem misstänkte som självklart nekade sig skyldig till anklagelserna. Irakiern friades, men mistankarna mot honom kvarstår. De andra häktades i fyra veckor. Även Sahbi Zalouti, 37, häktades vid Attunda tingsrätt.
Terrorattacken dömd till att misslyckas
En sak som terrorexperterna är överens om är att eftersom personerna var kända av polisen, var terrorattacken dömd till att misslyckas.
Men terrorforskare Petter Nesser från Försvarets forskningsinstitut (FFI), säger att situation kan ha varit så att terrorcellerna fick använda sig av de resurser som de kunde få tag i och även om terroristerna inte lyckades med attacken, så har försöket gett en tydlig effekt, människorna blev rädda.
Alla medarbetar chockade
Det hade han rätt i för alla medarbetare på JP/Politikens Hus var djupt chockad över vad som hade hänt.
Journalist på Jyllands-Posten Sofie Bak Thorup hade bara jobbat på tidningen sedan augusti, hon tyckte det känns både obehagligt och hemsk att människor ville ta sig in och skada Jyllands-Posten, för vi är ju bara journalister som vill sköta våra jobb, säger hon till SVT.
Väktare på JP/Politiken Hus, Al-Ameer Ali som själv är muslim säger, det är både omänskligt och grymt och de som gör något sådant inte är riktiga muslimer och kommer heller aldrig att bli det.
En som verkligen blev djupt chockade var tecknaren Kurt Westergaard som säger:
”jag frukta att det kommer att försätta resten av mitt liv”.
De danske politikerna var självklart förbannade över att terrorister än en gång försökte att attackera Jyllands-Posten, och som Socialdemokraternas ordförande Helle Thorning-Schmidt ganska riktig sa, vi ska inte finna oss i att andra försöker bestämma över vår yttrandefrihet.
Terroristerna kommer att lyckas förr eller senare
Att de extremistiska islamister kommer försöka igen kan man vara säker på, för som terrorforskaren Magnus Ranstorp, från svenske försvarsakademin säger, JP/Politikens Hus är ett lätt mål för terroristerna allt de behöver är några vapen och sen invadera huset och med den globala inriktning som finns på Danmark, har det ingen betydelse hur högt en säkerhetsnivå man har, de kommer att lyckas förr eller senare.
Och den dag terrorister kommer att lyckas, kan man vara säker på att alla terrororganisationerna kommer att jubla och terrorister ja de kommer att hyllas som hjältar.
Lycklig ovetande vaknar danskarna upp 0nsdag den 29 december 2010, till det de trodde skulle bli en ganska vanlig vardag, men så skulle det inte bli.
Säkerhetspolisen lyckas stoppa ett terrorattentat
Nyheten slog ner som en bomb:
”Fem personer har gripits misstänkt för terrorplaner mot JP/Politikens Hus”.
De anhållna i Danmark var:
• en 44-årig tunisisk medborgare,
• en 29-årig svensk medborgare, född i Libanon,
• en 30-årig svensk medborgare,
alla bosatt i Sverige, samt en26-årig irakisk asylsökare, bosatt i Danmark.
Samtidigt som den danska säkerhetspolisen slog till mot en lägenhet i Herlev och en i Greve som är två förortskommuner till Köpenhamn, slog den svenske säkerhetspolisen SÄPO mot en lägenhet i Stockholm och anhöll en 37-årig svensk medborgare med tunisiskt ursprung.
Det som hade hänt var att under tisdagskvällen åkte de två svenskar samt den tunisk medborgare från Stockholm till en lägenhet i Herlev. I bilen fanns ett automatvapen med ljuddämpare, en pistol samt skarp ammunition.
Deras plan var enligt polisen, att ta sig in i Jyllands-Postens och Politikens lokaler, för att där döda så många som överhuvudtaget möjligt.
Men tack vara det nära och effektiva samarbete mellan den svenske säkerhetspolisen SÄPO och danska PET lyckas man än en gång att avvärja en ny terrorattack mot Jyllands-Posten.
Inte nu igen; var min första tanke och många danskare tänkte säkert likadan, efter att chocken hade lagt sig, för det var trots allt inte första gången som Jyllands-Posten och Muhammadtecknaren Kurt Westergaard hade blivit utsatt för dödshot.
Jyllands-Posten publicerade karikatyrteckningar av Muhammad
Ni kanske inte riktig kommer ihåg hur alltid började, så nu ska jag försöka ta er med på en resa tillbaka i tiden, närmare bestämt till den 30 september 2005.
Just den dagen publicerade Jyllands- Posten, Kurt Westergaards 12 teckningar av Muhammad som senare skulle används i en bok om Muhammads liv.
En av dem förställde Muhammad med en bomb i hans turban och just den teckningen ledde till ett ramaskrik i många av de muslimska länderna.
Alla danske varor togs bort från hyllorna, där sattas eld på de danske ambassaderna och det danske flag Dannebrog.
Detta var deras sätt att visa hur mycket dem nu hatade och föraktade danskarna, ett folk som de alltid hade betraktat som vänligt.
Den tiden var nu över.
Trots att många högtstående muslimske ledare fördömde vad deras landsmän gjorde och uppmanade till fredliga demonstrationer, hjälpte det inte, de extremistiska islamister och muslimer hade satt igång ett krig och dödshot rättades nu mot Jyllands-Posten och tecknaren Kurt Westergaard och försöken på att komma dem till livs har varit många igenom åren.
Får inte avbilda Muhammad
På den tiden påstod vissa muslimer också att man inte fick avbilda Muhammad.
Men på Internet finns det sidor som visa att sedan år 1315 har man avbildat honom, här finns satiriska bilder av honom samt bilder av honom som seriefigur.
Så här kan det ju vara lite svårt att förstå vad de menade med det. http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/
Det som också hände var att det verkligen satte gång i diskussionerna kring den frie censur och yttrandefriheten. Flera tidningar runt om i världen publicerade nu teckningarna, för att visa deras stöd till Jyllands-Posten.
Igenom åren har några tidningar publicerad dessa teckningar med mellanrum. Terroristerna främsta terrormål
Så på femårsdagen den 30 september 2010 utgavs Jyllands-Postens kulturredaktör Flemming Roses bok ”Tavshedens Tyranni”,
Boken skulle ses som ett ”agiterat försvar”, för att alla skulle kunna få tänka, skriva samt fritt få säga vad de menade, i boken får man också få Flemming Roses syn på teckningarna.
Tillsammans med chefredaktör Karsten Juste för Jyllands-Posten hade Flemming Rose ansvaret för publiceringen av teckningarna för fem år sedan.
Men på dåvarande tidpunkt hade de ju ingen aning om att Jyllands-Posten och Kurt Westergaard nu skulle bli terroristernas främsta terrormål.
Publiceringen av teckningarna med jämna mellanrum, samt publiceringen av Flemming Roses bok är kanske en av orsakerna till att det har hållit elden vid live. Vem vet.
Danska PET kände till terrorhotet
Men låt oss nu gå tillbaka till det som hände den 29 december 2010.
En av de väsenliga orsakerna till att det inte blev ett blodbad på JP/Politikens Hus, liksom det i Bombay 2008 där 164 människor dog, var att SÄPO hade övervakad de tre svenske samt tunisiern i flera månader, och hade varnat det danska PET om ett terrorbrott var på gång.
Så när männen begav mot Köpenhamn i en hyrd Silvergrå Toyota Avensis följde polisen efter klar till att ingripa om allmänheten skulle utsättas för fara. Vid Öresundsbron tog danska PET över och slog till när männen gjorde sig klar till att lämna lägenheten i Herlev, som de hade fått tillgång till via den 26-årig irakier med danskt uppehållstillstånd, som de hade lärt att känna när han var i Stockholm för att fria till sin flickvän.
Irakiern bodde tillsammans med sin familj i Greve, under polisens husrannsakan hittades något vitt pulver som liknade mjältbrandspulver, samt ett föremål som man misstänkte skulle användas till en bomb, detta ledde till att hela uppgången blev evakuerade. Som tur är visade pulvret vara bakpulver och föremålet var en irakisk köksapparat som hans mamma använde till matlagning.
Svenskarna kände av SÄPO
När det gäller svenskarna kom det nu fram att deras namn fanns på den listan över dem cirka 200 extremistiska islamister som finns i Sverige.
Att den 29-årige Munir Arvad hade blivit gripen både i Somalia år 2007 samt i Pakistan år 2009.
Att den 37-årige Sahbi Zalouti hade skrivit islamistiska texter på Facebook och tillsammans med den 30-årige Omar Abdalla Aboelamz och den 44-årige tunisiern Monir Dhari hade de alla förbindelse med internationala terrornätverk.
Man misstänkte att en 50-årig affärsman från Stockholm var hjärnan bakom det planerade terrorattentat mot Jyllands-Posten. Han var en välkänd och central person i extremistcirklarna i Stockholm, men ville inte själv medverka i aktionen mot Jyllands-Posten, eftersom han visste att SÄPO hade ett öga på honom, vilket SÄPO bekräftar.
På torsdagen hölls häktningsförhandlingarna mot dem misstänkte som självklart nekade sig skyldig till anklagelserna. Irakiern friades, men mistankarna mot honom kvarstår. De andra häktades i fyra veckor. Även Sahbi Zalouti, 37, häktades vid Attunda tingsrätt.
Terrorattacken dömd till att misslyckas
En sak som terrorexperterna är överens om är att eftersom personerna var kända av polisen, var terrorattacken dömd till att misslyckas.
Men terrorforskare Petter Nesser från Försvarets forskningsinstitut (FFI), säger att situation kan ha varit så att terrorcellerna fick använda sig av de resurser som de kunde få tag i och även om terroristerna inte lyckades med attacken, så har försöket gett en tydlig effekt, människorna blev rädda.
Alla medarbetar chockade
Det hade han rätt i för alla medarbetare på JP/Politikens Hus var djupt chockad över vad som hade hänt.
Journalist på Jyllands-Posten Sofie Bak Thorup hade bara jobbat på tidningen sedan augusti, hon tyckte det känns både obehagligt och hemsk att människor ville ta sig in och skada Jyllands-Posten, för vi är ju bara journalister som vill sköta våra jobb, säger hon till SVT.
Väktare på JP/Politiken Hus, Al-Ameer Ali som själv är muslim säger, det är både omänskligt och grymt och de som gör något sådant inte är riktiga muslimer och kommer heller aldrig att bli det.
En som verkligen blev djupt chockade var tecknaren Kurt Westergaard som säger:
”jag frukta att det kommer att försätta resten av mitt liv”.
De danske politikerna var självklart förbannade över att terrorister än en gång försökte att attackera Jyllands-Posten, och som Socialdemokraternas ordförande Helle Thorning-Schmidt ganska riktig sa, vi ska inte finna oss i att andra försöker bestämma över vår yttrandefrihet.
Terroristerna kommer att lyckas förr eller senare
Att de extremistiska islamister kommer försöka igen kan man vara säker på, för som terrorforskaren Magnus Ranstorp, från svenske försvarsakademin säger, JP/Politikens Hus är ett lätt mål för terroristerna allt de behöver är några vapen och sen invadera huset och med den globala inriktning som finns på Danmark, har det ingen betydelse hur högt en säkerhetsnivå man har, de kommer att lyckas förr eller senare.
Och den dag terrorister kommer att lyckas, kan man vara säker på att alla terrororganisationerna kommer att jubla och terrorister ja de kommer att hyllas som hjältar.
onsdag 29 december 2010
Njursjuka Jan Gustavsson tvingas söka jobb
Vet ni vilken myndighet som uppstod för 55 år sedan? Jo det gjorde försäkringskassan och dens tanke var att när vi medborgare blev sjuka skulle få rätt till att ta del av den sociala välfärden och samtidigt skulle den garantera oss medborgare en viss trygghet i tillvaron.
Som ni vet kom de nya regler för de långtidssjuka och förtidsspensionisterna i januari 2010, många svårt sjuka utförsäkrades från försäkringskassan och tvangs till att söka jobb.
Regeringen kritiserades kraftigt från alla håll och Frederik Reinfeldt lovade att man skulle titta över reglerna.
Vad hände? Jo efter valet i september, tillsattas den nya socialförsäkringsministern Ulf Kristersson som efter mycket press från partierna, lovade att med ett förstöringsglas skulle leta efter fel och brister i de nya reglerna för försäkringskassan.
Tydligen har han inte hittat någon fel eller brister, för fortfarande blir svårt sjuka utförsäkrade och skickas till arbetsförmedlingen för att delta i arbetslivsintroduktionen.
En av dem är 43 åriga Jan Gustavsson från Sävsjö i Småland. Han är rullstolsbunden, har 13 procents syn, vilket gör att han inte kan läsa tidningen eller se sina barns ansikten, lider av en svår diabetes, går i dialys fyra gånge i veckan i väntan på en ny njure.
Efter att ha varit sjukskriven i fem år, har försäkringskassan nu bestämt sig för att han skall testa arbetsförmedlingens introduktionskurs, orsaken är enligt försäkringskassan, att han skulle kunna bli bättre om han får en ny njure, något som Jan Gustavsson har väntat på i tre år.
Men det har ingen betydelse, från och med mars 2011, tar sjukpenningen slut och han kommer att gå mista om 3 800 kronor i förlorade inkomst varje månad, vilket enligt hans äldsta son kan det leda till han blir tvungen att gå från hus och hem.
Så idag kan man ju ställa frågan, hur sjuk man ska vara för att just få ta del av denna sociala välfärd samt få en viss trygghet i tillvaron?
SVT.se Jönköpingsnytt, Aftonbladet
Som ni vet kom de nya regler för de långtidssjuka och förtidsspensionisterna i januari 2010, många svårt sjuka utförsäkrades från försäkringskassan och tvangs till att söka jobb.
Regeringen kritiserades kraftigt från alla håll och Frederik Reinfeldt lovade att man skulle titta över reglerna.
Vad hände? Jo efter valet i september, tillsattas den nya socialförsäkringsministern Ulf Kristersson som efter mycket press från partierna, lovade att med ett förstöringsglas skulle leta efter fel och brister i de nya reglerna för försäkringskassan.
Tydligen har han inte hittat någon fel eller brister, för fortfarande blir svårt sjuka utförsäkrade och skickas till arbetsförmedlingen för att delta i arbetslivsintroduktionen.
En av dem är 43 åriga Jan Gustavsson från Sävsjö i Småland. Han är rullstolsbunden, har 13 procents syn, vilket gör att han inte kan läsa tidningen eller se sina barns ansikten, lider av en svår diabetes, går i dialys fyra gånge i veckan i väntan på en ny njure.
Efter att ha varit sjukskriven i fem år, har försäkringskassan nu bestämt sig för att han skall testa arbetsförmedlingens introduktionskurs, orsaken är enligt försäkringskassan, att han skulle kunna bli bättre om han får en ny njure, något som Jan Gustavsson har väntat på i tre år.
Men det har ingen betydelse, från och med mars 2011, tar sjukpenningen slut och han kommer att gå mista om 3 800 kronor i förlorade inkomst varje månad, vilket enligt hans äldsta son kan det leda till han blir tvungen att gå från hus och hem.
Så idag kan man ju ställa frågan, hur sjuk man ska vara för att just få ta del av denna sociala välfärd samt få en viss trygghet i tillvaron?
SVT.se Jönköpingsnytt, Aftonbladet
onsdag 22 december 2010
USA tvang Sverige till att öka sina trupper i Afghanistan
USA har inga skrupler, när det gäller om att få sin vilja igenom, det står klart nu. Från nya dokumenten från Wikileaks får man nu veta att USA hade presset Sverige till engagera sig mer i Afghanistankriget.
Allt man skulle göra var att berömma Sten Tolgfors för deras engagemang i Afghanistan när han besökte Washington i juli 2009.
Planen var om nu USA kunde få Sverige till att öka deras insatser i Isafstyrkan, skulle det kanske få de andra medlemstaterna att det göra det samme.
Och som vanligt lyckades USA.
Nu är det ju inte bara så att Sverige har ökat sina insatser i Afghanistan, även kostnaden har ökat från 1 miljard kronor i 2009 till 1,5 miljarder kronor i 2010, alltså en ökning på 50 procent.
Pengar som man efter min mening kunde ha lagt på sjukvården, äldrevården samt de arbetslösa.
Något som jag undra på är vad de som valde att President Barack Obama skulle få Nobels Fredspris tänker. För Alfred Nobel ville ju:
”att fredspriset skulle ges till den som gjort mest för "folket förbrödrande, och avskaffande eller minskning av stående arméer".
Visst har Obama minskat sina trupper I Irak, men de skickades ju bara vidare till Afghanistan istället, så efter min mening har han inte gjort sig förtjänt till detta fredspris, tvärtom han borde aldrig ha fått fredpriset.
Jag har sagt det förut men säger det igen, det finns ingen vinnare i ett krig bara förlorare.
Massor av döda soldater och civila människor.
Men värst av allt är när soldaterna lämnar landet, är det ett land i ruiner med massor av hemlösa människor.
Vem ska stå för notan av genuppbyggnaden och är detta krig verklig värd det?
DN, Aftonbladet, Expressen, Svd
Allt man skulle göra var att berömma Sten Tolgfors för deras engagemang i Afghanistan när han besökte Washington i juli 2009.
Planen var om nu USA kunde få Sverige till att öka deras insatser i Isafstyrkan, skulle det kanske få de andra medlemstaterna att det göra det samme.
Och som vanligt lyckades USA.
Nu är det ju inte bara så att Sverige har ökat sina insatser i Afghanistan, även kostnaden har ökat från 1 miljard kronor i 2009 till 1,5 miljarder kronor i 2010, alltså en ökning på 50 procent.
Pengar som man efter min mening kunde ha lagt på sjukvården, äldrevården samt de arbetslösa.
Något som jag undra på är vad de som valde att President Barack Obama skulle få Nobels Fredspris tänker. För Alfred Nobel ville ju:
”att fredspriset skulle ges till den som gjort mest för "folket förbrödrande, och avskaffande eller minskning av stående arméer".
Visst har Obama minskat sina trupper I Irak, men de skickades ju bara vidare till Afghanistan istället, så efter min mening har han inte gjort sig förtjänt till detta fredspris, tvärtom han borde aldrig ha fått fredpriset.
Jag har sagt det förut men säger det igen, det finns ingen vinnare i ett krig bara förlorare.
Massor av döda soldater och civila människor.
Men värst av allt är när soldaterna lämnar landet, är det ett land i ruiner med massor av hemlösa människor.
Vem ska stå för notan av genuppbyggnaden och är detta krig verklig värd det?
DN, Aftonbladet, Expressen, Svd
måndag 20 december 2010
Sverige chockades av ett terrorattentat
När vi är ute och julhandla, är det sista man räkna med
att bli vittna till hur en självmordsbombare tar sig eget liv, men det var just vad många människor fick uppleva lördag den 11 december. En självmordsbombare sprang sig själv i luften mitt i julhandeln på bryggargatan i Stockholm, det var ju rena turen att inga människor skadas eller dog.
Vi har läst om hur det händer i andra länder, hur människor dör eller skadats när en självmördare spränger sig själv i luften i en tätbefolkat område och hur ofta har vi inte sagt, det händer inte mig eller Sverige och när det händer blir vi chockerad, arga, ledsna och förbannad vilket är naturligt.
Nu hände det som ingen hade räknat med, terrorn nådde Sverige.
Flydde kriget i Irak
I 1992 när Taimour Abdulwahab var tio år flydde han tillsammans med sin familj från kriget i Irak till Tranås i Sverige, här gick han i skola, fick vänner och enligt dem, var han snäll, omtänksam, en som ställde upp för andra och var på den tidpunkten inte djupt religiös.
Men sen hände något, han åkte till England för att utbilda sig till sjukgymnast, han gifte sig och fick barn och bosatte sig till slut i Luton i England.
Nu började han gör resor till Pakistan och det var efter dessa resor som han blev djup religiös, nu började han skriva extrema islamistiska texter på internet samt predika Jihad.
Inte just den Jihad där muslimer kämpa mot sin inre ondska, djävulen, egoismen och rädslan och försöker bli en god muslim som hjälper andra, gör gott samt lever i fred och harmoni.
Nej det var den Jihad där man kämpa mot allt det orättvisa och oacceptabla i samhället eller nationen. Denna Jihad är den sista utväg där man övergår till ett försvarskrig, där våld ingår, men som regel är det bara när alla försök till en fredlig lösning har misslyckas.
Tränats till att bli självmordsbombare
Hans resor till Pakistan visar att han kom i kontakt med terrornätverken. Islamiska Staten som har kopplingar till
al-Qaida berättade på nätet att de hade tränat Taimour Abdulwahab till att bli självmordsbombare.
För dem som blir självmordsbombare handlar det om en religiös handling och för dem som blir utvalda känns det som att få en utmärkelse.
Men innan de får utföra dådet får de genom gå en massa ritualer som till exempel: de ingår i en grupp och i en cell som har namn efter något i den islamiska historia eller efter en företeelse i koranen, här får de sin vägledning av en ledare eller lärare inom cellen, personen träffa aldrig de andra personerna i gruppen. För på det sättet kan han heller inte berätta om de andra om något skulle gå sned eller om han tillfångatas.
Personen får nu utföra nattliga böner, får lektion i hur världsbilden befästas och uppfattas, mest för att förstå det som händer i omvärlden. Innan aktionen skriver personen sitt testamente, det kan vara på ljudkassett, video eller ett brev. Denna avskedsvideo med dess symbolhandlingar samt sitt budskap till de anhöriga där han också ber om deras förlåtelse, får personen sen titta på flera gånge, för att vänja sig till att se sig själv som död, hjälte och martyr.
På själva dagen bytas till rena kläder och koran stoppas i den vänstra bröstfickan, för att vara så nära hjärtat så möjligt.
Vittnen till sprängdådet tyckte de hörde honom ropa något på arabiska innan han sprängde sig själv, vanligt är att vid själva detonationen ropar självmordsbombaren:
”Allahu Akbar”. Som betyder Gud är större.
Misslyckat terrordåd
Redan dagen efter bombdådet gick säpo ut med att det var ett misslyckat terrordåd och enligt hans brev till TT och säpo som de fick innan han sprang sig själv i luften, var det bland annat kriget i Afghanistan samt Lars Wilkes, rondellhund av profeten som fick Taimour Abdulwabar till att utföra detta terrordåd.
Eftersom han hade en ryggsäck med spiken samt en väska med en tryckkokar och båda väskorna innehöll sprängämnen, misstänkte säpo att han skulle spränga andra tät befolkade områden som till exempel tunnelbanan.
Många islamiska ledare samt många muslimer var snabbt ute och fördömde dådet, lika väl fanns det extramistiska islamister som hyllade Taimour Abdulwabar för hans handling.
Familjen visste inget
Från det ögonblick som hans namn kom fram i medierna, började människor att hota hans familj, som självklart var i chocktillstånd, när de blev klar över att det var deras son och make det handlade om.
Och en sak är hundrad procent klart, de visste inte vad han höll på med.
Får när en man går med i denna grupp, tvingas han till att ljuga för sina närmaste och de får inte något att veta för efter hans död. En annan sak är att oftast er dessa män i åldern 18 till 20 år.
Och skulle det nu vara så att om bomben inte detonera eller personen överlever så är det guds straff samt ett bevis på han har tvekat inför aktionen.
För ni kan själv tänka er om er son kom och berättade att han hade ingått i en terrorgrupp, så ville ni göra allt för att övertala honom och till och med förbjuda honom att delta i något sådant.
En uttalande från sverigedemokraterna som sa:
äntligen, ”vad var det vi sa”.
Ledde till mycket kritik från de andra partierna.
Fredrik Reinfeldt manade till lugn, men var samtidigt förbannade över att någon kunde hitta på att förstöra det öppna samhällen som fanns här i Sverige.
Säpo får hjälp av FBI
Just nu har Säpo det väldigt jäktigt med att få fram information om honom och hans liv innan bombdådet och polisen tar tacksam emot tips.
USA erbjöd sin hjälp med bomexperter vilket Sverige tackade ja till. FBI skickade en grupp på sju bombexperter till Sverige, dessa personer har stor erfarenhet av att spåra sprängämnen samt har mycket kunskap om vilka metoder terroristerna använder sig av i sådana situationer.
Just nu misstänker man att han har haft en medhjälp, men är inte hundrad procent säker, samtidigt undersöker brittisk polis om det finns något samband mellan den radikala imamen Abu-Hamsa al-Masri i London och bombmannen.
Vad som nu kommer att hända är att det kommer och finns fler poliser på gatorna för att vi medborgare ska känna oss tryggare.
Socialdemokraterna har ju hela tiden tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet varit emot FRA-lagen och menade att den borde rivas upp för de var av den meningen att integriteten var viktigare.
Men nu ändrade socialdemokraterna sig och uppmanade regeringen att lägga fram ett förslag som åter kan återge Säpo rätten till att beställa signalspaning från FRA.
Om förslaget godtas, vill det komma att innebära att all vår privata kommunikation via kabelnätet som sms och mejl samt samtalsuppgifter kommer att sparas i stora databaser.
Fler terrorattentat i juldagarna
Nu ska vi inte sluta oroa oss för tidigt för enligt irakiska myndigheter, har de fått information från fängslade motståndsmän i Irak, att terrornätverket al-Qaida smider självmodsattentaten i Europa och USA i juldagarna.
De irakiska myndigheterna är i full gång med informera de berörde länder. Men intill nu har de svenska myndigheterna inte mottagit någon information.
Men det misslyckade bombattentat i helgen i Stockholm fanns på listan bland de länder som skulle komma och berörs av ett terrorattentat i juldagarna.
Så nu kan man väl lugnt säga att idag ingår Sverige i den globaliserade världen på gott och ont.
Sydsvenskan, Aftonbladet, Expressen, SvD, DN, Politiken DK
Eget arbete om terrorismen
att bli vittna till hur en självmordsbombare tar sig eget liv, men det var just vad många människor fick uppleva lördag den 11 december. En självmordsbombare sprang sig själv i luften mitt i julhandeln på bryggargatan i Stockholm, det var ju rena turen att inga människor skadas eller dog.
Vi har läst om hur det händer i andra länder, hur människor dör eller skadats när en självmördare spränger sig själv i luften i en tätbefolkat område och hur ofta har vi inte sagt, det händer inte mig eller Sverige och när det händer blir vi chockerad, arga, ledsna och förbannad vilket är naturligt.
Nu hände det som ingen hade räknat med, terrorn nådde Sverige.
Flydde kriget i Irak
I 1992 när Taimour Abdulwahab var tio år flydde han tillsammans med sin familj från kriget i Irak till Tranås i Sverige, här gick han i skola, fick vänner och enligt dem, var han snäll, omtänksam, en som ställde upp för andra och var på den tidpunkten inte djupt religiös.
Men sen hände något, han åkte till England för att utbilda sig till sjukgymnast, han gifte sig och fick barn och bosatte sig till slut i Luton i England.
Nu började han gör resor till Pakistan och det var efter dessa resor som han blev djup religiös, nu började han skriva extrema islamistiska texter på internet samt predika Jihad.
Inte just den Jihad där muslimer kämpa mot sin inre ondska, djävulen, egoismen och rädslan och försöker bli en god muslim som hjälper andra, gör gott samt lever i fred och harmoni.
Nej det var den Jihad där man kämpa mot allt det orättvisa och oacceptabla i samhället eller nationen. Denna Jihad är den sista utväg där man övergår till ett försvarskrig, där våld ingår, men som regel är det bara när alla försök till en fredlig lösning har misslyckas.
Tränats till att bli självmordsbombare
Hans resor till Pakistan visar att han kom i kontakt med terrornätverken. Islamiska Staten som har kopplingar till
al-Qaida berättade på nätet att de hade tränat Taimour Abdulwahab till att bli självmordsbombare.
För dem som blir självmordsbombare handlar det om en religiös handling och för dem som blir utvalda känns det som att få en utmärkelse.
Men innan de får utföra dådet får de genom gå en massa ritualer som till exempel: de ingår i en grupp och i en cell som har namn efter något i den islamiska historia eller efter en företeelse i koranen, här får de sin vägledning av en ledare eller lärare inom cellen, personen träffa aldrig de andra personerna i gruppen. För på det sättet kan han heller inte berätta om de andra om något skulle gå sned eller om han tillfångatas.
Personen får nu utföra nattliga böner, får lektion i hur världsbilden befästas och uppfattas, mest för att förstå det som händer i omvärlden. Innan aktionen skriver personen sitt testamente, det kan vara på ljudkassett, video eller ett brev. Denna avskedsvideo med dess symbolhandlingar samt sitt budskap till de anhöriga där han också ber om deras förlåtelse, får personen sen titta på flera gånge, för att vänja sig till att se sig själv som död, hjälte och martyr.
På själva dagen bytas till rena kläder och koran stoppas i den vänstra bröstfickan, för att vara så nära hjärtat så möjligt.
Vittnen till sprängdådet tyckte de hörde honom ropa något på arabiska innan han sprängde sig själv, vanligt är att vid själva detonationen ropar självmordsbombaren:
”Allahu Akbar”. Som betyder Gud är större.
Misslyckat terrordåd
Redan dagen efter bombdådet gick säpo ut med att det var ett misslyckat terrordåd och enligt hans brev till TT och säpo som de fick innan han sprang sig själv i luften, var det bland annat kriget i Afghanistan samt Lars Wilkes, rondellhund av profeten som fick Taimour Abdulwabar till att utföra detta terrordåd.
Eftersom han hade en ryggsäck med spiken samt en väska med en tryckkokar och båda väskorna innehöll sprängämnen, misstänkte säpo att han skulle spränga andra tät befolkade områden som till exempel tunnelbanan.
Många islamiska ledare samt många muslimer var snabbt ute och fördömde dådet, lika väl fanns det extramistiska islamister som hyllade Taimour Abdulwabar för hans handling.
Familjen visste inget
Från det ögonblick som hans namn kom fram i medierna, började människor att hota hans familj, som självklart var i chocktillstånd, när de blev klar över att det var deras son och make det handlade om.
Och en sak är hundrad procent klart, de visste inte vad han höll på med.
Får när en man går med i denna grupp, tvingas han till att ljuga för sina närmaste och de får inte något att veta för efter hans död. En annan sak är att oftast er dessa män i åldern 18 till 20 år.
Och skulle det nu vara så att om bomben inte detonera eller personen överlever så är det guds straff samt ett bevis på han har tvekat inför aktionen.
För ni kan själv tänka er om er son kom och berättade att han hade ingått i en terrorgrupp, så ville ni göra allt för att övertala honom och till och med förbjuda honom att delta i något sådant.
En uttalande från sverigedemokraterna som sa:
äntligen, ”vad var det vi sa”.
Ledde till mycket kritik från de andra partierna.
Fredrik Reinfeldt manade till lugn, men var samtidigt förbannade över att någon kunde hitta på att förstöra det öppna samhällen som fanns här i Sverige.
Säpo får hjälp av FBI
Just nu har Säpo det väldigt jäktigt med att få fram information om honom och hans liv innan bombdådet och polisen tar tacksam emot tips.
USA erbjöd sin hjälp med bomexperter vilket Sverige tackade ja till. FBI skickade en grupp på sju bombexperter till Sverige, dessa personer har stor erfarenhet av att spåra sprängämnen samt har mycket kunskap om vilka metoder terroristerna använder sig av i sådana situationer.
Just nu misstänker man att han har haft en medhjälp, men är inte hundrad procent säker, samtidigt undersöker brittisk polis om det finns något samband mellan den radikala imamen Abu-Hamsa al-Masri i London och bombmannen.
Vad som nu kommer att hända är att det kommer och finns fler poliser på gatorna för att vi medborgare ska känna oss tryggare.
Socialdemokraterna har ju hela tiden tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet varit emot FRA-lagen och menade att den borde rivas upp för de var av den meningen att integriteten var viktigare.
Men nu ändrade socialdemokraterna sig och uppmanade regeringen att lägga fram ett förslag som åter kan återge Säpo rätten till att beställa signalspaning från FRA.
Om förslaget godtas, vill det komma att innebära att all vår privata kommunikation via kabelnätet som sms och mejl samt samtalsuppgifter kommer att sparas i stora databaser.
Fler terrorattentat i juldagarna
Nu ska vi inte sluta oroa oss för tidigt för enligt irakiska myndigheter, har de fått information från fängslade motståndsmän i Irak, att terrornätverket al-Qaida smider självmodsattentaten i Europa och USA i juldagarna.
De irakiska myndigheterna är i full gång med informera de berörde länder. Men intill nu har de svenska myndigheterna inte mottagit någon information.
Men det misslyckade bombattentat i helgen i Stockholm fanns på listan bland de länder som skulle komma och berörs av ett terrorattentat i juldagarna.
Så nu kan man väl lugnt säga att idag ingår Sverige i den globaliserade världen på gott och ont.
Sydsvenskan, Aftonbladet, Expressen, SvD, DN, Politiken DK
Eget arbete om terrorismen
fredag 17 december 2010
Julian Assange. En folkhjälte
Han skulle nu komma att bli den mest hatade och jagade man i hela världen och USA västa mardröm.
Över en kvart miljon av hemligstämplade dokumenten som överhuvudtaget inte var menat för allmänhetens ögon läckte nu ut på grund av grundaren för Wikileaks Julian Assange var av en annan mening.
När de första 90 000 dokumenten om kriget i Afghanistan följd av de nästan 400 000 dokumenten om kriget i Irak, fick människor plötsligt via videofilmer se hur fångarna blev förnedrad av soldaterna, hur fångarna blev torterade, man kunde läsa om hur många civila som hade fått sätta livet till och mycket annat.
Vilket väckte stor upprördhet bland världens befolkning, några tyckte att Georg W Bush borde ställas inför krigsförbrytartribunalen i Haag eller sättas i fängsel för livstid.
Visst väckte det också till en viss upprördhet bland världens makthavare som menade att det nu fanns en stor fara för soldaternas liv, men trots det tog man det med ro.
Nu var det ju på grund av det skulle finnas massförstörelsevapen som detta krig startade i Irak, allt man fann var Saddam Hussein, inget annat. Det var väl egentligen också det som var George W Bush juniors mål att avsluta det som hans pappa aldrig hade lyckas med, nämligen att fånga Saddam Hussein.
USA tyckte heller inte det var någon större nyhet, annat än att antalet döda var flera än de hade uppgivet i medierna och det tog dem ju heller inte lång tid innan de hittade syndabocken som de misstänkte för att ha lämnat över just dessa uppgifter, så nu riskera den 22 åriga Bradley Manning en fängelsedom på 52 år.
Om nu makthavarna inte hade hemlighållet sådana saker för befolkningen men berättat sanningen från början, hade historien kunnat sluta här, men det gjorde den inte.
Och att USA trodde de kunde göra som de ville, stod ju kristallklart när det kom fram att USA hade spionerad på de olika ländernas minister och deras politik, utan deras vetenskap. För nu kom det fram vad USA egentligen tyckte om dem olika ministern runt om i världen.
Det var kanske också nu att politikerna i de olika länderna började få ögonen upp för USA:s beteende och maktbegär och ett liten missförtroende började nu växa fram, för vad mera kunde USA ha gjort utan deras vetenskap.
Som ni alla vet fortsatt Wikileaks att publicerade hemligstämplade dokumenten och de dokument där nu publicerades började handla om USA som hade stoppat Norges miljardaffär om jas med Sverige.
Men också hur Sverige hade haft ett hemligt samarbete när det gällde Ipred- lagen, som handlade om hur man kunde få internetleverantörerna till att stoppa fildelningen, samt hur det skulle bli lättare att spåra och få ut IP-adresser till dem som höll på med fildelningen ett hemligt samarbete med Nato, men också att Sverige lämnar information om svenska medborgare till USA för att stoppa terrorister, dessa samarbeten skulle ha förgått utan båda riksdagen och medborgarnas kännedom.
Själklart förnekar justisministern Beatrice Ask detta, för om det nu skulle vara sant vill det ju vara ett brott mot grundlagen och hennes dagar som justisminister ville ju vara räknat på några få sekunder.
Och för Julian Assange blev det svårare och svårare att hitta ett gömställe och som ni ju alla vet försökte han ju att söka uppehållstillstånd i Sverige vilket han nekades.
Samtidigt började rösterna höjs kraftigt mot Julian Assanges, att han förstörde demokratin och utsatte människor för fara.
Det är sant och det kommer med säkerhet att leda till förtroendekris bland världens politiker och frågan vem man kan stola på kommer med stor säkerhet att prioriteras innan man inleda ett samtal med någon utländsk politiker.
Och när man publicera sådana nyheter får man ju räkna med att man inte blir så omtyckt av politikerna, ibland det kanske kändes som att spela russisk roulette och med livet som insats vilket Julian Assange var full medveten om.
I USA startade den vilde western, några politiker tyckte att han skulle jagas på samma sätt som Usama bin Landin, som igenom flera år hade varit USA:s mest jagade man för bland annat terrorattacken på World Trade Center samt försöket på att spränga ett plan på väg till USA julen 2009, nu fick han se sig själv stå i skuggan på grund av Julian Assange.
Dödshot uttalades över Julian Assanges, vissa amerikanska politiker ville sätta en prislapp på hans huvud, fång honom död eller levande.
Så plötsligt utlysta Sverige en efterlysning på Julian Assange världen över via Interpol inte för publiceringen av dessa dokument, men för våldtäkt mot två kvinnor, något som han skulle ha gjort sig skyldig till under hans vistelse i Sverige
Han sökt prövningstillstånd i Högsta domstol men nekades till det, trots hans advokat här i Sverige Björn Hurtig hade hittat två vittnen som kunde fria honom för anklagelserna.
Jakten på Julian Assanges hade nu inleds och osade på långt avstånd av en press från USA sida, hur mycket Sverige än nekade till detta, speciellt efter att åklagaren Marianne Ny uttalade sig om att det var inte säkert att åtalet kunde leda till någon dom.
Varför så inte lägga ner anklagelserna mot honom och stoppa efterlysningen?
Julian Assange kände det samma att detta åtal var en konspiration mot honom och att han ville bliva utlämnat till USA lika snabbt som han återvände tillSverige.
Trots att man visste han var i London hade brittisk polis inte bråttom med att fånga Julian Assange och till slut gick han själv till polisen där han snabbt blev anhållen.
Nu friades han inte mot borgen, domstolen ansåg att risken för att han skulle fly var för stor, trots flera var bered att ställa upp och betala borgen samt ta ansvaret för att han inte skulle försöka på att fly.
Vad kommer att hända om nu brittisk domstol bestämmer sig för att utlämna Julian Assange till Sverige.
Jo USA har redan börjat samtala med Sverige om att de ska utlämna honom till USA, så nu är det ju upp till bevis om Sverige kan stå emot det press som USA kommer att sätta på dem för att få deras vilja igenom.
Om Sverige välja att utlämna Julian Assange till USA, kommer han aldrig att få en rättvis rättegång där, det är helt säkert och man kommer med stor säkerhet att hitta ett sätt att åtala honom antigen som spion, vilket ger livstids fängelse eller som terrorist, för på det sättet kan man ju döma honom till döden, för dödsstraff är fortfarande inte avskaffat i USA.
Under hela denna tid har varken Wikileaks eller Julian Assanges stått ensamma, de har fått stöd inte bara från Reporter Utan Gränser, kända personer men också från massor människor världen över som anser honom som en folkhjälte.
Och även om USA och världens makthavare kommer att göra allt för att stoppa publiceringen av nya hemligstämplade dokumenten, blir det svårt, för över 700 sajter står redo till publicera de nya dokumenten.
Och skulle det nu bli så att där kommer att hända Wikileaks eller Julian Assanges något kommer betydande material som handlar om USA och andra länder att släppas automatiskt.
Allt Wikileaks och Julian Anssanges ville var ju att publicera sanningen hur smärtsam den än är för USA och världens makthavare.
Och som Julian Assanges själv säger:
”Historien kommer att vinna”.
Över en kvart miljon av hemligstämplade dokumenten som överhuvudtaget inte var menat för allmänhetens ögon läckte nu ut på grund av grundaren för Wikileaks Julian Assange var av en annan mening.
När de första 90 000 dokumenten om kriget i Afghanistan följd av de nästan 400 000 dokumenten om kriget i Irak, fick människor plötsligt via videofilmer se hur fångarna blev förnedrad av soldaterna, hur fångarna blev torterade, man kunde läsa om hur många civila som hade fått sätta livet till och mycket annat.
Vilket väckte stor upprördhet bland världens befolkning, några tyckte att Georg W Bush borde ställas inför krigsförbrytartribunalen i Haag eller sättas i fängsel för livstid.
Visst väckte det också till en viss upprördhet bland världens makthavare som menade att det nu fanns en stor fara för soldaternas liv, men trots det tog man det med ro.
Nu var det ju på grund av det skulle finnas massförstörelsevapen som detta krig startade i Irak, allt man fann var Saddam Hussein, inget annat. Det var väl egentligen också det som var George W Bush juniors mål att avsluta det som hans pappa aldrig hade lyckas med, nämligen att fånga Saddam Hussein.
USA tyckte heller inte det var någon större nyhet, annat än att antalet döda var flera än de hade uppgivet i medierna och det tog dem ju heller inte lång tid innan de hittade syndabocken som de misstänkte för att ha lämnat över just dessa uppgifter, så nu riskera den 22 åriga Bradley Manning en fängelsedom på 52 år.
Om nu makthavarna inte hade hemlighållet sådana saker för befolkningen men berättat sanningen från början, hade historien kunnat sluta här, men det gjorde den inte.
Och att USA trodde de kunde göra som de ville, stod ju kristallklart när det kom fram att USA hade spionerad på de olika ländernas minister och deras politik, utan deras vetenskap. För nu kom det fram vad USA egentligen tyckte om dem olika ministern runt om i världen.
Det var kanske också nu att politikerna i de olika länderna började få ögonen upp för USA:s beteende och maktbegär och ett liten missförtroende började nu växa fram, för vad mera kunde USA ha gjort utan deras vetenskap.
Som ni alla vet fortsatt Wikileaks att publicerade hemligstämplade dokumenten och de dokument där nu publicerades började handla om USA som hade stoppat Norges miljardaffär om jas med Sverige.
Men också hur Sverige hade haft ett hemligt samarbete när det gällde Ipred- lagen, som handlade om hur man kunde få internetleverantörerna till att stoppa fildelningen, samt hur det skulle bli lättare att spåra och få ut IP-adresser till dem som höll på med fildelningen ett hemligt samarbete med Nato, men också att Sverige lämnar information om svenska medborgare till USA för att stoppa terrorister, dessa samarbeten skulle ha förgått utan båda riksdagen och medborgarnas kännedom.
Själklart förnekar justisministern Beatrice Ask detta, för om det nu skulle vara sant vill det ju vara ett brott mot grundlagen och hennes dagar som justisminister ville ju vara räknat på några få sekunder.
Och för Julian Assange blev det svårare och svårare att hitta ett gömställe och som ni ju alla vet försökte han ju att söka uppehållstillstånd i Sverige vilket han nekades.
Samtidigt började rösterna höjs kraftigt mot Julian Assanges, att han förstörde demokratin och utsatte människor för fara.
Det är sant och det kommer med säkerhet att leda till förtroendekris bland världens politiker och frågan vem man kan stola på kommer med stor säkerhet att prioriteras innan man inleda ett samtal med någon utländsk politiker.
Och när man publicera sådana nyheter får man ju räkna med att man inte blir så omtyckt av politikerna, ibland det kanske kändes som att spela russisk roulette och med livet som insats vilket Julian Assange var full medveten om.
I USA startade den vilde western, några politiker tyckte att han skulle jagas på samma sätt som Usama bin Landin, som igenom flera år hade varit USA:s mest jagade man för bland annat terrorattacken på World Trade Center samt försöket på att spränga ett plan på väg till USA julen 2009, nu fick han se sig själv stå i skuggan på grund av Julian Assange.
Dödshot uttalades över Julian Assanges, vissa amerikanska politiker ville sätta en prislapp på hans huvud, fång honom död eller levande.
Så plötsligt utlysta Sverige en efterlysning på Julian Assange världen över via Interpol inte för publiceringen av dessa dokument, men för våldtäkt mot två kvinnor, något som han skulle ha gjort sig skyldig till under hans vistelse i Sverige
Han sökt prövningstillstånd i Högsta domstol men nekades till det, trots hans advokat här i Sverige Björn Hurtig hade hittat två vittnen som kunde fria honom för anklagelserna.
Jakten på Julian Assanges hade nu inleds och osade på långt avstånd av en press från USA sida, hur mycket Sverige än nekade till detta, speciellt efter att åklagaren Marianne Ny uttalade sig om att det var inte säkert att åtalet kunde leda till någon dom.
Varför så inte lägga ner anklagelserna mot honom och stoppa efterlysningen?
Julian Assange kände det samma att detta åtal var en konspiration mot honom och att han ville bliva utlämnat till USA lika snabbt som han återvände tillSverige.
Trots att man visste han var i London hade brittisk polis inte bråttom med att fånga Julian Assange och till slut gick han själv till polisen där han snabbt blev anhållen.
Nu friades han inte mot borgen, domstolen ansåg att risken för att han skulle fly var för stor, trots flera var bered att ställa upp och betala borgen samt ta ansvaret för att han inte skulle försöka på att fly.
Vad kommer att hända om nu brittisk domstol bestämmer sig för att utlämna Julian Assange till Sverige.
Jo USA har redan börjat samtala med Sverige om att de ska utlämna honom till USA, så nu är det ju upp till bevis om Sverige kan stå emot det press som USA kommer att sätta på dem för att få deras vilja igenom.
Om Sverige välja att utlämna Julian Assange till USA, kommer han aldrig att få en rättvis rättegång där, det är helt säkert och man kommer med stor säkerhet att hitta ett sätt att åtala honom antigen som spion, vilket ger livstids fängelse eller som terrorist, för på det sättet kan man ju döma honom till döden, för dödsstraff är fortfarande inte avskaffat i USA.
Under hela denna tid har varken Wikileaks eller Julian Assanges stått ensamma, de har fått stöd inte bara från Reporter Utan Gränser, kända personer men också från massor människor världen över som anser honom som en folkhjälte.
Och även om USA och världens makthavare kommer att göra allt för att stoppa publiceringen av nya hemligstämplade dokumenten, blir det svårt, för över 700 sajter står redo till publicera de nya dokumenten.
Och skulle det nu bli så att där kommer att hända Wikileaks eller Julian Assanges något kommer betydande material som handlar om USA och andra länder att släppas automatiskt.
Allt Wikileaks och Julian Anssanges ville var ju att publicera sanningen hur smärtsam den än är för USA och världens makthavare.
Och som Julian Assanges själv säger:
”Historien kommer att vinna”.
lördag 11 december 2010
USA anklagar Julian Assange för spioneri
USA gör allt för att hitta ett sätt att få Julian Assange anklagat för spioneri och från den amerikanska spionlag från1917 finns tre paragrafer som man menar kan användas för att ställa honom för en domstol i USA.
”1. Han är i besiktning av information som kan skada USA vilket kan vara gynnsamt för de andra nationerna.
2. Trots att USA har uppmanat honom att lämna tillbaka materialet, har han har nekat till detta.
3. Han har offentlig gjort de hemliga dokumenten, så alla har kunnat läsa samt ta del av dem, vilket kan göra skadan värre.
Men här har USA stött på problem, eftersom
yttrandefriheten är väl skyddat i USA och Wikileaks kallar sig för medier och Julian Assange för deras chefredaktör, kan det bli ett problem att anklaga Julian Assange för spioneri.
Men kan det bevisats att Julian Assange har hjälpt källan med att berätta var han kan söka information och sen skicka vidare till Wikileaks, så kan han anklagas för spioneri, men intill nu har det inte gått att bevisa.
Man försöker också se om man kan anklaga honom för stöld av offentlig egendom, men dokumenten är ju inte stulen bara kopierad och därmed skyddat av upphovsrätten, så statsåklagaren har det inte lätt just nu.
Men med det man känner till USA ska de nog hitta ett kryphål i lagen, så de kan få honom utlämnad och ställa honom inför en domstol.
Och lyckas de, kan han dömas till livstids fängelse.
Just nu är Sarah Palin väldig förbannat på honom eftersom hennes hemsida och kreditkort har blivit hackat.
Hon anser honom som en terrorrist och stod det till henne skulle han anklags för terrorism och dömas till döden.
För att inget ska hända Julian Assange något medan han sitter i fängelse, har man nu flyttat honom till en isolationscell och
enligt hans advokat Jennifer Robinson, mår han bra och är både otroligt positiv och optimistisk.
Berlingske tidende, Politiken DK
”1. Han är i besiktning av information som kan skada USA vilket kan vara gynnsamt för de andra nationerna.
2. Trots att USA har uppmanat honom att lämna tillbaka materialet, har han har nekat till detta.
3. Han har offentlig gjort de hemliga dokumenten, så alla har kunnat läsa samt ta del av dem, vilket kan göra skadan värre.
Men här har USA stött på problem, eftersom
yttrandefriheten är väl skyddat i USA och Wikileaks kallar sig för medier och Julian Assange för deras chefredaktör, kan det bli ett problem att anklaga Julian Assange för spioneri.
Men kan det bevisats att Julian Assange har hjälpt källan med att berätta var han kan söka information och sen skicka vidare till Wikileaks, så kan han anklagas för spioneri, men intill nu har det inte gått att bevisa.
Man försöker också se om man kan anklaga honom för stöld av offentlig egendom, men dokumenten är ju inte stulen bara kopierad och därmed skyddat av upphovsrätten, så statsåklagaren har det inte lätt just nu.
Men med det man känner till USA ska de nog hitta ett kryphål i lagen, så de kan få honom utlämnad och ställa honom inför en domstol.
Och lyckas de, kan han dömas till livstids fängelse.
Just nu är Sarah Palin väldig förbannat på honom eftersom hennes hemsida och kreditkort har blivit hackat.
Hon anser honom som en terrorrist och stod det till henne skulle han anklags för terrorism och dömas till döden.
För att inget ska hända Julian Assange något medan han sitter i fängelse, har man nu flyttat honom till en isolationscell och
enligt hans advokat Jennifer Robinson, mår han bra och är både otroligt positiv och optimistisk.
Berlingske tidende, Politiken DK
fredag 10 december 2010
Regeringen förlorade mot de rödgröna och Sverigedemokreterna
Fredrik Reinfeldt har nu lidit sitt första nederlag efter valet.
Regeringen har hela tiden varit emot de rödgrönas och sverigedemokraternas förslag om att spara 300 miljoner kronor inom regeringskansliet.
Men igår gick förslaget igenom med 155 röster för och 148 emot och nu är Frederik Reinfeldt rent ut sagt förbannad på socialdemokraterna och anklagar dem för att samarbeta med sverigedemokraterna.
Men socialdemokrater har inte prata med sverigedemokraterna.
Och om Frederik Reinfeldt tänker tillbaka lite grann hade sverigedemokraterna ju varnat för att de ville rösta på de rödgrönas förslag.
Så det kan inte komma som någon överraskning för regeringen.
Dessutom är det ju så om alliansen nu hade samarbetat lite mer med de rödgröna och gått med på att spara det halva hade de ju inte stått i denna situation, så de får ju skylla sig själva.
Nu står regeringen i den sitsen att de må till att till att avskeda personal inom regeringskansliet samt stänga några ambassader runt om i världen.
Det kommer ju till att betyda att nu må dessa folk ut och söka arbete på lika fot som alla de andra arbetslösa.
Men om nu alliansen nu skar ner på sina löningar, så kanske de slapp att stänga ambassader och avskeda folk, men något sådant vill de väl inte höra på, speciellt här upp till jul.
För en gång skull håller jag med sverigedemokraten Jonas Åkerlund, när han säger:
”Det vore klädsamt om även regeringen välkomnade en viss besparing för egen del”.
Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, Sydsvenskan
lördag 4 december 2010
Julian Assanges kamp mot världens makthavare
Vad har Usama bin Landin och Julian Assange gemensamt, jo just nu är de båda de mest hatade och jagade män i världen, båda har ett uttalade dödshot hängande över sig och står det till USA kommer Julian Assange med på listan över terrorrister, här kan man ju ställa frågan, vem kommer att stå överst på listan, Usama bin Landin eller Julian Assange?
I kommer säkert ihåg att först la man ner åtalet för att sen ta det upp på nytt och nu är det ju inte så att Julian Assange inte har varit samarbetsvillig, han erbjöd sig att ställa upp på förhör både via telefon eller via videolänk, något som Sverige sa nej till. Även högsta domstol har sagt nej till prövningstillstånd för Julian Assange, trots att hans advokat Björn Hurtig här i Sverige, har hittat två nya vittnen som kan komma att fria honom från dessa anklagelser.
Som alla vet har Julian Assange inte sprängt någon byggnad i luften, eller dödat någon person.
Nej tillsammans med Wilkileaks har han publicerat miljontals av hemligstämplade dokumenten, som absolut inte var till USA:s fördel, tvärtom.
Nu fick allmänheten bland annat veta hur mycket USA hade ljugit om antal döda civila och soldater i Irak, hur USA hade stoppat Norges miljardaffär om jas med Sverige, samt vad USA egentligt tyckte om de olika makthavare i världen och mycket mera.
Man kan lugnt säga att allt detta ledde till ett ramaskrik bland världens makthavare, som menar att det kan föra till att diplomatin försvagas länderna emellan.
Om inte annat kan det säkert leda till en förtroendekris bland makthavarna världen över.
Nu är det ju inte de publicerade dokumenten som Julian Assanges jagas för, nej han är efterlyst av interpol för våldtäkt, sexuellt ofredande och olaga tvång något han skulle ha gjort sig skyldig till när han vistades i Sverige.
I kommer säkert ihåg att först la man ner åtalet för att sen ta det upp på nytt och nu är det ju inte så att Julian Assange inte har varit samarbetsvillig, han erbjöd sig att ställa upp på förhör både via telefon eller via videolänk, något som Sverige sa nej till. Även högsta domstol har sagt nej till prövningstillstånd för Julian Assange, trots att hans advokat Björn Hurtig här i Sverige, har hittat två nya vittnen som kan komma att fria honom från dessa anklagelser.
Med allt det man har läst om USA, kan man börja och undra hur mycket press USA har lagt på Sverige, för det är ju inte grov våldtäkt han är anklagat för.
Nu vet man han befinner sig i England och det bara är en tidsfråga innan han arresteras, och med stor säkerhet kommer att överföras till Sverige för förhör.
Nu vet man han befinner sig i England och det bara är en tidsfråga innan han arresteras, och med stor säkerhet kommer att överföras till Sverige för förhör.
Vad man nog också kan räkna med är att USA med stor säkerhet kommer att kräva Julian Assange utlämnat, lika snabbt som han anlända till Sverige.
Nu är det inte så att Julian Assange tar lätt på dessa hot, nej han slår tillbaka med at:
”Om något händer oss kommer betydande materia som handlar om USA och andra länder att släpas automatiskt”.
Så kanske borde båda USA, Sverige samt världens makthavare tänka sig om två gånge, om det nu är så de inte vill ha att flera hemligheter läcker ut till allmänheten.
För min del tycker jag det är bra att sanningen kommer fram
Och nu får man tänka på att mycket av det som har kommit fram intill nu, var något som ingen av världens makthavare ville ha skulle komma till allmänhetens kännedom.
Men som Julian Assange själv säger:
”Historien kommer att vinna”.
SvD, Expressen, Aftonbladet, DN
Politiken, BT, Ekstra Bladet, Jyllandsposten DK
tisdag 30 november 2010
Människors förtvivlandes kamp mot försäkringskassan
Vet ni vad Annica, Anna och Åsa har gemensamt? Jo de är alla svårt sjuka och har nu drabbats av den borgerliga regeringens förändringar av sjukförsäkringen.
I de 55 år som försäkringskassan har existerat har dens uppgift ju varit att ta hand om oss, när vi blev sjuka, och deras huvudsyfte är att garantera oss medborgare en viss trygghet i tillvaron.
Och som ni säkert vet är det ju regeringen som är dens uppdragsgivare.
Därför bestämde regeringen sig nu för att man skulle förändrar reglerna. Vilket skulle komma att få ödesdigra konsekvenser för många människor.
Under hela år 2010 skulle nu över 50 000 sjuka bli utförsäkrade, dem som regeringen ville ha bort var de långtidssjukskrivna och de tidsbegränsade förtidspensionärer.
Avgöra och utbetalar ersättning
Nu får man inte glömma att försäkringskassan har ett stort ansvar när det gäller det offentliga trygghetssystem.
För det är ju dem som står för utredningen, dem avgör och sköter utbetalningen av bidrag och ersättningar till barnfamiljer, oss sjuka samt personer med funktionsnedsättning inom socialförsäkringen, dessutom tar de också hand om pensionsutbetalningarna.
Så när vi blir sjuka eller får en arbetsskada, är det försäkringskassans plikt att göra allt för att hjälpa oss och se till att vi så snabbt så möjligt kommer tillbaka till arbetslivet.
Oftast sker det ju i kontakt med läkaren, arbetsgivaren, den enskilda och i vissa tillfällen är även arbetsförmedlingen inblandade.
Så vad var det nu som hände?
Alliansens nya sjukregler
Jo alliansen fick folkets röster och vann valet i september 2006 och som de hade lovat skulle det komma till att betyda stora förändringar på många områden.
Det område som skulle få de största och hårdaste förändringar blev inom sjukförsäkringen
.
Det första som alliansen blev eniga om, var att införa en rehabiliteringskedja i tre steg, där den försäkrades arbetsförmåga nu skulle testas under ett år och med en sjukpenningsgrundande inkomst på 80 procent. Efter det kunde den sjukskrivna söka om en förlängd ersättning på 75 procent dock högst i 550 dagar.
Man bestämde sig också för att ta bort den tidsbegränsade sjukpenningen, vilket innebar att från med nu skulle sjukersättningen bara komma i fråga om den sjukförsäkrade arbetsförmågan fortfarande var nedsatt.
För det som alliansen ville med dessa regler var ju,
att alla som kan jobba förtjänar ett jobb och den som är sjukskriven får stöd och rehabilitering samt att tryggheten ska vara en självklarhet och den som är i behov av det får rätt ersättning, i rätt tid.
Och slutligen skulle det finnas en kortare vägar till ett friskare liv.
Att man nu skulle var allvarlig sjuk nu för att i fortsättningen kunna få sjukpenning fick Anna Olsson som hade operas två gånge för bröstcancer och nu jobbade deltid, erfarare när hon sökte om fortsatt sjukpenning.
I brevet som hon fick från försäkringskassan stod det att för att hon fortsatt skulle få sjukpenning, skulle hon ha en så mycket allvarlig sjukdom och att sjukdomen skulle vara så svår att det fanns ett hot mot hennes liv inom de närmaste månader.
När Anna Olsson frågade sin handläggare om de menade att man skulle ligga för döden för att få rätt till fortsatt sjukpenning, svarade denna ja.
Nu var det så att dagen innan man skulle rösta om förslaget, hölls ett protestmöte mot de nya sjukreglerna utanför riksdagen
Kritikerna poängterade att när människor blev utan ersättning ville de komma att tvingas till försörjningsstöd.
En annan som var missnöje med de nya regler var
socialdemokraten och viceordförande i riksdagen för socialförsäkringsutskottet Veronica Palm som menade att:
”Det är en dålig, slarvig lag. Den är framhafsad och fortfarande när vi ska votera har vi inte svar på massor av frågor om vad som kommer att hända med de människor som faktiskt försvinner ut.
Sveriges Kommuner och Landsting säger 10 000 människor nu kommer att hamna i kön hos socialbidragskontoren. Vad som händer med dem vet man ingenting om”.
Men trots protestmötet och att de rödgröna röstade emot föreslaget, hade den borgerliga regeringen övertaget och den 5 juni 2008 röstades förslaget igenom med 138 mot 126 röster.
Regler skulle nu börja gälla redan från den 1 juli 2008.
Eftersom att de nya sjukreglerna genomfördes så snabbt, varnade divisionschefen på försäkringskassan Stig Orustfjord socialförsäkringsministern Christina Husmark Pehrsson (m) om att medborgarna vill mista förtroendet för försäkringskassan, när de inte längre kunde hänga med, men något sådant ville hon inte lyssna på och svarade:
”Alla frågetecken är kanske inte lösta men det finns så många människor som väntar på rehabilitering, stöd och hjälp. Det finns inte tid att avvakta”.
Ny tillsynsmyndighet ska oka förtroendet
Nu blev det ju också så att i och med de nya regler för de sjukskrivna och förtidspensionärer som regeringen kom med under 2008, behövds det ju en myndighet som kunna granska och ge kritik när det gällde allt inom socialförsäkringsområdet så den 1 juli 2009 startade den självständig tillsynsfunktion Inspektion för socialförsäkringen, (ISF).
Dens uppdrag var att skapa en större förtroende för socialförsäkringen hos oss medborgare, samt stärka rättssäkerheten och effektiviteten inom socialförsäkringsrådet.
För långa handläggningstider
I en av ISF granskningar kom de nu fram till är att handläggningstiderna inom försäkringskassan var för långa och att de kunde minskas genom att genom att försäkringskassan blev mera aktiv och effektiv.
Och det hade de ju rätt i för hur ofta har man inte kunnat läsa i tidningarna hur människor har få ta lån i banken, lånat av familjen, några har fått gå från hus och hem på grund av detta, eller som i detta fall som man kunde läsa om i Värmlandsnytt den 4 november 2009.
Åsa Hjort från Molkom fick vänta fem månader på besked om hon skulle få ny sjukersättning eller inte.
Här gick handläggaren på semestern och sedan till ett nytt jobb, utan att man hade utsett en ny handläggare.
Nu tvingades Åsa Hjort gå till socialtjänsten för att kunde försörja sig och hennes dotter.
Men innan hon kunde få socialbidrag, blev hon tvungen att sälja allt hon hade samt använda båda sina samt dotterns sparpengar.
Detta fall anmäldas till Justitieombudsmannen (JO).
Men eftersom det fanns andra klagomål på försäkringskassan hos JO, hamnade det i högen tillsammans med alla de andra.
”Under 2009 mottog JO över 800 anmälningar mot försäkringskassan, vilket är 200 fler än under 2008”.
Inga förändringar för företagarna
Nu blev det ju som divisionschefen på försäkringskassan Stig Orustfjord hade varnat för vissa hängde inte med i svängarna och undrade vad som gällde för dem, en av de som hade svårt att hänga med och började spekulera över vad de nya sjukförsäkringsreglerna skulle komma att innebära för dem och de anställda var företagarna. Svaren fick de av Svenskt Näringsliv, allt var som förut inget var förändrat.
Förtidspension försvinner år 2012
Nu var det ju så att alliansen tyckte att alltför många unga fått förtidspension eller som man idag kallar för sjukersättning utan tidsgräns, under 90-talet samt under första delen av 2000-talet. För dessa personer blev reglerna också ändrade. Så från att förut där arbetsförmågan skulle vara relativ förbättrat, räckte det nu med att den hade blivit förbättrat för att man skulle kunde stå till arbetslivets förfogande. Regeringen bestämde sig för i samma omgång att förtidspension nu skulle försvinna till år 2012.
Vad det skulle komma att innebära var ju att de 400 000 som hade fått beviljats förtidspension utan tidsgräns innan 1 juli 2008, nu skulle kunna få rätt till att arbete och studera, samt de fick tjäna upp till 42 800 kronor utan att det berörde deras ersättning. Men för att få studera eller arbete, krävdes en bevillning från försäkringskassan, annars gick man mista om sin förtidspension.
Helt annorlunda var det ju själv för dem där fick beviljat förtidspension efter den 1 juli 2008, för skulle deras arbetsförmåga bli det minsta förbättrat, kunde de skickas direkt ut på arbetsmarknaden och deras förtidspension ville upphöra på en gång.
I klartext skulle det betyda, enligt Riksdag & Departementets nyhetstidning från den 31 juli 2009, att över 50 000 sjukskrivna och förtidspensionär skulle nu bli utförsäkrade under 2010. Minst 14 000 av dessa skulle nu bliva utförsäkrad redan från den 2 januari 2010, efterson det gått 550 dagar sedan den 1 juli 2008.
Detta betydde också att för att de utförsäkrade kunna vända tillbaka till försäkringskassan skulle de under tre månader delta i arbetsförmedlingens introduktionsprogram, som skulle förbereda dem till att återgå till ett arbete.
Men om man i början var för sjuk till att delta skulle personen kunna få ersättning intill de blev så friska att dem kunde delta.
Så kund man ju fråga sig hur sjuk skulle man vara för att fortsatt kunna få ersättning? Jo här var det enligt regeringskansliet att:
”Personer som vårdades på sjukhuset eller fick omfattande vård hemma på grund av sjukdom, led av tumörsjukdomar, eller att personen hade fått en avgörande förlust av
verklighetsuppfattningen hade svårt att orientera sig och inte kunde ta till sig information på grund av sin sjukdom, eller om det medförde någon risk för allvarliga försämringar i personens sjukdom om person återgick till sitt arbete eller deltog i arbetsförmedlingens arbetsmarknadspolitiska program, skulle kunna få ersättning till dem blev så friska att de kunde delta”.
Alla dessa regler skulle nu träda i kraft från den 1 januari 2010.
När det nu gällde kostnaden för förtidspensionärerna kom den att minska med 25 procent från 2008 till 2012, det var vad försäkringskassan nu hade kommit fram till med sina uträkningar.
Stressiga dagar för försäkringskassan
Många kanske inte var helt säker på vad dessa sjukregler skulle komma att innebära för dem och många fick säkert ett brått uppvaknande när de mottog brevet från försäkringskassan som i oktober 2009 hade det stressigt med
informera de 15 000 sjukskrivna om att från 1 januari upphörde deras sjukersättning.
Försäkringskassan hoppades ju på att de skulle hinna informera alla, men risken fanns att de inte hann, vilket betydde att vissa nu kunde riskera bli utan a-kassa och gå mista om den högare ersättningen.
Samtidigt rådde arbetsförmedlingen alla som inte var med i en a-kassa, så snabbt så möjligt gå med i en, för annars väntade den lägste dagersättning på 223 kronor mot 680 kronor om man var med i en a-kassa.
Kritik från alla håll
Om nu alliansen hade räknat med att det skulle komma till att gå lugnt till, fick de snabbt tänka om, för man kan väl lugnt säga att det ledde till ett ramaskrik och nu strömmade kritiken in från alla håll.
I tidningarna kunde man läsa om hur svårtsjuka människor tvangs till att söka heltidsarbete. Det var människor med pisksnärtskador, nervskada rygg och människor med ständigt kroniska smärtor, cancer och stroke. Många av dessa människor räknade själva med att hamna på försörjningsstöd eller fick leva på deras deltidslön.
I en debattartikel på Dagens Nyheter, slog specialistläkare larm om: ”I väntan på döden tvingas kroniskt sjuka cancerpatienter ut på arbetsmarknaden”. Läkarna hoppades på att det inte var politikernas mening att patienter med en livshotande sjukdom skulle tvingas att söka arbete. Men att det bara följden av okunskap hos båda politikerna och försäkringskassan.
Och efter mycket kritik från specialläkarna bestämde socialministern Christina Husmark Pehrsson sig för att ge försäkringskassan i uppdrag att hitta en lösning på hur man kunde tillämpa regelverket, när det gällde de nya sjukregler. Veckan därpå vid en presskonferens gav Christina Husmark Pehrsson meddelande om att man nu kom att ändra lagen så att:
”de svårt sjuka skulle undantags från att pröva hela arbetsmarknaden efter 180 dagar. Och lagstiftningen skulle nu komma att ändras från den 1 januari 2010”.
En politiker som gav uttryck för det som många människor menade och tänkte var Mona Sahlin i en debattartikel i Aftonbladet
”Regeringens cyniska spel med sårbara människor måste upphöra, så stoppa riksdagens beslut om de sjukskrivna”.
Statsministern tycker de nya reglerna är bra
Efter att ha fått utstå mycket kritik för de nya sjukreglerna, höll så socialförsäkringsministern Christina Husmark Pehrsson ett försvarstal i Agenda och påstod att hon aldrig hade fått några varningar från remissinstanserna om vilka konsekvenser de nya sjukreglerna skulle få.
Detta fick experterna till att se rött, för både TCO, Sveriges kommuner och landsting, Statens hälsoinstitut, Samhall och försäkringskassan, hävde att de alla hade skickat in remissvar till henne och menade att hon borde vara bättre informerade.
Hela tiden hade det ju varit Cristina Husmark Pehrsson som hade fått ta emot kritik och försvara de nya sjukreglerna, men till slut fick folket äntligen veta vad statsministern Fredrik Reinfeldt hade att säga. Han menade att de nya förändringarna var bra, men behövdes ses över och att de var ute i rätt tid. Han sa också:
”När detta väl är på plats vill jag höra den som vill tillbaka till det som var tidigare. Det skulle leda till kraftigt ökade kostnader, ökad dold arbetslöshet och svårigheter att finansiera välfärden”.
Kort efter kunde man i Riksdag & Departements nyhetstidning läsa att nu hade man mildrade reglerna för dem som riskerade att bli utförsäkrat .
Nu skulle den som hade en ”allvarlig sjukdom” i fortsättningen kunna få 80 procent inkomsten även efter de 364 dagarna om det ansågs orimligt att skicka personen till arbetsförmedlingen.
Med det menade de att den sjuka inte skulle behöva säga upp sig eller begär tjänstledighet för att söka ett annat arbete.
Sänkt ersättning
Men det som nog de flesta oroade sig för var ju ekonomin.
Här lugnade före detta arbetsministern Sven Otto Littorin med att dem som var med i en a-kassa skulle få samma ersättning som när de var arbetslösa alltså 80 procent av deras lön och för dem som inte var med i en a-kassa uppmuntrade han dem till att göra det så snabbt så möjligt, för att få en inkomstrelaterade inkomst.
Samtidigt lovade han att de allra flesta ville få mer ersättning än de fick på den tidpunkten.
Men som vi vet idag stämmer det inte, de flesta fick sänkt ersättning, när de slussades över till arbetsförmedlingen.
Försäkringskassan bestämmer
I Göteborgs Posten kunde man nu läsa om att läkarna nu var väldig kritisk till de nya reglerna.
Överläkare Kristina Glise på Institutet för stressmedicin i Göteborg säger att de människor som är sjuka av stress inte borde utsättas för mer stress, det gör bara deras sjukdom värre. Men hon tyckte också att:
”Ett läkarintyg tas emot väldigt varierande, beroende på försäkringskassans handläggare, och det spelar ingen roll vem som skrivit det. Här sitter vi som experter och intygar något och sedan sitter en som inte är expert och bestämmer att det spelar ingen roll vad vi säger”.
Nu är det dags att se vad som hände efter den 1 januari 2010. När nu 14 000 blev utförsärkrat och skickades över till arbetsförmedlingen.
För sjuka till att arbeta
Vad som snabbt stod klart för många arbetsförmedlingar och som de slog larm om och som de fortfarande slår larm om är att allt för många av dessa människor som har blivit utförsäkrade var för sjuka till att skickas ut på arbetsmarknaden och kommer åter hamna hos försäkringskassan efter det tre månaders introduktionsprogram.
I Smålandsposten kunde man läsa att på Växjös arbetsförmedling hade man i februari 354 personer som gick arbetslivsintroduktionsprogrammet och arbetsförmedlingens chef Kerstin Håkansson räknar med att 30 procent av dem kommer att återgå till försäkringskassan. Detta ser ordförande i socialförsäkringsutskottet moderaten Gunnar Axen inte som ett dårligt resultat och säger:
”Se det heller som att vi ger sju av tio en chans att komma tillbaka till arbetslivet. Men de andra ska känna trygghet i att försäkringskassan finns där”.
I en undersökning som fackförbundet ST (tidigare kallat för statstjänstemannaförbundet.)
har gjort, behöver 61 procent av dem som har utförsäkrats vård. ST:s ordförande Anette Carnhede tycker att resultatet är alarmerande och att regeringen har gjort en grov felbedömning när det gäller vårdbehovet hos de långtidssjukskrivna, när de införde de nya sjukreglerna. På arbetsförmedlingen i Växjö är man inte ett dug förvånat över resultatet.
Folk begick självmord
I januari kunde man så läsa i fler tidningar om Mari-Louise Gustavsson 61 som led av ryggvärk ledsjukdomar depressioner och trots intyg från arbetsgivare, familjen och läkaren att hon inte var arbetskapabel på grund av kronisk symtombild och borde förtidspensionerats. Försäkringskassan i Falun var av en annan mening och bedömde henne till att hon var frisk nog till att stå till arbetsmarknadens befogenhet och det var det svar som fick henne till att ta sitt eget liv påsken 2009.
Ett annat fall handlade om 32 åriga Liza Sundberg från Grästorp.
Hon hade varit manodepressiv sedan 20 års ålder, som gjorde hon hade svårt att umgås med andra människor, var stresskänslig och dessutom svårtmedicinerade.
Liza Sundberg hade nu blivit varnat från försäkringskassan att hon riskerade att bli utförsäkrade. Nu klarade hon inte längre av pressen och den 29 januari 2010 hittade hennes man Ola Sundberg henne död på gården.
Hon hade hängt sig.
Flera överklaga försäkringskassans beslut
Att det nu var svåra att bli sjukskriven och få förlängt sin sjukskrivning stod klart och i Kronobergs radio i januari 2010, kunde man höra hur allt flera vände sig till domstol för att de var missnöjda med försäkringskassans beslut.
”Under 2009 hade Länsrätten i Kronoberg 60 fall vilket var dubbelt så månget ärende som under 2008”.
I ett pressmeddelande från försäkringskassan 2010 kunde man läsa att försäkringskassan hade sökt prövningstillstånd i Högsta domstolen. Saken gällde fyra gravida kvinnor som hade fått avslag på deras begäran om sjukpenning på grund av graviditetsrelaterade besvär. I Svea hovrätt fälldes försäkringskassan för diskriminering av dessa kvinnor.
Men försäkringskassan är av en annan mening och står fast vid deras bedömning.
Annica Holmquist
Nu var det inte bara i medierna som man kunde läsa om sjuka som hade fått avslag på deras begäran om sjukpenning. I bloggvärlden fanns många som skrev om deras problem. På Facebook skrev även anhöriga om deras svårt sjuka familjemedlemmar.
En som gjorde det var Emelie Holmquist som skrev om sin mamma Annica Holmquist som lider av sjukdomen akromegali som gör att organ och kroppsdelar växer okontrollerat. Försäkringskassan har avslå hennes begäran om fortsatt tillfälligt sjukpenning.
Ni kommer kanske ihåg att just detta fall blev tagit upp i valdebatten, där Fredrik Reinfeldt sa att han trodde på en lösning när det gällde Annica Holmquists fall.
Så har det inte blivit och om överprövningen av försäkringskassans beslut inte går igenom blir Annica Holmquist tvungen att börja om från början igen, här i november 2010.
Emilie är nu rädd för om hennes mamma får avslag igen, kommer hon att ta livet av sig själv.
Och just om detta fall sa Mona Sahlin kanske det som många menade:
”att detta var en skandal, varken mer eller mindre”.
Redan innan valet hade arbetsförmedlingarna, läkare politiker i hela landet krävt att sjukreglerna måste justeras snabbt så att inte fler svårt sjuka ska drabbas.
Som ni vet vann moderaterna och redan efter några dagar ville även centern, folkpartiet och kristdemokraterna att man ändrade sjukreglerna så att de svåraste sjuka inte drabbas så hårt. Som Maud Olofsson ganska riktigt sa till SVT den 24 september 2010.
”Osäkerheten som det här skapar för den allvarligt sjuka är inte humant”.
Men en som inte tyckte man behövda att ändra reglerna var socialförsäkringsministern Christina Husmark Pehrsson.
Efter valet blev ju Christina husmark Pehrsson ju utbytt och den nya socialförsäkringsministern blev Ulf Kristersson.
Nu hade socialdepartementet lovat en översyn i när framtid, men man skulle inte förvänta sig några större förändringar, reformen låg fast enligt Ulf Kristersson, men som han sa:
”jag är beredd att till och med, med förstörningsglas leta fel och brister”.
Just detta uttalande samt om att reformen låg fast ledde till kritik från politikerna.
Socialdemokraten och talesman i socialförsäkringsfrågor Thomas Eneroth sa:
”Ser man inte de bekymmer som regeringens sjukförsäkringsreform lett till, då är man blind för verkligheten”.
Västern talesman i socialförsäkringsfrågor Wiwi-Anne Johansson sa:
”Det är liv som förstörs undertiden som man stirrar med sitt förstörningsglas för att se vad som egentligen är fel.
Det är häpnadsväckande att man inte tar det mer seriöst och ser det som mer akut.”.
Samtidigt var hon av den meningen att Ulf Kristersson inte agerade snabbt nog och tog allt för lätt på sin uppgift.
Birgitta Rydberg, i folkpartiets sjukvårdslandstingsråd sa bland annat:
”Det får ju väldig stora konsekvenser för ekonominför dom personer som blir utförsäkrade och plötsligt kanske inte har någon egenförsörjning, man kastar bort tryggheten för de här människorna och vi i folkpartiet vill inte ha, att tryggheten för de svårt sjuka ska försvinna”.
Både kristdemokraterna och centern krävde att man gjorde en snabb översyn av sjukreglerna.
Kanske det var all den kritik från alla håll som fick socialförsäkringsministern Ulf Kristersson till att ändrar sig.
För i en artikel i Dagens Nyheter den 11 november lovade han att man nu skulle se över sjukreglerna och det gällde även reglerna för förtidspensionen, här skulle personer som saknade arbetsförmåga på alla områden på arbetsmarknaden skulle kunna bli förtidspensionär. Men när det kan komma nya förslag kring sjukförsäkringen och hur lång tid det tar innan det kommer några förändringar, kunde han inte svara på.
Men han tar gärna emot synpunkter på sjukförsäkringen, men bara från dem som giller grundreformen.
Fakta
Rehabiliteringskedjan i tre steg, från 1 juli 2008.
De första 90 dagar ska försäkringskassan bedöma om den sjukskrivna kan gå tillbaka till sitt vanliga arbete. Från dag 91 ska försäkringskassan bedöma om den sjukskrivna kan utföra något annat arbete hos arbetsgivaren. Från dag 181 ska försäkringskassan bedöma om den sjukskrivna kan försörja sig genom arbete på den reguljära arbetsmarknaden.
Tidsbegränsat sjukersättning avskaffas.
Källa; Sveriges Riksdag
Aktivitetsstöd på olika nivåer.
Personer som inte har någon sjukpenninggrundande inkomst får 223 kronor om dagen det samma gäller för dem som vänta på beslut. Den som har sjukpenninggrundande inkomst kan lägst få 320 kronor om dagen.
Personer som är med i A-kassan kan få en ersättning på 80 procent av inkomsten upp till taket i a-kassan på 680 kronor om dagen
Källa: försäkringskassan
I 2009 utbetaldes 18 965 932 918 kronor i sjukpenning till 43 656 000 personer mellan 16 år och över 65 år.
Vid årsskiftet 2009-2010 hade 17 843 uppnådd maximal tid i sjukförsäkringen. 14 280 lämnade försäkringskassan. 3563 fick beviljat sjuk eller aktivitetsersättning och stannade kvar i sjukförsäkringen. Under första kvartalet 2010, hade 1 541personer återvänt till försäkringskassan.
I september 2010 fick 450829 personer sjuk eller aktivitetsersättning på försäkringskassan jämfört med 502 081 från oktober 2008, en minskning med tio procent.
112 449 fick i september 2009 utbetalning på grund av sjukskrivning vilket är en minskning med11 procent jämfört med oktober 2008.
Källa: Sveriges officiella statistik
Cirka 32 000 av de 54 000 som utförsäkras 2010 är förtidspensionär, cirka 19 000 kommer att utförsäkras under 2011. En uträkning som försäkringskassan har gjort kommer det att bli en besparing på 108 miljarder kronor från år 2008 till 81 miljarder kronor år 2012, en minskning på 25 procent Källa: riksdag & Departement
I de 55 år som försäkringskassan har existerat har dens uppgift ju varit att ta hand om oss, när vi blev sjuka, och deras huvudsyfte är att garantera oss medborgare en viss trygghet i tillvaron.
Och som ni säkert vet är det ju regeringen som är dens uppdragsgivare.
Därför bestämde regeringen sig nu för att man skulle förändrar reglerna. Vilket skulle komma att få ödesdigra konsekvenser för många människor.
Under hela år 2010 skulle nu över 50 000 sjuka bli utförsäkrade, dem som regeringen ville ha bort var de långtidssjukskrivna och de tidsbegränsade förtidspensionärer.
Avgöra och utbetalar ersättning
Nu får man inte glömma att försäkringskassan har ett stort ansvar när det gäller det offentliga trygghetssystem.
För det är ju dem som står för utredningen, dem avgör och sköter utbetalningen av bidrag och ersättningar till barnfamiljer, oss sjuka samt personer med funktionsnedsättning inom socialförsäkringen, dessutom tar de också hand om pensionsutbetalningarna.
Så när vi blir sjuka eller får en arbetsskada, är det försäkringskassans plikt att göra allt för att hjälpa oss och se till att vi så snabbt så möjligt kommer tillbaka till arbetslivet.
Oftast sker det ju i kontakt med läkaren, arbetsgivaren, den enskilda och i vissa tillfällen är även arbetsförmedlingen inblandade.
Så vad var det nu som hände?
Alliansens nya sjukregler
Jo alliansen fick folkets röster och vann valet i september 2006 och som de hade lovat skulle det komma till att betyda stora förändringar på många områden.
Det område som skulle få de största och hårdaste förändringar blev inom sjukförsäkringen
.
Det första som alliansen blev eniga om, var att införa en rehabiliteringskedja i tre steg, där den försäkrades arbetsförmåga nu skulle testas under ett år och med en sjukpenningsgrundande inkomst på 80 procent. Efter det kunde den sjukskrivna söka om en förlängd ersättning på 75 procent dock högst i 550 dagar.
Man bestämde sig också för att ta bort den tidsbegränsade sjukpenningen, vilket innebar att från med nu skulle sjukersättningen bara komma i fråga om den sjukförsäkrade arbetsförmågan fortfarande var nedsatt.
För det som alliansen ville med dessa regler var ju,
att alla som kan jobba förtjänar ett jobb och den som är sjukskriven får stöd och rehabilitering samt att tryggheten ska vara en självklarhet och den som är i behov av det får rätt ersättning, i rätt tid.
Och slutligen skulle det finnas en kortare vägar till ett friskare liv.
Att man nu skulle var allvarlig sjuk nu för att i fortsättningen kunna få sjukpenning fick Anna Olsson som hade operas två gånge för bröstcancer och nu jobbade deltid, erfarare när hon sökte om fortsatt sjukpenning.
I brevet som hon fick från försäkringskassan stod det att för att hon fortsatt skulle få sjukpenning, skulle hon ha en så mycket allvarlig sjukdom och att sjukdomen skulle vara så svår att det fanns ett hot mot hennes liv inom de närmaste månader.
När Anna Olsson frågade sin handläggare om de menade att man skulle ligga för döden för att få rätt till fortsatt sjukpenning, svarade denna ja.
Nu var det så att dagen innan man skulle rösta om förslaget, hölls ett protestmöte mot de nya sjukreglerna utanför riksdagen
Kritikerna poängterade att när människor blev utan ersättning ville de komma att tvingas till försörjningsstöd.
En annan som var missnöje med de nya regler var
socialdemokraten och viceordförande i riksdagen för socialförsäkringsutskottet Veronica Palm som menade att:
”Det är en dålig, slarvig lag. Den är framhafsad och fortfarande när vi ska votera har vi inte svar på massor av frågor om vad som kommer att hända med de människor som faktiskt försvinner ut.
Sveriges Kommuner och Landsting säger 10 000 människor nu kommer att hamna i kön hos socialbidragskontoren. Vad som händer med dem vet man ingenting om”.
Men trots protestmötet och att de rödgröna röstade emot föreslaget, hade den borgerliga regeringen övertaget och den 5 juni 2008 röstades förslaget igenom med 138 mot 126 röster.
Regler skulle nu börja gälla redan från den 1 juli 2008.
Eftersom att de nya sjukreglerna genomfördes så snabbt, varnade divisionschefen på försäkringskassan Stig Orustfjord socialförsäkringsministern Christina Husmark Pehrsson (m) om att medborgarna vill mista förtroendet för försäkringskassan, när de inte längre kunde hänga med, men något sådant ville hon inte lyssna på och svarade:
”Alla frågetecken är kanske inte lösta men det finns så många människor som väntar på rehabilitering, stöd och hjälp. Det finns inte tid att avvakta”.
Ny tillsynsmyndighet ska oka förtroendet
Nu blev det ju också så att i och med de nya regler för de sjukskrivna och förtidspensionärer som regeringen kom med under 2008, behövds det ju en myndighet som kunna granska och ge kritik när det gällde allt inom socialförsäkringsområdet så den 1 juli 2009 startade den självständig tillsynsfunktion Inspektion för socialförsäkringen, (ISF).
Dens uppdrag var att skapa en större förtroende för socialförsäkringen hos oss medborgare, samt stärka rättssäkerheten och effektiviteten inom socialförsäkringsrådet.
För långa handläggningstider
I en av ISF granskningar kom de nu fram till är att handläggningstiderna inom försäkringskassan var för långa och att de kunde minskas genom att genom att försäkringskassan blev mera aktiv och effektiv.
Och det hade de ju rätt i för hur ofta har man inte kunnat läsa i tidningarna hur människor har få ta lån i banken, lånat av familjen, några har fått gå från hus och hem på grund av detta, eller som i detta fall som man kunde läsa om i Värmlandsnytt den 4 november 2009.
Åsa Hjort från Molkom fick vänta fem månader på besked om hon skulle få ny sjukersättning eller inte.
Här gick handläggaren på semestern och sedan till ett nytt jobb, utan att man hade utsett en ny handläggare.
Nu tvingades Åsa Hjort gå till socialtjänsten för att kunde försörja sig och hennes dotter.
Men innan hon kunde få socialbidrag, blev hon tvungen att sälja allt hon hade samt använda båda sina samt dotterns sparpengar.
Detta fall anmäldas till Justitieombudsmannen (JO).
Men eftersom det fanns andra klagomål på försäkringskassan hos JO, hamnade det i högen tillsammans med alla de andra.
”Under 2009 mottog JO över 800 anmälningar mot försäkringskassan, vilket är 200 fler än under 2008”.
Inga förändringar för företagarna
Nu blev det ju som divisionschefen på försäkringskassan Stig Orustfjord hade varnat för vissa hängde inte med i svängarna och undrade vad som gällde för dem, en av de som hade svårt att hänga med och började spekulera över vad de nya sjukförsäkringsreglerna skulle komma att innebära för dem och de anställda var företagarna. Svaren fick de av Svenskt Näringsliv, allt var som förut inget var förändrat.
Förtidspension försvinner år 2012
Nu var det ju så att alliansen tyckte att alltför många unga fått förtidspension eller som man idag kallar för sjukersättning utan tidsgräns, under 90-talet samt under första delen av 2000-talet. För dessa personer blev reglerna också ändrade. Så från att förut där arbetsförmågan skulle vara relativ förbättrat, räckte det nu med att den hade blivit förbättrat för att man skulle kunde stå till arbetslivets förfogande. Regeringen bestämde sig för i samma omgång att förtidspension nu skulle försvinna till år 2012.
Vad det skulle komma att innebära var ju att de 400 000 som hade fått beviljats förtidspension utan tidsgräns innan 1 juli 2008, nu skulle kunna få rätt till att arbete och studera, samt de fick tjäna upp till 42 800 kronor utan att det berörde deras ersättning. Men för att få studera eller arbete, krävdes en bevillning från försäkringskassan, annars gick man mista om sin förtidspension.
Helt annorlunda var det ju själv för dem där fick beviljat förtidspension efter den 1 juli 2008, för skulle deras arbetsförmåga bli det minsta förbättrat, kunde de skickas direkt ut på arbetsmarknaden och deras förtidspension ville upphöra på en gång.
I klartext skulle det betyda, enligt Riksdag & Departementets nyhetstidning från den 31 juli 2009, att över 50 000 sjukskrivna och förtidspensionär skulle nu bli utförsäkrade under 2010. Minst 14 000 av dessa skulle nu bliva utförsäkrad redan från den 2 januari 2010, efterson det gått 550 dagar sedan den 1 juli 2008.
Detta betydde också att för att de utförsäkrade kunna vända tillbaka till försäkringskassan skulle de under tre månader delta i arbetsförmedlingens introduktionsprogram, som skulle förbereda dem till att återgå till ett arbete.
Men om man i början var för sjuk till att delta skulle personen kunna få ersättning intill de blev så friska att dem kunde delta.
Så kund man ju fråga sig hur sjuk skulle man vara för att fortsatt kunna få ersättning? Jo här var det enligt regeringskansliet att:
”Personer som vårdades på sjukhuset eller fick omfattande vård hemma på grund av sjukdom, led av tumörsjukdomar, eller att personen hade fått en avgörande förlust av
verklighetsuppfattningen hade svårt att orientera sig och inte kunde ta till sig information på grund av sin sjukdom, eller om det medförde någon risk för allvarliga försämringar i personens sjukdom om person återgick till sitt arbete eller deltog i arbetsförmedlingens arbetsmarknadspolitiska program, skulle kunna få ersättning till dem blev så friska att de kunde delta”.
Alla dessa regler skulle nu träda i kraft från den 1 januari 2010.
När det nu gällde kostnaden för förtidspensionärerna kom den att minska med 25 procent från 2008 till 2012, det var vad försäkringskassan nu hade kommit fram till med sina uträkningar.
Stressiga dagar för försäkringskassan
Många kanske inte var helt säker på vad dessa sjukregler skulle komma att innebära för dem och många fick säkert ett brått uppvaknande när de mottog brevet från försäkringskassan som i oktober 2009 hade det stressigt med
informera de 15 000 sjukskrivna om att från 1 januari upphörde deras sjukersättning.
Försäkringskassan hoppades ju på att de skulle hinna informera alla, men risken fanns att de inte hann, vilket betydde att vissa nu kunde riskera bli utan a-kassa och gå mista om den högare ersättningen.
Samtidigt rådde arbetsförmedlingen alla som inte var med i en a-kassa, så snabbt så möjligt gå med i en, för annars väntade den lägste dagersättning på 223 kronor mot 680 kronor om man var med i en a-kassa.
Kritik från alla håll
Om nu alliansen hade räknat med att det skulle komma till att gå lugnt till, fick de snabbt tänka om, för man kan väl lugnt säga att det ledde till ett ramaskrik och nu strömmade kritiken in från alla håll.
I tidningarna kunde man läsa om hur svårtsjuka människor tvangs till att söka heltidsarbete. Det var människor med pisksnärtskador, nervskada rygg och människor med ständigt kroniska smärtor, cancer och stroke. Många av dessa människor räknade själva med att hamna på försörjningsstöd eller fick leva på deras deltidslön.
I en debattartikel på Dagens Nyheter, slog specialistläkare larm om: ”I väntan på döden tvingas kroniskt sjuka cancerpatienter ut på arbetsmarknaden”. Läkarna hoppades på att det inte var politikernas mening att patienter med en livshotande sjukdom skulle tvingas att söka arbete. Men att det bara följden av okunskap hos båda politikerna och försäkringskassan.
Och efter mycket kritik från specialläkarna bestämde socialministern Christina Husmark Pehrsson sig för att ge försäkringskassan i uppdrag att hitta en lösning på hur man kunde tillämpa regelverket, när det gällde de nya sjukregler. Veckan därpå vid en presskonferens gav Christina Husmark Pehrsson meddelande om att man nu kom att ändra lagen så att:
”de svårt sjuka skulle undantags från att pröva hela arbetsmarknaden efter 180 dagar. Och lagstiftningen skulle nu komma att ändras från den 1 januari 2010”.
En politiker som gav uttryck för det som många människor menade och tänkte var Mona Sahlin i en debattartikel i Aftonbladet
”Regeringens cyniska spel med sårbara människor måste upphöra, så stoppa riksdagens beslut om de sjukskrivna”.
Statsministern tycker de nya reglerna är bra
Efter att ha fått utstå mycket kritik för de nya sjukreglerna, höll så socialförsäkringsministern Christina Husmark Pehrsson ett försvarstal i Agenda och påstod att hon aldrig hade fått några varningar från remissinstanserna om vilka konsekvenser de nya sjukreglerna skulle få.
Detta fick experterna till att se rött, för både TCO, Sveriges kommuner och landsting, Statens hälsoinstitut, Samhall och försäkringskassan, hävde att de alla hade skickat in remissvar till henne och menade att hon borde vara bättre informerade.
Hela tiden hade det ju varit Cristina Husmark Pehrsson som hade fått ta emot kritik och försvara de nya sjukreglerna, men till slut fick folket äntligen veta vad statsministern Fredrik Reinfeldt hade att säga. Han menade att de nya förändringarna var bra, men behövdes ses över och att de var ute i rätt tid. Han sa också:
”När detta väl är på plats vill jag höra den som vill tillbaka till det som var tidigare. Det skulle leda till kraftigt ökade kostnader, ökad dold arbetslöshet och svårigheter att finansiera välfärden”.
Kort efter kunde man i Riksdag & Departements nyhetstidning läsa att nu hade man mildrade reglerna för dem som riskerade att bli utförsäkrat .
Nu skulle den som hade en ”allvarlig sjukdom” i fortsättningen kunna få 80 procent inkomsten även efter de 364 dagarna om det ansågs orimligt att skicka personen till arbetsförmedlingen.
Med det menade de att den sjuka inte skulle behöva säga upp sig eller begär tjänstledighet för att söka ett annat arbete.
Sänkt ersättning
Men det som nog de flesta oroade sig för var ju ekonomin.
Här lugnade före detta arbetsministern Sven Otto Littorin med att dem som var med i en a-kassa skulle få samma ersättning som när de var arbetslösa alltså 80 procent av deras lön och för dem som inte var med i en a-kassa uppmuntrade han dem till att göra det så snabbt så möjligt, för att få en inkomstrelaterade inkomst.
Samtidigt lovade han att de allra flesta ville få mer ersättning än de fick på den tidpunkten.
Men som vi vet idag stämmer det inte, de flesta fick sänkt ersättning, när de slussades över till arbetsförmedlingen.
Försäkringskassan bestämmer
I Göteborgs Posten kunde man nu läsa om att läkarna nu var väldig kritisk till de nya reglerna.
Överläkare Kristina Glise på Institutet för stressmedicin i Göteborg säger att de människor som är sjuka av stress inte borde utsättas för mer stress, det gör bara deras sjukdom värre. Men hon tyckte också att:
”Ett läkarintyg tas emot väldigt varierande, beroende på försäkringskassans handläggare, och det spelar ingen roll vem som skrivit det. Här sitter vi som experter och intygar något och sedan sitter en som inte är expert och bestämmer att det spelar ingen roll vad vi säger”.
Nu är det dags att se vad som hände efter den 1 januari 2010. När nu 14 000 blev utförsärkrat och skickades över till arbetsförmedlingen.
För sjuka till att arbeta
Vad som snabbt stod klart för många arbetsförmedlingar och som de slog larm om och som de fortfarande slår larm om är att allt för många av dessa människor som har blivit utförsäkrade var för sjuka till att skickas ut på arbetsmarknaden och kommer åter hamna hos försäkringskassan efter det tre månaders introduktionsprogram.
I Smålandsposten kunde man läsa att på Växjös arbetsförmedling hade man i februari 354 personer som gick arbetslivsintroduktionsprogrammet och arbetsförmedlingens chef Kerstin Håkansson räknar med att 30 procent av dem kommer att återgå till försäkringskassan. Detta ser ordförande i socialförsäkringsutskottet moderaten Gunnar Axen inte som ett dårligt resultat och säger:
”Se det heller som att vi ger sju av tio en chans att komma tillbaka till arbetslivet. Men de andra ska känna trygghet i att försäkringskassan finns där”.
I en undersökning som fackförbundet ST (tidigare kallat för statstjänstemannaförbundet.)
har gjort, behöver 61 procent av dem som har utförsäkrats vård. ST:s ordförande Anette Carnhede tycker att resultatet är alarmerande och att regeringen har gjort en grov felbedömning när det gäller vårdbehovet hos de långtidssjukskrivna, när de införde de nya sjukreglerna. På arbetsförmedlingen i Växjö är man inte ett dug förvånat över resultatet.
Folk begick självmord
I januari kunde man så läsa i fler tidningar om Mari-Louise Gustavsson 61 som led av ryggvärk ledsjukdomar depressioner och trots intyg från arbetsgivare, familjen och läkaren att hon inte var arbetskapabel på grund av kronisk symtombild och borde förtidspensionerats. Försäkringskassan i Falun var av en annan mening och bedömde henne till att hon var frisk nog till att stå till arbetsmarknadens befogenhet och det var det svar som fick henne till att ta sitt eget liv påsken 2009.
Ett annat fall handlade om 32 åriga Liza Sundberg från Grästorp.
Hon hade varit manodepressiv sedan 20 års ålder, som gjorde hon hade svårt att umgås med andra människor, var stresskänslig och dessutom svårtmedicinerade.
Liza Sundberg hade nu blivit varnat från försäkringskassan att hon riskerade att bli utförsäkrade. Nu klarade hon inte längre av pressen och den 29 januari 2010 hittade hennes man Ola Sundberg henne död på gården.
Hon hade hängt sig.
Flera överklaga försäkringskassans beslut
Att det nu var svåra att bli sjukskriven och få förlängt sin sjukskrivning stod klart och i Kronobergs radio i januari 2010, kunde man höra hur allt flera vände sig till domstol för att de var missnöjda med försäkringskassans beslut.
”Under 2009 hade Länsrätten i Kronoberg 60 fall vilket var dubbelt så månget ärende som under 2008”.
I ett pressmeddelande från försäkringskassan 2010 kunde man läsa att försäkringskassan hade sökt prövningstillstånd i Högsta domstolen. Saken gällde fyra gravida kvinnor som hade fått avslag på deras begäran om sjukpenning på grund av graviditetsrelaterade besvär. I Svea hovrätt fälldes försäkringskassan för diskriminering av dessa kvinnor.
Men försäkringskassan är av en annan mening och står fast vid deras bedömning.
Annica Holmquist
Nu var det inte bara i medierna som man kunde läsa om sjuka som hade fått avslag på deras begäran om sjukpenning. I bloggvärlden fanns många som skrev om deras problem. På Facebook skrev även anhöriga om deras svårt sjuka familjemedlemmar.
En som gjorde det var Emelie Holmquist som skrev om sin mamma Annica Holmquist som lider av sjukdomen akromegali som gör att organ och kroppsdelar växer okontrollerat. Försäkringskassan har avslå hennes begäran om fortsatt tillfälligt sjukpenning.
Ni kommer kanske ihåg att just detta fall blev tagit upp i valdebatten, där Fredrik Reinfeldt sa att han trodde på en lösning när det gällde Annica Holmquists fall.
Så har det inte blivit och om överprövningen av försäkringskassans beslut inte går igenom blir Annica Holmquist tvungen att börja om från början igen, här i november 2010.
Emilie är nu rädd för om hennes mamma får avslag igen, kommer hon att ta livet av sig själv.
Och just om detta fall sa Mona Sahlin kanske det som många menade:
”att detta var en skandal, varken mer eller mindre”.
Redan innan valet hade arbetsförmedlingarna, läkare politiker i hela landet krävt att sjukreglerna måste justeras snabbt så att inte fler svårt sjuka ska drabbas.
Som ni vet vann moderaterna och redan efter några dagar ville även centern, folkpartiet och kristdemokraterna att man ändrade sjukreglerna så att de svåraste sjuka inte drabbas så hårt. Som Maud Olofsson ganska riktigt sa till SVT den 24 september 2010.
”Osäkerheten som det här skapar för den allvarligt sjuka är inte humant”.
Men en som inte tyckte man behövda att ändra reglerna var socialförsäkringsministern Christina Husmark Pehrsson.
Efter valet blev ju Christina husmark Pehrsson ju utbytt och den nya socialförsäkringsministern blev Ulf Kristersson.
Nu hade socialdepartementet lovat en översyn i när framtid, men man skulle inte förvänta sig några större förändringar, reformen låg fast enligt Ulf Kristersson, men som han sa:
”jag är beredd att till och med, med förstörningsglas leta fel och brister”.
Just detta uttalande samt om att reformen låg fast ledde till kritik från politikerna.
Socialdemokraten och talesman i socialförsäkringsfrågor Thomas Eneroth sa:
”Ser man inte de bekymmer som regeringens sjukförsäkringsreform lett till, då är man blind för verkligheten”.
Västern talesman i socialförsäkringsfrågor Wiwi-Anne Johansson sa:
”Det är liv som förstörs undertiden som man stirrar med sitt förstörningsglas för att se vad som egentligen är fel.
Det är häpnadsväckande att man inte tar det mer seriöst och ser det som mer akut.”.
Samtidigt var hon av den meningen att Ulf Kristersson inte agerade snabbt nog och tog allt för lätt på sin uppgift.
Birgitta Rydberg, i folkpartiets sjukvårdslandstingsråd sa bland annat:
”Det får ju väldig stora konsekvenser för ekonominför dom personer som blir utförsäkrade och plötsligt kanske inte har någon egenförsörjning, man kastar bort tryggheten för de här människorna och vi i folkpartiet vill inte ha, att tryggheten för de svårt sjuka ska försvinna”.
Både kristdemokraterna och centern krävde att man gjorde en snabb översyn av sjukreglerna.
Kanske det var all den kritik från alla håll som fick socialförsäkringsministern Ulf Kristersson till att ändrar sig.
För i en artikel i Dagens Nyheter den 11 november lovade han att man nu skulle se över sjukreglerna och det gällde även reglerna för förtidspensionen, här skulle personer som saknade arbetsförmåga på alla områden på arbetsmarknaden skulle kunna bli förtidspensionär. Men när det kan komma nya förslag kring sjukförsäkringen och hur lång tid det tar innan det kommer några förändringar, kunde han inte svara på.
Men han tar gärna emot synpunkter på sjukförsäkringen, men bara från dem som giller grundreformen.
Fakta
Rehabiliteringskedjan i tre steg, från 1 juli 2008.
De första 90 dagar ska försäkringskassan bedöma om den sjukskrivna kan gå tillbaka till sitt vanliga arbete. Från dag 91 ska försäkringskassan bedöma om den sjukskrivna kan utföra något annat arbete hos arbetsgivaren. Från dag 181 ska försäkringskassan bedöma om den sjukskrivna kan försörja sig genom arbete på den reguljära arbetsmarknaden.
Tidsbegränsat sjukersättning avskaffas.
Källa; Sveriges Riksdag
Aktivitetsstöd på olika nivåer.
Personer som inte har någon sjukpenninggrundande inkomst får 223 kronor om dagen det samma gäller för dem som vänta på beslut. Den som har sjukpenninggrundande inkomst kan lägst få 320 kronor om dagen.
Personer som är med i A-kassan kan få en ersättning på 80 procent av inkomsten upp till taket i a-kassan på 680 kronor om dagen
Källa: försäkringskassan
I 2009 utbetaldes 18 965 932 918 kronor i sjukpenning till 43 656 000 personer mellan 16 år och över 65 år.
Vid årsskiftet 2009-2010 hade 17 843 uppnådd maximal tid i sjukförsäkringen. 14 280 lämnade försäkringskassan. 3563 fick beviljat sjuk eller aktivitetsersättning och stannade kvar i sjukförsäkringen. Under första kvartalet 2010, hade 1 541personer återvänt till försäkringskassan.
I september 2010 fick 450829 personer sjuk eller aktivitetsersättning på försäkringskassan jämfört med 502 081 från oktober 2008, en minskning med tio procent.
112 449 fick i september 2009 utbetalning på grund av sjukskrivning vilket är en minskning med11 procent jämfört med oktober 2008.
Källa: Sveriges officiella statistik
Cirka 32 000 av de 54 000 som utförsäkras 2010 är förtidspensionär, cirka 19 000 kommer att utförsäkras under 2011. En uträkning som försäkringskassan har gjort kommer det att bli en besparing på 108 miljarder kronor från år 2008 till 81 miljarder kronor år 2012, en minskning på 25 procent Källa: riksdag & Departement
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)